آمار ابتلا به کرونا در سنندج دو برابر شد
کد خبر: 3904027
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

آمار ابتلا به کرونا در سنندج دو برابر شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در سنندج نسبت به دوره اول شیوع این بیماری ۲ برابر شده است، بنابراین اگر شهروندان اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند وارد پیک بحرانی خواهیم شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، صدیق جدیدالاسلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به آخرین وضعیت ویروس کرونا در کردستان اظهار کرد: با توجه به آخرین آمار مبتلایان به کرونا، سنندج با بیشترین تعداد در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

وی با اشاره به شیوع پیک دوم کرونا در استان افزود: از تعداد ۱۹۳ مورد بستری بیمار مبتلا به کرونا در استان ۱۲۱ مورد آن مربوط به سنندج است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به اهمیت غربالگری در تشخیص بیماران مبتلا به کرونا گریزی زد و بیان کرد: در سنندج دو مرکز ۱۶ ساعته واقع در بهاران و عباس‌آباد جهت شناسایی از افراد مشکوک به این ویروس نمونه‌گیری می‌کنند.

جدیدالاسلامی تأکید کرد: تعداد مبتلایان به کرونا در سنندج نسبت به دوره اول شیوع این بیماری ۲ برابر شده است لذا اگر شهروندان اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند وارد پیک بحرانی خواهیم شد.

بازگشایی‌ها به معنای اتمام کرونا نیست

وی با بیان اینکه بازگشایی فضای کسب و کار به معنی اتمام کرونا نیست، ذکر کرد: در پیک اول این بیماری همه موارد قرنطینگی و موازین بهداشتی رعایت شد اما با باز شدن ادارات و برخی اماکن مردم فکر کردن کرونا تمام یا ضعیف شده است که متاسفانه این باوری اشتباه و منجر به افزایش تعداد مبتلایان شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه کرونا با پیشگیری مهار می‌شود نه درمان، گفت: کرونا ویروسی ناشناخته و جدید است و تنها روش مهار و کنترل آن در دنیا فقط پیشگیری است لذا با رفتار جهادی و رعایت اصول پیشگیری نگذاریم کار به درمان برسد.

وی با ذکر اینکه مهار کرونا نیازمند عزم ملی و همت جهادی است خطاب به شهروندان سنندجی تأکید کرد: از برگزاری مراسم عروسی، ترحیم و مهمانی‌ها به صورت مقطعی خودداری کنید تا با رعایت آنچه که مورد تأیید وزارت بهداشت است کرونا را مهار کنیم.

جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه مردم با پیشگیری کادر بهداشت و درمان را یاری کنند، ضمن قدردانی از کادر بهداشت و درمان، افزود: این تلاشگران عرصۀ سلامت در جبهه مبارزه با کرونا با پوششی سخت و غیر قابل تحمل برای نجات جان همنوع خود طبق وظیفه انسانی ایثارگونه خدمت می‌کنند لذا تا جایی که می‌توانید با پیشگیری پرسنل را حمایت کنید.

وی با بیان اینکه بزرگترین کار در حق کادر بهداشت و درمان پیشگیری است، ادامه داد: پیشگیری کنید تا بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاسته شود چراکه پرسنل رفته رفته دچار فرسودگی و در ارائه خدمت عاجز خواهند شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در استان کردستان ۳۰ هزار نفر کادر پرستار و پیراپزشک، ۱۳ نفر متخصص کودکان، ۴۰ نفر متخصص داخلی، ۲۸ نفر متخصص رادیولوژی، ۴۷ نفر متخصص بیهوشی، ۲۴ نفر طب اورژانس، ۱۰ نفر همکار گروه عفونی و متخصص ریه از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون مشغول ارائه خدمت هستند.

وی در پایان استفاده از ماسک در اماکن عمومی را الزامی عنوان کرد و گفت: اگر دستکش به صورت اصولی و بهداشتی دفع نشود فقط منجر به انتشار آلودگی خواهد شد لذا شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون را فراموش نکنید.

پلمب اصناف در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی

فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان نیز با اشاره به قرار گرفتن سنندج و قروه در وضعیت قرمز گفت: با توجه به اوج گیری کرونا در سنندج در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی نسبت به پلمپ دوباره اصناف هشدار داد.

وی تأکید کرد: تاکنون مجوزی برای فعالیت تالارهای پذیرایی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است و واحدهایی که اقدام به برگزاری هرگونه مراسم و مجالس در تالار کنند پلمب خواهند شد.

رضاعی بیان کرد: شب گذشته یک واحد کارواش به دلیل برگزاری مراسم عروسی در جاده چنو در همچنین شرایطی با هماهنگی مقام قضایی توسط اماکن نیروی انتظامی شهرستان سنندج پلمپ شد.

وی یادآور شد: به همت مرکز بهداشت سنندج و اعضای سازمان‌های مردم نهاد در راستای هشدار به شهروندان نسبت به خطر بحران کرونا و اعلام وضعیت قرمز این ویروس در سنندج، با بلندگوی سیار در مسیرهای مختلف اطلاع رسانی و از شهروندان درخواست شد تا حد امکان در خانه بمانند.

یادآور می‌شود؛ با شیوع پیک دوم کرونا در سنندج طی روزهای اخیر بازدیدهای مشترک و مداومی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، سفره‌خانه و قلیان‌سراها در راستای مهار ویروس کرونا و پرهیز از تجمع در این اماکن انجام شد که طی این بازدیدها یک واحد قلیان سرا، یک باب نانوایی، یک چایخانه و یک واحد کباب‌سرا به علت عدم رعایت اصول بهداشتی در ایام اوج‌گیری کرونا در سنندج پلمپ شد.

انتهای پیام
captcha