تدوین اطلس باستان‌شناسی هورامان کردستان
کد خبر: 3864848
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

تدوین اطلس باستان‌شناسی هورامان کردستان

گروه فرهنگی - اطلس باستان‌شناسی هورامان استان کردستان با محوریت ۵۰۰ اثر تاریخی طراحی و تدوین شد.

پویا طالب‎‌نیا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: این ۵۰۰ اثر تاریخی شامل غارهای باستانی، اماکن و مساجد تاریخی، راه‌ها و قلعه‌های باستانی، معماری تاریخی - فرهنگی روستاها بوده که یادگاری از دوران غارنشینی تا دوره قاجار است.
وی افزود: اطلاعات اطلس در قالب یک نرم‌افزار در گستره ۷۶ روستای منطقه تاریخی و فرهنگی هورامان استان کردستان در شهرستان‌های سنندج، سروآباد و کامیاران است که اطلاعات آن با تلاش‌های ۲ ساله هیأت باستان‌شناسی به سرپرستی مسعود صادقی‌راد انجام شده است.
مدیرپایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان بیان کرد: اطلاعات اطلس به صورت داده‌های GIS در داخل نرم افزار قرار گرفته شده تا مدیریت سایت‌های باستان شناسی این منطقه به صورت علمی و بر پایه تحقیقات و یافته‌های باستان‌شناسی انجام شود.
وی عنوان کرد: نرم‌افزار اطلس باستان‌شناسی اورامان کردستان یکی از نقاط قوت پرونده ثبت جهانی شناخته شده و مقرر شده نتایج پژوهش‌هایی که در این راستا انجام شده در نشست دستاوردهای پژوهشی پایگاه‌های جهانی و ملی کشور به صورت کنفرانس ارائه و اطلس نیز رونمایی شد.
طالب‌نیا با بیان اینکه ثبت تاریخی منطقه اورامان از سه سال قبل در استان کردستان آغاز و هم اکنون نیز پرونده آن در این استان تکمیل شده است، گفت: قسمتی از این منطقه نیز در استان کرمانشاه واقع شده که اطلاعات مربوط به این استان نیز در دست تکمیل است.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورمان یادآور شد: پس از اتمام تدوین اطلاعات مربوط به استان کرمانشاه پرونده نهایی در قالب دربرگیری دو استان از سوی وزات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود.
گفتنی است؛ واژه هورامان یا اورامان از دو بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

انتهای پیام
captcha