یک مکان مذهبی؛ سهم هر ۵۲۰ نفر کردستانی
کد خبر: 3870600
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

یک مکان مذهبی؛ سهم هر ۵۲۰ نفر کردستانی

گروه فرهنگی ــ مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان کردستان گفت: به ازای هر ۵۲۰ نفر در کردستان یک مکان مذهبی وجود دارد در حالیکه براساس سرانه کشوری به ازای هر یک‌هزار و ۲۰ نفر یک مکان مذهبی در کشور داریم.

به گزارش ایکنا از کردستان، به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، کامل گلباغی، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان کردستان اظهار کرد: به ازای هر ۵۲۰ نفر در کردستان یک مکان مذهبی وجود دارد در حالیکه براساس سرانه کشوری به ازای هر یک‌هزار و ۲۰ نفر یک مکان مذهبی در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ هزار مکان مذهبی در کشور فعال است که از این تعداد سه هزار مکان مذهبی در استان قرار دارد، افزود: حدود ۶۰۰ کانون فرهنگی - هنری مساجد با ۲ هزار و ۹۶ مسجد در استان داریم.

وی با بیان اینکه امکانات اماکن مذهبی استان کم است و شاید پاسخگوی انتظارات مردم نباشد، بیان کرد: برای رفع خلاء قانونی، سند تحول در اردیبهشت ۹۷ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت تدوین و ابلاغ شد و خود نوعی نجات‌بخشی از فعالیت‌های دینی و مذهبی بود.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد استان کردستان عنوان کرد: هدف از تدوین این سند تربیت نیروی جوان در مساجد به منظور توجه به جوانگرایی، توسعه فرهنگ اصیل در شهر و روستاها و مقابله با تهاجم فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی است.

تخصیص 170 میلیون تومان به کانون‌های مساجد کردستان

وی با بیان اینکه برای تدوین این سند هشت مأموریت و وظیفه به ما محول شد، اعلام کرد: برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف، ساماندهی و تجهیز کانون‌های فرهنگی که برای اولین بار ۱۷۰ میلیون تومان برای تجهیز کانون‌های مساجد استان از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به کانون‌ها اختصاص یافت.

گلباغی بیان کرد: تولید محصولات فرهنگی از جمله کتاب، برگزاری جشنواره قلم، تهیه بانک اطلاعاتی به منظور تجمیع اطلاعات مساجد استان، پیوند آموزش خانواده و مدارس و ورود ما به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله وظایف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان است.

وی با اشاره به اینکه در روستاها فعالیت‌های کانون‌ها تحت نظر ائمه جمعه و جماعات در مساجد اداره می‌شود، بیان کرد: برای این فعالیت‌ها دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان‌ها تشکیل شده بود که اکنون این دبیرخانه به ستاد فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) تغییر یافته و در قالب شورایی با مشارکت هشت ارگان تشکیل و فعالیت می‌کند که به ریاست نماینده ولی فقیه و با عضویت برخی ادارات فرهنگی در استان فعالیت می‌کند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان کردستان بیان کرد: فهما دارای بودجه مستقل بوده و ردیف بودجه برای آن اختصاص می‌یابد و افق دید ما این است که براساس سند تحول یک چهارم مساجد باید دارای کانون و کتابخانه باشد که تا سال ۱۴۱۴ باید عملی شود.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد در شش بخش تقسیم شده که شامل عبادی، تعلیم و تربیت، بهداشتی و زیست مومنانه، تمدن‌سازی و امت اسلامی باید تشکیل شود، اعلام کرد: سند تحول ۲۰ موضوع دارد که برون‌سپاری کارهای مساجد را بدنبال دارد و بیشترین مخاطبان ما جوانان، خانواده‌ها و نخبگان هستند.

گلباغی اعلام کرد: آموزش شهروندی، تبلیغی ترویجی، فضا و شبکه‌سازی، کار ماست و همه کانون‌های فرهنگی مساجد باید به هم متصل شوند.

ثبت ۵۷۵ کانون فرهنگی در سامانه بچه‌های مساجد

وی افزود: کانون‌های مساجد در روستاهای با بیش از یک‌هزار نفر جمعیت تشکیل می‌شود و باید کانون‌ها در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شوند و تاکنون با همکاری ۲۸ رابط ۵۷۵ کانون مساجد در این سامانه ثبت‌نام شده‌اند و هشت‌هزار عضو در این سامانه ثبت‌‌نام شده‌اند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد استان کردستان ادامه داد: برای ثبت‌نام در سامانه بچه‌های مساجد، کانون‌های فرهنگی تا ۲۵ دی‌ماه فرصت ثبت‌نام دارند و بعد از این زمان سامانه بسته و استان‌ها ارزیابی و پایتخت فهما در کشور معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال برای دومین بار ستاد فهما مسئول کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی استان شده است، اعلام کرد: در تمامی شهرستان‌ها دوره آموزشی برای توضیح فهما برگزار و رابطین کانون‌های فرهنگی حضور داشتند و اعضا را آموزش داده‌اند.

گلباغی از برگزاری جشنواره آیات با عنوان نغمه‌های محمدی در استان خبر داد و گفت: ۱۹ و ۲۰ فروردین اختتامیه این جشنواره را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان یادآور شد: هجدهمین دوره آزمون قرآن کریم ۱۱ بهمن ماه با دو یک‌هزار و ۲۲۹ نفر شرکت‌کننده در چهار گروه و در ۱۵ رشته برگزار می‌شود، که در ۹ شهرستان و ۱۰ حوزه اجرا می‌شود.

انتهای پیام
captcha