ضرورت شناخت تفکر اهل‌بیت(ع)
کد خبر: 3905367
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰

ضرورت شناخت تفکر اهل‌بیت(ع)

مدرس گفتمان‌های دینی لرستان با بیان این‌که تنها نباید به شناخت شناسنامه‌ای از اهل‌بیت(ع) اکتفا کنیم، گفت: زوایای زندگی امام جعفرصادق(ع) باید تحقیق و مورد تبیین قرار گیرد.

ضرورت شناخت تفکر اهل‌بیت(ع) / شناخت شناسنامه‌ای کافی نیستحجت‌الاسلام محمد امیری، از مدرسان گفتمان‌های دینی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) موسس مذهب جعفری، اظهارکرد: امام ششم شیعیان بعد از شهادت امام محمد باقر(ع) در سن ۳۱ سالگی امامت مسلمانان را بر عهده و امامت وی ۳۴ سال به درازا کشید این در حالی‌است که امامت آن حضرت مقارن با اواخر دوره امویان و اوایل دوره حکومت عباسیان بود.
وی با ذکر این مطلب که منصور دوانیقی آخرین پادشاه هم‌زمان با امامت امام صادق(ع) سخت‌ترین برخوردها را انجام داد، اضافه کرد: در نهایت امر حضرت امام جعفر صادق(ع) به دست این پادشاه ظالم و با نقشه خواندن انگور مسموم به زهر در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری به فیض شهادت نائل آمد.
حجت‌الاسلام امیری با بیان این که دوره حکومت امام جعفرصادق(ع) مقارن با اواخر حکومت اموی و اوایل حکومت عباسی بود، اضافه کرد: امام جعفر صادق(ع) از این فرصت استفاده کرده و نهضت علمی را راه انداخت به‌طوری‌که چهار هزار شاگرد را پرورش داد که هر کدام از آن‌ها امروزه نیز دارای اسم و رسم تاریخی هستند که از نمونه آن‌ها می‌توان جابربن حیان را نام برد.
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که امام جعفر صادق(ع) از هر فرصتی برای تبیین دین استفاده می‌کرد، به برجستگی طاغوت‌ستیزی در اندیشه امام جعفر صادق(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امام جعفر صادق(ع) مردم را از پیوستن به طاغوت نهی می‌کرد این در حالی‌است که آن حضرت نهضت فکری و فرهنگی را در کنار نهضت علمی انداخت به‌معنای دیگر در کنار جهاد علمی، جهاد فکری و تقویت تفکر اسلام و نظام سیاسی را نیز پیش می‌برد.
وی با بیان این‌که فصل دیگر زندگی امام جعفر صادق(ع) بیدار کردن وجدان انسان‌ها بود، خاطرنشان کرد: امام جعفر صادق(ع) جوانان را کنار نمی‌گذاشت و با جوانان در ارتباط بود بدین معنا که هویت‌بخشی به جوانان و بهره‌گیری از تفکر جوانان در دستور کار آن حضرت قرار داشت.
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که امام جعفر صادق(ع) بحث مناظرات علمی را نیز در پیش گرفت، اضافه کرد: از دیگر دستاوردهای امام جعفر صادق(ع) آن بود که بیشترین احادیث اهل‌بیت(ع) از وجود امام جعفر صادق(ع) نقل شده است.
وی با بیان این‌که در زمان منصور دوانیقی اعمال فشار زیادی بر شیعیان به‌ویژه مسلمانان وارد شد، اضافه کرد: با واکاوی از زندگی امام جعفر صادق(ع) می‌توان به این نتیجه رسید که احادیث امام جعفر صادق(ع) تماماً با استناد به قرآن بیان شده است، و آن حضرت در جهاد علمی، ولایت‌پذیری را تبیین می‌کرد.
امیری با بیان این‌که امام جعفر صادق(ع) شیعیان را تکریم می‌کرد، اضافه کرد: برای تربیت انسان باید او را تکریم و نقاط مثبت وی را بیان کرد.
این کارشناس مذهبی اخلاق حسنه را از دیگر ویژگی‌های امام‌ جعفرصادق(ع) برشمرد و اضافه کرد: امام جعفر صادق(ع) دارای اخلاق خوش، تقوا و ویژگی‌های اخلاقی بود و با اخلاق عملی خود دیگران را در مسیر تربیت و رشد معنوی قرار می‌داد به‌طوری‌که آن حضرت در حدیثی فرمودند: «برای ما مایه زینت باشید نه مایه شرمساری».
این مدرس گفتمان‌های دینی با یادآوری این مطلب که امام جعفر صادق(ع) افراد را تشویق به تفکر می‌کرد، گفت: آن حضرت خطاب به تمام انسان‌ها، آنان را ترغیب به تفکر می‌فرمودند.
وی به تشکیل فرقه‌های انحرافی فراوان در زمان آن حضرت اشاره کرد و گفت: فرقه‌های فراوان و عقاید انحرافی در زمان امام جعفر صادق(ع) شکل گرفت که آن حضرت با دلایل علمی و منطقی فرقه‌های انحرافی را رد و حقانیت شیعه را اثبات می‌کردند.
حجت‌الاسلام امیری با بیان این‌که مذهب و تفکر حقه شیعه در زمان امام جعفر صادق(ع) به منصه ظهور رسید، خاطرنشان کرد: در زوایای زندگی امام جعفرصادق(ع) باید تحقیق و مورد تبیین صورت گیرد بدین معناکه تفکرات آن حضرت را نیز باید شناخته و ویژگی‌های آن‌را بدانیم و تنها نباید شناخت شناسنامه‌ای از اهل‌بیت(ع) داشته باشیم بلکه باید تفکرات ایشان را شناخت و ترویج داد.
امیری با بیان این‌که در وصیت نامه امام جعفر صادق(ع) چند نکته کلیدی وجود دارد، اضافه کرد: امام ششم شیعیان درباره امامت و ولایت وصیت کردند تا جایی که فرمودند هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است این در حالی است که از دیگر وصایای امام جعفر صادق(ع) درباره خانواده است.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر این‌که آن حضرت در وصیت دیگر خود فرمودند: «هر وقت که به حج می‌روید در منا برای من عزاداری کنید»، گفت: وصیت آخر آن حضرت نیز در مورد اهمیت نماز است از آنجایی‌که فرمودند: «به شفاعت ما نمی‌رسد کسی‌که نماز را سبک بشمارد».

انتهای پیام
captcha