اقتصاد مقاومتی در سایه مهارت محقق می‌شود
کد خبر: 3903681
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱

اقتصاد مقاومتی در سایه مهارت محقق می‌شود

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر ضرورت ترویج و گسترش دوره‌های مهارت‌آموزی و فنی و حرفه‌ای، افزود: اقتصاد مقاومتی در سایه مهارت محقق می‌شود.

اقتصاد مقاومتی در سایه مهارت محقق می‌شودحجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به تاکیدات مکرر دین اسلام به مقوله تعلیم و آموزش، اظهارکرد: دین اسلام تنها دینی است که برای آموزش و تعلیم بها و ارزش قائل شده، به‌طوری‌که فلسفه بعثت پیامبران تعلیم و تربیت بوده‌ این در حالی است که همواره تعلیم و آموزش مورد سفارش ائمه اطهار بوده است.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی انواع آموزش و این‌که این‌که از نظر اسلام در میان آموزش‌ها دو آموزش مهم است، عنوان کرد: این آموزش‌ها عبارتند از آموزش دین و احکام و قرآن به فرزند که حق اوست و دیگری آموزش مهارتی است که به فنی و حرفه‌ای مربوط بوده و در اسلام مطالب زیادی در این رابطه وجود دارد.

خدایی، آموزش‌های مهارتی را یکی‌‌از مؤلفه‌های توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ دانست و افزود: آموزش مهارتی راهی برای تحقق عدالت اقتصادی است، زمانی‌که مهارت داشته باشیم می‌توانیم به عدالت اقتصادی برسیم، لذا برای رسیدن به آن باید مهارت آموزش را تقویت کنیم و تقویت آن با فراهم‌سازی بستر برگزاری دوره‌های مهارت آموزی میسر است.

مذمت بیکاری در اسلام

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به مذمت بیکاری در اسلام، عنوان کرد: یکی‌از دلایل مهم بیکاری در جامعه فقدان مهارت است، مهارت برابر با کارآفرینی است، اگر مهارت داشته باشی حتی اگر در زندان هم باشی برای تو کار وجود دارد این در حالی‌است که یکی‌از اساسی‌ترین راه‌های مقابله با بیکاری و گسترش اشتغال در استان‌هایی مانند لرستان که با آمار بالای بیکاری مواجه است، توسعه دوره‌های فنی و حرفه ای است البته رسیدن به این امر، در صورتی امکان‌پذیر است که مردم نسبت به حضور و شرکت در آموزش‌‌ها تمایل و رغبت نشان دهند.

وی آموزش‌های مهارتی را کلید و سبب اشتغال پایدار دانست و افزود: اگر ما آموزش‌های مهارتی را تقویت کنیم بهره‌وری بیشتر شده و در کنار آن سود بیشتری می‌بریم از طرفی، شاهد کاهش بیکاری و به‌تبع آن افزایش سطح اقتصادی و معاش مردم خواهیم بود.

خدایی توجه به اقتصاد مقاومتی را راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور و جامعه برشمرد و با تاکید بر این‌که تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه مهارت امکان‌پذیر است، تصریح کرد: تولید و اشتغال در سایه مهارت‌آموزی است و مردم و دست‌اندرکاران باید آموزش‌های مهارتی را جدی بگیرند، از طرفی اعتبارات و تسهیلات با توجه به مهارت‌های آموزشی توزیع شده و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به‌دنبال تصویب قانونی در این زمینه باشند.

این کارشناس مذهبی اعتباربخشی به مدرک فنی و حرفه‌ای را یکی‌ از دلایل ایجاد اقبال به‌سوی رشته‌های فنی و حرفه‌ای دانست و افزود: اگر مدرک فنی و حرفه‌ای معادل ارشد شد مردم به‌سمت فنی و حرفه‌ای می‌آیند، لذا دست‌اندرکاران فنی و حرفه‌ای باید به‌دنبال این کار بروند و با معادل‌سازی مدارک فنی و حرفه‌ای و اعتباربخشی به مدارک، باعث رغبت بیشتر مردم به حضور در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای شوند.

وی با تاکید بر لروم به روزرسانی تجهیزات آموزشی کلاس‌ها و دوره‌های فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: تجهیز کامل مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای، استفاده از اساتید توانمند متخصص امیدآفرین و کارآفرین باید مدنظر بوده و اساتید نیز برای کار خود ارزش و بها قائل باشند، همچنین روز آمد بودن آموزش‌ها و به‌کارگیری تکنولوژی جدید آموزشی مانند آموزش‌های مبتنی‌بر دانش‌بنیان و مشاغل دانش‌بنیان نیز باید مدنظر باشد.

خدایی با تاکید بر این‌که  سازمان فنی و حرفه‌ای باید مشاغل دانش‌بنیان را آموزش دهد و مطابق زمان حرکت کند و حتی از زمان جلوتر نیز باشد، افزود: مشکل امروز ما مشکل پول و اعتبار نیست؛ مشکل مهارت است این در حالی‌است که کلید اشتغال، سعادت، خوشبختی، پیشرفت و توسعه در گرو گسترش مهارت‌آفرینی در جامعه است چراکه عدم توجه به مهارت‌آموزی موجب افزایش بیکاری جوانان در حال و آینده خواهد بود.‌

انتهای پیام
captcha