تماشاگران فهیم؛ راز موفقیت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
کد خبر: 3837524
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

تماشاگران فهیم؛ راز موفقیت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

گروه فرهنگی- کنفرانس تئاتر ملل در حاشیه برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با حضور کارگردانان و دبیران فستیوال‌های تئاتر خیابانی کشورهای خارجی برگزار شد که از جمله نکات قابل توجه این کنفرانس اذعان همه آنها به تماشاگران فهیم و فرهنگ دوست شهر مریوان بود.

به گزارش ایکنا از کردستان، کنفرانس تئاتر ملل در حاشیه برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با حضور کارگردانان و دبیران فستیوال‌های تئاتر خیابانی کشورهای خارجی دیروز، سوم شهریورماه در مریوان برگزار شد که از جمله نکات قابل توجه این کنفرانس اذعان همه آنها به تماشاگران فهیم و فرهنگ دوست شهر مریوان بود.
این کنفرانس در دو پنل در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان برگزار شد که در پنل اول کارگردانان و نمایندگان گروه‌های خارجی شرکت‌کننده در چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در مورد این جشنواره و همچنین جایگاه تئاتر خیابانی در کشور خود پرداختند.
برگزاری 5 جشنواره تئاتر خیابانی در هلند
تیتا بومیستر از کشور هلند، در مورد وضعیت تئاتر خیابانی کشور خود گفت: در حال حاضر انواع مختلفی از تئاتر خیابانی در کشور هلند وجود دارد و پنج جشنواره تئاتر خیابانی و خارج از صحنه در این کشور برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه تئاتر در هلند به دو شیوه برگزار می‌شود، افزود: یک نوع آن به صورت بلیط فروشی و نوع دیگر آن تئاتر خیابانی است که اجرای عمومی دارد.
این مدرس تئاتر ادامه داد: در تئاتر خیابانی کشور هلند از آنتراکت‌های کوتاه و جلوه های بصری بهره گرفته می‌شود و این نوع تئاتر بیشتر بر شاد کردن تماشاگر تمرکز دارد.
وی در مورد جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم اظهار کرد: روز گذشته مراسم کارناوال جشنواره را دیدم که برایم بسیار جالب بود و در آن ترکیبی از موسیقی کُردی با هنر نمایش را مشاهده کردم.
بومستر، با بیان اینکه این نوع از تلفیق موسیقی با هنر نمایش در کشور هلند وجود ندارد؛ در ادامه سخنان خود به برگزاری ورک شاپ آموزشی کشور هلند در حاشیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اشاره و حضور پرشور جوانان را در این ورک شاپ بسیار حائز اهمیت دانست.
دعوت از هنرمندان کشور برای حضور در جشنواره‌های تئاتری روسیه
یوژنی شاکاووف، کارگردان تئاتر «درها» از کشور روسیه هم در ادامه اظهار کرد: در جشنواره‌های تئاتری که در کشور روسیه برگزار می‌شود تلاش می‌کنیم از هنرمندان حاضر در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم دعوت به عمل آید.
وی افزود: تئاتر خیابانی کشور روسیه بر گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که موسیقی هم در آن نقش عمده‌ای را دارد.
این کارگردان روسی، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را یک فستیوال بزرگ توصیف کرد که تماشاچیان فهیم آن اصلی‌ترین عامل برگزاری خوب این جشنواره هستند.
تئاتر خیابانی یکی از گونه‌های نوین در تئاتر کشور ارمنستان است
هایک اسرائلیان، کارگردان نمایش «مایم تئاتر» از کشور ارمنستان نیز عنوان کرد: تئاتر خیابانی یکی از گونه‌های نوین در تئاتر کشور ارمنستان است و در دانشگاه‌های این کشور سرفصل درسی تحت عنوان تئاتر خیابانی وجود ندارد.
