کرونا فصلی جدید از همراهی علم و دین رقم می‌زند
کد خبر: 3890581
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵

کرونا فصلی جدید از همراهی علم و دین رقم می‌زند

امام جمعه سراب، با بیان اینکه بحران کرونا به‎ سر خواهد آمد و در آن صورت فصلی جدید از همراهی علم و دین رقم خواهد خورد که موجب فهم بشری از پدیده‌های شرور خواهد شد، گفت: در تعالیم اسلامی عقل همواره حجیت داشته است و حجت الهی در شناخت دین محسوب می‎شود.

بحران کرونا فصلی جدید از همراهی علم و دین را رقم می‌زندحجت‌الاسلام علی‌اكبر اكرمی، امام جمعه سراب، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه، بحران کرونا به‎ سر خواهد آمد و در آن صورت فصلی جدید از همراهی علم و دین رقم خواهد خورد که موجب پویایی و نشاط فهم بشری از پدیده‌های شرور خواهد شد، گفت: در تعالیم اسلامی عقل همواره حجیت داشته است و حجت الهی در شناخت دین محسوب می‎شود.

وی بیان کرد: از منظر دینی، خلق برای اطاعت خداوند که همان راه نجات است، آفریده شده است و طاعت به علم و آموزش میسر می‎شود، آموختن بدون عقل میسر نخواهد شد و علم خود از عالم ربانی صادر شده و عالم را با عقل می‎توان شناخت. عقل در مقام فهم گزاره‌های دینی و استنباط آنان و انسجام بخشیدن به آن‌ها در مقام تعلیم و اثبات و دفاع از آن‌ها نقش برجسته‎ای دارد.

امام جمعه سراب افزود: دین در زمانی می‎تواند با علم در تضاد باشد که یافته‌های علمی، مفاهیم دینی را به چالش بکشانند، درحالی‎که یافته‌های علمی موجب استحکام پایه‌های اعتقادات دینی بشود، جایز نیست که دین با علم تعارض و تعاند داشته باشد. پس در مواجهه با پدیده کرونا به‎‌عنوان یک پدیده شر ضمن تفسیر پدیدارشناسانه و معرفتی از آن به حکم عقل که نشئت گرفته از عقلانیت دینی است، به طور کامل با مکانیزم‌های علمی همراهی کرده و در این بحران علمی شاهد رویشی دیگر از همراهی بین علم و دین خواهیم بود.

حجت‌الاسلام اکرمی در پاسخ به این سؤآل که به نظر شما کرونا چه تأثیری در مناسبات دینی و معرف‌شناختی جامعه ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در واقع ویروس کرونا یک بلای عالم‌گیر است و به احتمال زیاد بعید نیست، استکبار جهانی و صهیونیست‌ها در پدیدآوردن این ویروس نقشی داشته باشند. بلا برای مؤمنان تقویت ایمان را درپی دارد، مؤمنان با مشاهده این بلاها همانطور که در آیات الهی و فرامین معصوین آمده است نباید ناامید شوند بلکه باید از عصیان و گناه توبه کنند. باید خودمان را تربیت کنیم و معنویات خودمان را در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش دهیم و با توسل به ائمه اطهار(ع) و امیدوار بودن برای رفع بلا، این ویروس هم از ممالک اسلامی برطرف می‌شود.

امام جمعه سراب، با بیان اینکه دین علاوه بر تأکید به رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، راهکارهای مدون دیگری برای برون‌رفت از این بحران دارد، تأکید کرد: با رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی، کرونا قطع می‌شود و دین نیز بر رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های متخصصان تأکید دارد و حتی آن را وظیفه و تکلیف می‌داند، در این خصوص دولتمردان نیز به وظیفه دینی خود عمل کنند.

انتهای پیام
captcha