سوره ناس؛ آغازگر گام نهادن در وادی قرآن
کد خبر: 3857785
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

سوره ناس؛ آغازگر گام نهادن در وادی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - حنانه خلفی، یکی از فرزندانی است که والدینش برای تربیت و آموزشش به بهترین راهنمای زندگی پناه برده‌اند و همین امر زمینه‌ای شده که در سن هفت‌سالگی حافظ کل قرآن شود و در سن 11 سالگی ترجمه و مفردات قرآن را به اتمام برساند و امروز تبدیل به نابغه و الگویی قرآنی به‌تمام‌معنا برای کودکان هم سن و سال خود شده است.

اسلام مکتب تربیت است و والدین را به تربیت نیکوی خود و فرزندانشان ترغیب و تشویق می‌کند. خداوند متعال در آیه شش سوره تحریم فرموده است؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و نگهاست‏ حفظ كنيد». با دقت در این آیه اهمیت تربیت فرزندان برای همگان آشکار می‌شود. فرزندانی که تحت سرپرستی والدین قرار می‌گیرند؛ اگر به‌خوبی تربیت شوند؛ افراد مفیدی برای خود و جامعه خواهند بود چراکه تربیت فرزندان می‌تواند بهترین هدیه از سوی والدین برای فرزندان محسوب شود.
حنانه خلفی، یکی از فرزندانی است که والدینش برای تربیت و آموزشش به بهترین راهنمای زندگی پناه برده‌اند و همین امر زمینه‌ای شده که در سن هفت‌سالگی حافظ کل قرآن شود و در سن 11 سالگی ترجمه و مفردات قرآن را به اتمام برساند و امروز تبدیل به نابغه و الگویی قرآنی به‌تمام‌معنا برای کودکان هم سن و سال خود شده است. در این راستا خبرگزاری ایکنای کردستان در سفر این نابغه قرآنی به استان کردستان با وی گفتگویی داشته است که در ادامه می‌آید.
حنانه خلفی، حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر در پایه اول متوسطه اول مشغول به ادامه تحصیل است، اظهار کرد: از سن چهار تا پنج سالگی روخوانی و روان‌خوانی قرآن را در جامعة‌القرآن تهران یاد گرفتم و از 5 سالگی شروع به حفظ قرآن کرده و پس از گذشت دو سال حافظ کل قرآن شدم.
وی با اشاره به اینکه من در تهران به دنیا آمده‌ام اما اصالتاً لرستانی هستم، افزود: پدرم مصطفی خلفی، خود از دبیران عربی است اما برای حفظ قرآن من زحمات زیادی کشیدند.
خلفی با اعلام اینکه برای حفظ قرآن به هیچ مؤسسه‌ای مراجعه نکرده‌ام، بیان کرد: کار حفظ قرآن را با پدرم در خانه به‌صورت روزانه شش ساعت انجام می‌دادم و مرور را با مادرم هرروز انجام می‌دادم و بعد از اتمام کلی برای تحویل به جامعةالقرآن مراجعه می‌کردم.
آماده شدن برای شرکت در آزمون فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث
وی عنوان کرد: به برکت قرآن کریم من در درس‌هایم بسیار موفق بوده و باوجوداینکه در هفته فقط یک روزبه مدرسه می‌روم اما در تمام درس‌ها نمراتم عالی هستند و دلیل این‌یک روز رفتن به مدرسه‌اش را هم آماده شدن برای فوق‌لیسانس علوم قرآن و حدیث خودم را آماده می‌کنم.
حنانه خلفی اعلام کرد: پیش‌ازاین برای دوره لیسانس علوم قرآن و حدیث در سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی شرکت کردم و مدرک معادل لیسانس را به ما دادند اما بعد از موفقیت در آزمون فوق‌لیسانس مدرک لیسانس دریافت می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته با شرکت در آزمون رشته ترجمه و مفاهیم قرآن تبلیغات اسلامی را برای اولین بار آغاز کردم، افزود: در این آزمون من از 185 امتیاز لازم 175 امتیاز کسب کردم و مدرک لیسانس را دریافت کردم امسال هم برای مدرک فوق‌لیسانس اقدام کردم.