وی افزود: هنرمندان این کشور براساس نیاز، تئاتر خیابانی امکانات و تجهیزات تئاتر صحنه‌ای را تغییر داده و به شیوه تئاتر خیابانی اجرا می کنند. تئاتر در کشور ارمنستان بودجه دولتی دارد و بخش خصوصی نیز از طریق فروش بلیت برای خود درآمد کسب می کند.
اسرائلیان عنوان کرد: شش سال پیش نیز در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کردم و دوست دارم که با فرهنگ مردم ایران آشنا شوم.
تئاتر خیابانی در اکراین بیشتر به شیوه پانتومیم است
الکساندر لیاخوف، کارگردان اکراینی نمایش «رژه نمایش» نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: 25 سال پیش تئاتر خیابانی در کشور اکراین شکل گرفت و در حال حاضر کشورهای مختلفی برای اجرای تئاتر و شرکت در جشنواره به این کشور سفر می‌کنند.
وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی در اکراین بیشتر به شیوه پانتومیم است، افزود: درصددیم که یک دانشگاه یا رشته تخصصی ویژه تئاتر خیابانی را در کشورمان ایجاد کنیم تا بتوانیم به صورت علمی و آکادمیک به این هنر بپردازیم.
این کارگردان اکراینی با اعلام اینکه تئاتر خیابانی در اکراین در اختیار بخش خصوصی است، اعلام کرد: دولت هیچ کمکی به تئاترهای خیابانی نمی‌کند و هزینه‌های گروه‌ها از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود اما درصددیم که تئاترهای دولتی را نیز وارد عمل کنیم و کیفیت اجراها را بالا ببریم.
وی بیان کرد: به دلیل استقبال بی نظیر تماشاچیان فضای بسیار خوبی بر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حاکم شده است.
تئاتر خیابانی تبادل بین هنرمند و مخاطب است
جوردی بلترامو، کارگردان نمایش «سولکس» از کشور ایتالیا هم در ادامه گفت: تئاتر خیابانی تبادل بین هنرمند و مخاطب است و این مسئله تنها در حوزه تئاتر خیابانی به دلیل ارتباط مستقیم با مخاطب به منصه ظهور می‌رسد.
وی افزود: رشته تخصصی تئاتر خیابانی در دانشگاه‌های کشور ایتالیا وجود ندارد اما سمینارهای تخصصی و کارگاه‌های آموزشی برای آموزش تئاتر خیابانی در ایتالیا فعال است.
این کارگردان ایتالیایی عنوان کرد: حمایت‌های مالی دولتی برای تئاتر خیابانی در کشور ایتالیا بسیار محدود و کم است و هنرمندان این عرصه بیشتر به درآمدهای خود متکی هستند.
وی در مورد جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بیان کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به واسطه تماشاگران خوب خود یک جشنواره بزرگ است و کردها فرهنگ بسیار زیبایی را دارند که در جشنواره نمود پیدا کرده است.
یک کارگردان برزیلی هم در این نشست عنوان کرد: ارتباط دوسویه بین هنرمند و مخاطب فاکتور اصلی تئاتر خیابانی است. در برزیل رشته تخصصی تئاتر سنتی وجود دارد اما تئاتر خیابانی و عروسکی را نداریم.
پنل دوم با حضور دبیران جشنواره‌های تئاتر خیابانی کشورهای خارجی
در ادامه این کنفرانس پنل دوم با حضور دبیران جشنواره‌های تئاتر خیابانی کشورهای خارجی برگزار شد که در این پنل، فاتح بادپروا دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان طی سخنانی گفت: آثار برگزیده این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جشنواره های خارجی نیز شرکت خواهند کرد.
وی افزود: امسال رویکرد ما بر بخش گردشگری متمرکز شده بود که در این راستا گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای تماشای جشنواره به شهر مریوان سفر کرده‌اند.
بادپروا عنوان کرد: جدای از بحث تئاتر، تعامل فرهنگی میان ملت‌ها یکی از اهداف اصلی این جشنواره است که امیدواریم شرکت‌کنندگان خارجی  هر کدام سفیران فرهنگی برای کشورمان باشند.
