جهان یک‌صدا علیه نژادپرستی فریاد بزند
کد خبر: 3904135
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

جهان یک‌صدا علیه نژادپرستی فریاد بزند

امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه جهان باید یک‌صدا علیه نژادپرستی فریاد بزند، اظهار کرد: در کشوری که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارد به راحتی یک پلیس جان شهروند را می‌گیرد و هیچ برخوردی با وی صورت نمی‎گیرد و این مصداق کامل نقض حقوق بشر است.

ماموستا فایق‌رستمی، امام جمعه سنندج، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با بیان اینکه نژادپرستی و خودخواهی آمریکا چیز تازه‌‌ای نیست، اظهار کرد: لشکرکشی به کشورهای مسلمان و غارت سرمایه‌های کشورهای مسلمان از اقدامات ضد بشری آمریکا در طول تاریخ است، موضوعی که متأسفانه کمتر از سوی سازمان بین‌المللی مدافعان حقوق بشر محکوم نمی‌شود.

وی افزود: در کشوری که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند، به راحتی یک پلیس جان شهروندی را می‌گیرد و هیچ برخوردی با وی صورت نمی‎گیرد و این مصداق کامل نقض حقوق بشر است.

امام جمعه سنندج اظهار کرد: پلیس براساس وظیفه ذاتی و قانونی خود باید مدافع جان و مال مردم باشد اما این رویه در کشور مدعی حقوق بشر متفاوت بوده و به جرم پوست رنگی انسانی را به راحتی می کشند.

وی با اشاره به اینکه جهان باید یک‌صدا علیه نژادپرستی فریاد بزنند، بیان کرد: کشتن انسان‌ها از دیدگاه اسلام و وجدان محکوم و جنایت علیه بشریت است و باید از سوی مجامع بشری نیز به صورت جدی محکوم شود.

ماموستا‌ رستمی اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را از قتل یکدیگر منع کرده و در آیه 32 سوره مائده می‌فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا؛ هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد». آفریننده جهان انسان‌ها را برابر آفریده و برهمین اساس تبعیض میان انسان‌ها و برتری سفیدپوست بر سیاه‌پوست از دیدگاه اسلام محکوم است. خداوند در آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِير؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏‌ترديد خداوند داناى آگاه است». تنها انسان‌هایی بر سایر همنوعانشان تفاوت و برتری دارند که به واسطه عبادت و اطاعت از پروردگارشان به مرتبه و درجه تقوای الهی رسیده باشند.

وی در پایان با بیان اینکه برده‌داری و ظلم به سیاه‌پوستان در زمان پیش از اسلام بین بزرگان اعراب مرسوم بود، یادآور شد: با ظهور دین اسلام و براساس دستورات خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص) با موضوع برده‌داری و ظلم به سیاه‌پوستان مقابله کرد.

انتهای پیام
captcha