دیدار با رهبر بزرگترین آرزوی زندگیم بود
این نابغه قرآنی در ادامه به شیرین‌‌ترین خاطرات دوران حفظ قرآن خود و بزرگترین آرزوی زندگیش اشاره و اعلام کرد: دیدار با مقام معظم رهبری در 27 آبان ماه سال 1394 جزء شیرین‌ترین خاطرات من است چراکه در این دیدار ایشان چند آیه قرآن را تلاوت کردند و من ادامه آن را تلاوت کردم که فرمودند صوت و لحن زیبایی دارم و به من توصیه کرد که در معانی قرآن و عمل به آن دقت کنم و همین امر موجب شد که در سن 9 سالگی کار ترجمه و مفردات قرآن را زیر نظر پدرم آغاز کنم و در سن 11 سالگی به اتمام برسانم.
وی به یکی از اتفاقات شیرین در این دیدار اشاره و اعلام کرد: مادرم در این دیدار از مقام معظم رهبری مجوز ضبط صدای من که بیشتر مردم از ما این درخواست را داشتند، دریافت کرد و لذا این سی دی ضبط و در نمایشگاه قرآن از آن رونمایی شد.
خلفی با اعلام اینکه آیه نور روشنی‌بخش و هدایتگر زندگی من است، افزود: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: قران نور است و در قلب هر فرد که وارد شود، آن را نورانی و در وجود فرد اثر می‌گذارد.
با حفظ قرآن با برادر و خواهرهایم همراه شدم
وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ام دلیل اصلی من برای قدم گذاشتن در این راه گهربار بوده‌اند، اعلام کرد: من دارای دو خواهر و یک بردار حافظ کل قرآن هستم و همین امر موجب شده که من نیز در این مسیر با برداران و خواهرانم همراه شوم.
این نابغه کوچک علاوه بر ضربدری خواندن قرآن توانایی بیان اول هر صفحه از ابتدا تا انتهای قرآن، اول آیات از بالا به پایین و بالعکس، اول و آخر هر جزء، اول و آخر هر سوره، اول و آخر هر صفحه، نام سوره‌ها با شماره صفحه و مکی یا مدنی بودن را دارد ضمن اینکه اگر شماره صفحه یا اول آیه‌ای برایش خوانده شود، آدرس دقیق آن آیه را در قرآن ارائه می‌کند.
روزی شش ساعت کار حفظ قرآن را انجام می‌دادم
این نابغه قرآنی با اشاره به اینکه بین حفظ قرآن بازی می‌کردم تا خسته نشوم، اعلام کرد: من هرروز که قرآن را حفظ می‌کردم عروسک‌هایم را در اتاقم می‌چیدم و برایشان آنچه را حفظ کرده تکرار می‌کردم و این شیرین‌ترین بازی دوران کودکی من بود.
وی در مورد روش حفظ قرآن خود اشاره و عنوان کرد: من روزی شش ساعت کار حفظ قرآن را انجام می‌دادم و هرروز یک صفحه حفظ و سه جزء را مرور می‌کردم. الان هم روزانه مرور ترجمه و مرور قرآنم را انجام می‌دهم.
خلفی در توصیه به کودکان هم سن و سال خود و سخن پایانش تأکید کرد: «فَاقرءوا ما تَیسرا قرآن؛ تاوایی که می‌توانید قرآن بخوانید».
تربیت فرزندان قرآنی نیت اصلی ما در زندگی بود
مادر حنانه خلفی در ادامه با اشاره به چگونگی گام گذاشتن فرزندانش در این مسیر گفت: شوهرم چون فرهنگی بودن و درس‌های دین و قرآن و عربی را تدریس می‌کردند و خودشان مدرک فوق‌لیسانس علوم قرآن و حدیث را داشتند نیتمان این بود که فرزندانمان قرآنی باشند.
