روزه در عرصه تقویت اراده نقش بسیار مهمی دارد، شخصی که یک ماه به خاطر رسیدن به اهداف عالی و در ساعات معین، خود را از امور پاک و حلال محروم میکند و در مقابل نفسانیت خویش میایستد، راحتتر از دیگران میتواند از ارتکاب کارهای حرام و ناشایست اجتناب کند.
فرد روزهدار پس از پایان ماه رمضان راحتتر از دیگران میتواند در مسیر رسیدن به اهداف بلند خویش محدودیتها را به جان بخرد، همچنین راحتتر از دیگران میتواند از ارتکاب کارهای حرام و ناشایست اجتناب کند، همانطور که امام صادق (ع) در تفسیر آیه ۴۵ سوره مبارکه بقره «وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ...؛ از شكیبایى و نماز یارى جویید...» مصداق صبر را صیام میدانند و میفرمایند هر وقت سختی و مصیبتی برای کسی فرود آمد روزه بگیرید تا برای تحمل آن مصیبت، بهوسیله روزه از خدا یاری بجویید.
ابعاد اجتماعی روزه نیز امری نیست که از نظرها مخفی بماند چرا که فضای آرمانی بهوجود آمده در ماه رمضان از یک سو و تجربه گرسنگی در این ماه که برای مؤمنان جامعه پیش میآید از سوی دیگر سبب میشوند که مؤمنان، بیشتر به یاد فقرا و نیازمندان بیفتند و همت بیشتری در جهت کمک به نیازمندان مصروف دارند که راهاندازی پویشهای مختلف با عناوین مواسات و همدلی و یا کمکهای مؤمنانه و یا کمک به همنوعان از این قبیل آثار است که نتیجه همه آنها ایجاد همدلی، وحدت و صمیمتِ بیشتر بین اقشار مختلف جامعه است، همان روحیهای که امروز جامعه غربی با نهادینه کردن «فردگرایی» به دنبال از بین بردن آن است.
روزهداری آثار دیگری نیز برای جامعه روزهدار دارد مثل آثار سیاسی که در پرتو آن یک جامعه میتواند تبدیل به جامعهای پیشرو، با نشاط و مقاوم شود چون مردمی که اهل روزهداری هستند از یک سو با محدودیتهای شرعی که بر خود تحمیل کردهاند به این روحیه دست یافتهاند که در راه اهداف بلند و آرمانهای مقدس که غایت آنها جلب خوشنودی پروردگار است، میتوان مقاومت کرد و آفت تنآسایی و راحتطلبی را که در بسیاری از موارد مانع رسیدن به آن اهداف است تبدیل به روحیه ایستادگی، مقاومت و خستگیناپذیری كرد.
قطعاً برای ملتی که رسیدن به قلههای بلند سرافرازی، استقلال و عزت را نشانه گرفته داشتن چنین روحیهای یک ضرورت است تا در این صورت تحریم و فشار و محاصره او را به زانو درنیاورد.
بنابراین بیجهت نیست که رسول خدا(ص) روزهداری را مایه روسیاهی شیطان برشمردند و فرمودند: «الصوم یسودّ وجهه» و یا امام صادق(ع) روزه را دروازه خیر و سپر از آتش دوزخ دانستند و فرمودند: «الا اخبرک بابواب الخیر؟ ان الصوم جُنّة» و آنقدر ثواب بر روزه روزهدار داده شده که خواب روزهدار عبادت و نفس زدن او نیز تسبیح است چرا که فواید روزه گرفتن آنقدر زیاد است که شیطان را از دستیابی به انسان و گمراه کردن او به اندازه فاصله مشرق و مغرب دور میکند و خیرات زیادی برای شخص روزهدار و جامعهای که روزهداران آن زیاد هستند، نازل میکند.
و از اینروست که ماه رمضان ماه میهمانی خدا نامیده شده است و بالاترین جلوههای بندگی خدا را میتوان در آن مشاهده كرد و نیز میتوان ماه رمضان و همه بهرههای آن را یک نعمت استثنایی از ناحیه خدا دانست پس خوشا به حال کسانی که بر سر سفره ضیافت پروردگار خود مینشینند و بهترین توشهها را در مسیر پر پیچ و خم این دنیا از این خوان پرنعمت برای خود بر میچینند.
حجتالاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزههای علمیه فارس
انتهای پیام