بیشتر کشورهای عربی در جشنواره تئاتر بغداد شرکت می‌کنند
کریم خنجر، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی بغداد هم در این پنل گفت: جشنواره تئاتر بغداد امسال پنجمین دوره خود را برگزار می‌کند که بیشتر کشورهای عربی در آن شرکت می‌کنند.
وی افزود: این جشنواره به صورت مستقل برگزار می‌شود و وابستگی به بودجه دولتی ندارد.
این هنرمند عراقی یکی از اهداف حضور خود در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را انتخاب چند اثر از این جشنواره برای شرکت در جشنواره بغداد عنوان کرد و گفت: درصددیم که یک تفاهم نامه همکاری نیز ما بین ما و جشنواره مریوان منعقد شود.
مردم مریوان عاشق و شیفته تئاتر هستند
احمد محمود، دبیر جشنواره تئاتر خیابانی از کشور عمان نیز در ادامه این نشست گفت: جشنواره تئاتر در کشور عمان به شیوه رقابتی در دو بخش کودکان و نوجوانان و آزاد برگزار می‌شود.
وی افزود: جشنواره تئاتر کشور عمان به صورت هر دو سال یکبار برگزار می شود که اکتبر سال آینده پنجمین دوره آن برگزار می شود.
این هنرمند عمانی نیز با ابراز تمایل از حضور گروه هایی از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جشنواره کشور عمان، خاطرنشان کرد: مردم مریوان عاشق و شیفته تئاتر هستند و من چنین چیزی را در هیچ کجا ندیده‌ام.
از ظرفیت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جشنواره کرکوک استفاده خواهیم کرد
نژاد نجم، دبیر جشنواره تئاتر خیابانی کرکوک هم در ادامه با بیان اینکه تاکنون چهار دوره از این جشنواره برگزار شده است، عنوان کرد: در سومین دوره از جشنواره تئاتر خیابانی کرکوک دو گروه از کشور ایران حضور داشتند.
وی گفت: جشنواره تئاتر خیابانی کرکوک یک جشنواره مستقل است که هر سال 15 الی 16 گروه در آن شرکت می‌کنند. در دوره آتی آن که به صورت بین المللی برگزار می‌شود شش کشور خارجی و از جمله ایران حضور دارند.
دبیر جشنواره تئاتر خیابانی کرکوک خاطرنشان کرد: از ظرفیت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جشنواره کرکوک استفاده خواهیم کرد و گروه هایی از این جشنواره نیز در جشنواره ما حضور خواهند داشت.
جشنواره دربندی خان و مریوان به نوعی خواهرخوانده یکدیگر هستند
حسن محمد صالح، دبیر جشنواره تئاتر خیابانی دربندی کردستان عراق نیز در بخش پایانی این پنل اظهار کرد: جشنواره دربندی خان و مریوان به نوعی خواهرخوانده یکدیگر هستند و جشنواره ما متاثر از جشنواره مریوان و در سال 2010 شکل گرفت.
وی ادامه داد: چهار سال به دلیل وضعیت سیاسی نابسامان کشور عراق این جشنواره با وقفه مواجه شد، اما در حال حاضر ششمین دوره آن در شرف برگزاری است.
این هنرمند اعلام کرد: جشنواره دربندی خان به صورت بین المللی برگزار خواهد شد و از کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، آمریکای لاتین، کشورهای عربی و همچنین ایران گروه هایی را خواهیم داشت.
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از یکم الی پنجم شهریورماه جاری با حضور هنرمندان و گروه‌های نمایشی ۱۷ استان و ۱۱ کشور در پایتخت تئاتر خیابانی کشور (مریوان) در حال برگزاری است.
در مجموع 38 اثر به بخش نهایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافته‌اند که 28 اثر در بخش داخلی و 10 اثر در بخش بین الملل هستند.
انتهای پیام

captcha