وی با اشاره به اینکه 25 سال گذشته ما لرستان را به مقصد تهران ترک کردیم، اعلام کرد: هدف ما از سفر شرکت فرزندانم در کلاس‌های جامعة‌القرآن بود که در این راستا پسرم که در کلاس پنجم مشغول به تحصیل بود در طرح یک‌ساله حفظ قرآن این مؤسسه شرکت کرد و در مدت هفت ماه حافظ کل قرآن شد و همین امر انگیزه‌ای برای حضور دختر دومم که دبیرستانی بود برای شرکت در این طرح یک‌ساله حافظ قرآن شدن، اقدام کند که در مدت 9 ماه موفق به حفظ کل قرآن شد.
مادر حنانه اعلام کرد: دختر بزرگم که در دوران دانشجویی شروع به حفظ قرآن به دو زبان عربی و فرانسوی اقدام کرد و موفق به حفظ 10 جزء قرآن در مدت چهار سال شد.
کار حفظ قرآن را با حنانه از سن پایین شروع کردیم
وی ادامه داد: کار حفظ قرآن را با حنانه از سن پایین شروع کردیم و از دوران نوزادی از بالشتک‌های قرآنی استفاده می‌کردیم و به‌جای لالایی مادر تلاوت قرآن را می‌شنید. تااینکه در سن دوسالگی متوجه شدیم که حنانه سوره ناس را برای عروسک‌هایش تلاوت می‌کند و همین امر زمینه‌ای برای آغاز کار حفظ قرآن حنانه شد.
مادر حنانه افزود: در این راستا از سن سه سال و نیم کار حفظ سوره‌های کوچک قرآن را با حنانه آغاز کردیم و در سن چهارسالگی با حضور در جامعة‌القرآن کار روخوانی و روان‌خوانی قرآن را ادامه دادیم که به درخواست این مؤسسه قرآن که حنانه از استعداد قرآنی بالایی برخوردار است و باید به‌صورت فردی با وی کار شد، من و پدر حنانه در منزل کار حفظ قرآن را با وی ادامه دادیم و هرچه جلوتر می‌رفتیم کار حفظ قرآن برای حنانه شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شد.
وی تأکید کرد: برای حفظ قرآن خانواده باید پشتیبان فرزندانشان باشند و از آن‌ها حمایت کنند چراکه این امر منجر به نتیجه مطلوب‌تری خواهد شد.
وی ادامه داد: ما در مهمانی‌ها و مسافرت‌هایی که می‌رفتیم با برنامه‌‌ریزی تعیین‌شده قبلی کار حفظ حنانه را ادامه می‌دادیم و اگر روزی این برنامه به هم می‌ریخت، حنانه نمی‌خوابید تا اینکه کار حفظ آن روزش را انجام نمی‌داد.
مادر حنانه درپایان یادآور شد: خانواده باید یک الگو برای فرزندانشان باشند و از همان روزی که به دنیا می‌آید برای آینده فرزندانشان تصمیم‌گیری کنند.
گفتنی است؛ حنانه خلفی در مسابقات اوقاف، بسیج و حفظ کل کشور مقام اول، در مسابقات بین‌المللی امارت «احسن الاصوات» مقام سوم و حفظ کل جزء رتبه‌های برتر شده است و از سال 93 تاکنون بیش از 2 هزار برنامه قرآنی در کشورهای لبنان (2 مرتبه)، ترکیه، عراق (4 مرتبه)، سوریه (2 مرتبه)، روسیه، امارات، بوسنی هرزه‌گوین و ایران اجرا کرده‌ام.

یادآور می‌شود؛ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در راستای آشنایی هر چه بیشتر خانواده‌ها و کودکان و خردسالان استان کردستان به دعوت از نابغه‌ها، قاریان و حافظان برجسته قرآنی کشور برای حضور در استان اقدام کرده که همواره مورد استقبال قرار گرفته است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۱۸:۰۵
0
0
سلام.
الگوسازی چنین که اینجا مطرح شده است جایی برای قوت ندارد
شیدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ - ۰۷:۵۲
0
0
احسنت به این پدر و مادر. خداوند متعال حافظ همه بچه ها باشن ان شاءالله
captcha