قاری مجلسی حتماً رتبه‌دار بین‌المللی نیست
کد خبر: 3870742
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

قاری مجلسی حتماً رتبه‌دار بین‌المللی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور چهارمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی مردمی با بیان اینکه مردم از طریق رسانه‌ها و محافل قرآنی، قاری مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند، گفت: شاید خیلی از قاریانی که اقبال بسیاری در میان مردم دارند از برگزیدگان و نفرات برتر مسابقات بین‌المللی نباشند و برخی قاریانی که دارای رتبه‌های برتر بین‌المللی هستند شرایط را به نحوی مدیریت نکرده‌اند که به عنوان قاری خوش‌خوان در محافل مجلسی حضور داشته باشند.

مسابقات تلاوت‌های مجلسی در کنار مسابقات اوقاف، یک نیاز بود

سیدکریم موسوی، داور چهارمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی مردمی در مرحله فینال فینالیست‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: نوع نمره‌دهی، نحوه برگزاری، مشارکت مستقیم شنوندگان و تعداد چشم‌گیر آنها در این جشنواره باعث شد که در این دوره، شرکت‌کننده‌ای رتبه نخست را به دست بیاورد که بیشترین میزان ارتباط‌‌ گیری با حاضران را داشت.

وی با بیان اینکه شکل اجرایی جشنواره و نگاه برگزارکنندگان آن و همچنین تدوین برنامه‌های میانی در سطح مسابقات باعث شد که با یک محفل مطلوب و قابل دفاع از نظر کمی و کیفی روبرو باشیم، افزود: اینکه قاریان مراحل استانی و قبل از فینال فینالیست‌ها را برای رسیدن به مرحله پایانی طی کرده بودند، باعث افزایش کیفیت جشنواره شد.

موسوی در مورد آیین‌نامه جشنواره تلاوت‌های مجلسی مردمی بیان کرد: وقتی که یک شنونده برای قرائت قاری حق رأی دارد، انتظار اینکه آیین‌نامه تخصصی باشد، خیلی منطقی نیست؛ چرا که نگاه به قرائت‌ها نگاهی کلی‌نگر است و طبیعی است که فاصله بین قاری و مستمع حذف می‌شود. اگرچه در آیین‌نامه داوری برای هیئت قضاوت بخش‌های قابل دفاعی از جمله میزان تأثیر قاری بر شنوندگان وجود داشت.

داور چهارمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی مردمی ادامه داد: با توجه به اینکه قطعاً جشنواره تلاوت‌های مجلسی روز به روز قوی‌تر می‌شود با این آیین‌نامه برگزارکنندگان به نتیجه دلخواه خود برای تلاوت‌های مجلسی مطلوب و باب طبع شنوندگان خواهند رسید. کسانی که وارد عرصه تلاوت می‌شوند در جلساتی شرکت می‌کنند و در کشوری زندگی می‌کنند که ساختار تجوید و فصاحت در قرائت و تلاوت بسیار مهم است، حتماً این موضوع مورد رعایت و توجه شرکت‌کنندگان و قاریان است.

وی ادامه داد: شخصاً‌ به این نتیجه رسیدم که به مسابقاتی با چنین کیفیت و نحوه برگزاری در کنار مسابقات اوقاف با آن جدیت و متانت که فوق‌العاده یک شخص را در همه سطوح و جزء به جزء مورد سنجش قرار می‌دهد، نیاز داشتیم. نکته قابل تأمل در این میان آن است که مردم از طریق رسانه‌ها و محافل قرآنی، قاری مورد علاقه و نظر خود را انتخاب می‌کنند. شاید خیلی از قاریانی که اقبال بسیاری در میان مردم دارند از برگزیدگان و نفرات برتر مسابقات بین‌المللی نباشند. شاید برخی قاریانی که دارای رتبه‌های برتر بین‌المللی هستند شرایط را به نحوی مدیریت نکرده‌اند که به عنوان یک قاری خوش‌خوان در محافل مجلسی حضور داشته باشند. اگرچه قاریان برجسته‌ای با رتبه‌های بین‌المللی داریم که در محافل مجلسی شرکت می‌کنند. همچون سیدجواد حسینی، قاسم مقدمی و حمید شاکرنژاد.

موسوی به عملکرد نماینده استان خوزستان در فینال فینالیست‌ها اشاره کرد و گفت: سیدجاسم موسوی می‌توانست خیلی بیشتر از آنچه که انتظار داشتیم، ظاهر شود. در عین حال که قرائت بسیار منظم، بسیار فنی و قابل دفاعی داشت، اما ساختار و چینش نمره‌دهی به این نحو بود که مردم باید انتخاب می‌کردند. شاید اگر این تلاوت را در مسابقات اوقاف ارائه می‌داد، قطعاً رتبه نخست را از آن خود می‌کرد؛ اما در این جشنواره نظر مردم تعیین‌کننده بود. قاری استان خوزستان آیات فوق‌العاده دشواری را انتخاب کرد و بسیار فنی خواند، اما این ساختار قرائت در این جشنواره نمی‌گنجد. شرکت‌کننده موظف است نقشه راه قرائت خود را با توجه به سلیقه مخاطب تدوین کند.

داور چهارمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی مردمی اظهار کرد: جشنواره با حضور همه بزرگان قرآن کریم برگزار شد و تا انتهای مراسم مخاطب عام بودند و نقش استان خوزستان در این جشنواره با توجه به حضور دو فعال قرآنی در هیأت داوران،‌ یک نماینده آقا در فینال فینالیست‌ها و تجلیل از یک بانوی خوزستانی به عنوان نخستین قاری برتر بخش بانوان بسیار پررنگ بود و با این سطح از کیفیت حضور خوزستانی‌ها امیدوارم به زودی استان خوزستان میزبانی مسابقات قرآنی در سطح ملی را برعهده بگیرد.

انتهای پیام
captcha