به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عصر روز گذشته، 14 بهمنماه در نشست تخصصی مدیران مدارس استثنایی آذربایجانشرقی، گفت: در کشورهای توسعهیافته نقش انسان در توسعه 70 درصد است و در کشورهای در حال توسعه 32 درصد و این وظیفه آموزش و پرورش است که منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند.
وی افزود: در حوزه استثنایی 83 هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در 1600 مدرسه و نزدیک 70 هزار دانشآموز در مدارس مشغول تحصیل هستند که 23 هزار فرهنگی تعلیم این حوزه را به عهده گرفتهاند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با اشاره به وجود دشمنان داخلی و خارجی برای انقلاب، ناامیدسازی، بیاعتمادی و نارضایتی و ناکارآمدن نشان دادن را از تبلیغات دشمنان خارجی برای تضعیف انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری جز 17 کشور نخست در جهان هستیم و میتوان گفت در حوزه سلولهای بنیادی و نانو شروع قابل توجهی داریم و همچنین 90 درصد داروهای امروز در داخل کشور تولید میشود.
حسینی با بیان اینکه در حوزه پزشکی امید به زندگی یکی از مهمترین شاخصهاست، افزود: در بعد عدالت آموزشی دو شاخص تفاوت سواد زنان و مردان را از 24 به 7 درصد و تفاوت سواد روستایی و شهری را از 35 درصد به 12 درصد رساندهایم که جزو دستاوردهای بسیار مهم انقلاب بهشمار میآید.
معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه در عرصه سیاست خارجی امنیت زیربنایی موفقیت مهمی بهشمار میآید، تأکید کرد: یکی از دستاوردهای زیربنایی دیگر انقلاب اسلامی استقرار فضای آموزش و پرورش استثنایی است.
وی ادامه داد: در سال 1370 تعداد دانشآموزان تحت پوشش، 150 هزار نفر بود که تاکنون 17 برابر جمعیت دانشآموزی را تحت پوشش بردهایم و میتوان گفت از سال 88، 6 برابر اعتبارات توانبخشی برای سرویس ایاب و ذهاب بوده است.
حسینی اضافه کرد: در سال 94 نیز برنامه حمایتی با 13 عنوان برای 18 هزار دانشآموز استثنائی شروع شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: در 690 مرکز آموزشی مشکلات یادگیری وجود دارد که برای هر منطقه یک مرکز هدف مدنظر است.
حسینی در ادامه با بیان اینکه علاقهمند به گفتمانسازی هژمونیک در عرصه تعلیم و تربیت هستیم تا همه اجزای مؤثر و حتی غیر مؤثر، این گفتمان را بشناسند و از آن نام ببرند، گفت: یکی از نیازهای اساسی آموزش و پرورش گفتمانسازی هژمونیک است و بایستی فکر، گفتار و پندار همه معطوف به تعلیم و تربیت شود که متأسفانه این گفتمانسازی فقط در اول مهر با آغاز مدرسه صورت میگیرد و فقط در اول مهر است که همه خودشان را با آموزش و پرورش تنطیم میکنند.
وی با بیان اینکه تلاش کنیم اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجتماعی کنیم و به گفتمان تبدیل کنیم که یک راهش الگوسازی مفهومی و واژهسازی است، ادامه داد: آموزش و پرورش مانند ساعت است؛ چرا که همه یک زمان مشخصی را در ساعت میبینند، ساعت رو به جلو حرکت میکند و همیشه همراه افراد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش، تأکید کرد: سطح جامعه هم راستا با سطح مدرسه بالا میرود و هیچ جامعهای نمیتواند از سطح مدرسه بالاتر رود؛ بنابراین در این گفتمانسازی باید 8 اصل را در راستای توسعه انسانی مبنا قرار دهیم.
وی ادامه داد: در کشورهای توسعهیافته نقش انسان در توسعه 70 درصد است و در کشورهای در حال توسعه 32 درصد و این وظیفه آموزش و پرورش است که منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند.
حسینی گفت: پذیرش تفاوت انسانها یک اصل است، فعالیت آموزش و پرورش اکنون مدرسهمحوری است که باید تبدیل به فردمحوری شود و این چنین تبدیلی نیاز به دانش و کار ویژه دارد.
وی به پذیرش اصل تطابق نیز اشارهای کرد و گفت: وقتی بپذیریم که انسانها با هم متفاوت هستند باید این را هم بپذیریم که تعلیم متناسب با آنها نیاز به تطابقسازی دارد که تطابق معلمها، مناسبسازی محتوا، مناسبسازی والدین، مدیران و مناسبسازی دانشهای عادی در یک مدرسه با استاندارهای مناسب میتواند الگو و تعمیم آن را به دیگر مدارس فراهم کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی پذیرفتیم که مناسبسازی صورت بگیرد در واقع تعلیم و تربیت تلفیقی و فراگیر را پذیرفتهایم پس سعی کنیم شهر را با شاخصهایی همچون دوستدار دانش، کتاب، کودک و دوستدار معلول مناسبسازی کنیم به طوری که انسان ها در کنار هم یاد بگیرند زیست کنند و در همین راستا پنجمین نوع دانشگاهها، دانشگاه همزیستی و بهزیستی است.
حسینی افزود: در هر مجموعه باید یک نفر آشنا به زبان بریل و اشاره باشد تا بتوانند با این افراد به راحتی ارتباط برقرار کنند و به همین منظور است که نهضت زبان بریل و اشاره را ترویج میدهیم.
وی تصریح کرد: یک اصل دیگر، توانمندسازی این افراد است و البته آنچه مهم است ایجاد فرصت و توسعه فرصت بعد از توانمندسازی این افراد است اینکه تلاش بکنیم بعد از ایجاد مهارت آنها را به بازار کار پیوند دهیم.
انتهای پیام