تحصیل ۸۳ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در کشور
کد خبر: 3876383
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

تحصیل ۸۳ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در کشور

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت: در حوزه استثنایی ۸۳ هزار دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در ۱۶۰۰ مدرسه و نزدیک ۷۰ هزار دانش‌آموز در مدارس مشغول تحصیل هستند که ۲۳ هزار فرهنگی تعلیم این حوزه را به عهده گرفته‌اند.

تحصیل ۸۳ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در کشوربه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عصر روز گذشته، 14 بهمن‌ماه در نشست تخصصی مدیران مدارس استثنایی آذربایجان‌شرقی، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته نقش انسان در توسعه 70 درصد است و در کشورهای در حال توسعه 32 درصد و این وظیفه آموزش و پرورش است که منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند.

وی افزود: در حوزه استثنایی 83 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در 1600 مدرسه و نزدیک 70 هزار دانش‌آموز در مدارس مشغول تحصیل هستند که 23 هزار فرهنگی تعلیم این حوزه را به عهده گرفته‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با اشاره به وجود دشمنان داخلی و خارجی برای انقلاب، ناامیدسازی، بی‌اعتمادی و نارضایتی و ناکارآمدن نشان دادن را از تبلیغات دشمنان خارجی برای تضعیف انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری جز 17 کشور نخست در جهان هستیم و می‌توان گفت در حوزه سلول‌های بنیادی و نانو شروع قابل توجهی داریم و همچنین 90 درصد داروهای امروز در داخل کشور تولید می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در حوزه پزشکی امید به زندگی یکی از مهم‌ترین شاخص‌هاست، افزود: در بعد عدالت آموزشی دو شاخص تفاوت سواد زنان و مردان را از 24 به 7 درصد و تفاوت سواد روستایی و شهری را از 35 درصد به 12 درصد رسانده‌ایم که جزو دستاوردهای بسیار مهم انقلاب به‌شمار می‌آید.

معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه در عرصه سیاست خارجی امنیت زیربنایی موفقیت مهمی به‌شمار می‌آید، تأکید کرد: یکی از دستاوردهای زیربنایی دیگر انقلاب اسلامی استقرار فضای آموزش و پرورش استثنایی است.

وی ادامه داد: در سال 1370 تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش، 150 هزار نفر بود که تاکنون 17 برابر جمعیت دانش‌آموزی را تحت پوشش برده‌ایم و می‌توان گفت از سال 88، 6 برابر اعتبارات توانبخشی برای سرویس ایاب و ذهاب بوده است.

حسینی اضافه کرد: در سال 94 نیز برنامه حمایتی با 13 عنوان برای 18 هزار دانش‌آموز استثنائی شروع شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: در 690 مرکز آموزشی مشکلات یادگیری وجود دارد که برای هر منطقه یک مرکز هدف مدنظر است.

حسینی در ادامه با بیان اینکه علاقه‌مند به گفتمان‌سازی هژمونیک در عرصه تعلیم و تربیت هستیم تا همه اجزای مؤثر و حتی غیر مؤثر، این گفتمان را بشناسند و از آن نام ببرند، گفت: یکی از نیازهای اساسی آموزش و پرورش گفتمان‌سازی هژمونیک است و بایستی فکر، گفتار و پندار همه معطوف به تعلیم و تربیت شود که متأسفانه این گفتمان‌سازی فقط در اول مهر با آغاز مدرسه صورت می‌گیرد و فقط در اول مهر است که همه خودشان را با آموزش و پرورش تنطیم می‌کنند.

وی با بیان اینکه تلاش کنیم اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجتماعی کنیم و به گفتمان تبدیل کنیم که یک راهش الگوسازی مفهومی و واژه‌سازی است، ادامه داد: آموزش و پرورش مانند ساعت است؛ چرا که همه یک زمان مشخصی را در ساعت می‌بینند، ساعت رو به جلو حرکت می‌کند و همیشه همراه افراد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، تأکید کرد: سطح جامعه هم راستا با سطح مدرسه بالا می‌رود و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند از سطح مدرسه بالاتر رود؛ بنابراین در این گفتمان‌سازی باید 8 اصل را در راستای توسعه انسانی مبنا قرار دهیم.

تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته نقش انسان در توسعه 70 درصد است و در کشورهای در حال توسعه 32 درصد و این وظیفه آموزش و پرورش است که منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند.

حسینی گفت: پذیرش تفاوت انسان‌ها یک اصل است، فعالیت آموزش و پرورش اکنون مدرسه‌محوری است که باید تبدیل به فردمحوری شود و این چنین تبدیلی نیاز به دانش و کار ویژه دارد.

وی به پذیرش اصل تطابق نیز اشاره‌ای کرد و گفت: وقتی بپذیریم که انسان‌ها با هم متفاوت هستند باید این را هم بپذیریم که تعلیم متناسب با آن‌ها نیاز به تطابق‌سازی دارد که تطابق معلم‌ها، مناسب‌سازی محتوا، مناسب‌سازی والدین‌، مدیران و مناسب‌سازی دانش‌های عادی در یک مدرسه با استاندارهای مناسب می‌تواند الگو و تعمیم آن را به دیگر مدارس فراهم کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی پذیرفتیم که مناسب‌سازی صورت بگیرد در واقع تعلیم و تربیت تلفیقی و فراگیر را پذیرفته‌ایم پس سعی کنیم شهر را با شاخص‌هایی همچون دوستدار دانش، کتاب، کودک و دوستدار معلول مناسب‌سازی کنیم به طوری که انسان ها در کنار هم یاد بگیرند زیست کنند و در همین راستا پنجمین نوع دانشگاه‌ها، دانشگاه هم‌زیستی و به‌زیستی است.

حسینی افزود: در هر مجموعه باید یک نفر آشنا به زبان بریل و اشاره باشد تا بتوانند با این افراد به راحتی ارتباط برقرار کنند و به همین منظور است که نهضت زبان بریل و اشاره را ترویج می‌دهیم.

وی تصریح کرد: یک اصل دیگر، توانمندسازی این افراد است و البته آنچه مهم است ایجاد فرصت و توسعه فرصت بعد از توانمندسازی این افراد است این‌که تلاش بکنیم بعد از ایجاد مهارت آن‌ها را به بازار کار پیوند دهیم.

انتهای پیام
captcha