تبلیغ دین و روحانیت همچنان اثرگذار هستند / تحول‌آفرینی تفكر انقلابی
کد خبر: 3906039
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹

تبلیغ دین و روحانیت همچنان اثرگذار هستند / تحول‌آفرینی تفكر انقلابی

معاون قضایی دادگستری فارس با بیان اینكه امروز تبلیغات زیادی علیه روحانیت می‌شود و می‌گویند مردم از روحانیت برگشته‌اند در صورتی كه اصلاً این‌گونه نیست، گفت: برخی از روحانیان می‌گویند دیگر تبلیغ دین تأثیری ندارد و هرچه تلاش می‌كنیم فایده‌ای ندارد در صورتی كه اصلاً چنین نیست و بسیار هم تأثیرگذار است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی، معاون قضایی دادگستری فارس امروز، اول تیرماه در همایش «گام دوم تبلیغ» كه به‌مناسبت فرا رسیدن روز تبلیغ دینی در شیراز برگزار شده بود، گفت: یکی از ادیانی که داعیه جاودانگی و جهان شمولی دارد و با تعالیم آموزنده و ارزنده خود این مهم را به خوبی اثبات کرده دین مقدس اسلام است.

وی با بیان اینكه اسلام برای تمام لحظات بشریت یک برنامه جامع و کامل تدارک دیده است، گفت: اسلام دینی است که برای حیات فردی و اجتماعی انسان‌ها از قبل از تولد تا زمان انعقاد نطفه و حمل و در طول دوران حیات تمام لحظات برنامه جامع و کامل دارد.

موسوی، نمونه بارز این مسئله را اهل بیت(ع) دانست و گفت: علی‌رغم اینکه اجتماع برای اهل بیت(ع) دردسرها ایجاد کرد مثلاً امام موسی‌بن جعفر(ع) 14 سال در زندان بودند یا سایر ائمه چه خفقان‌هایی جامعه برای آن‌ها ایجاد کرده بود اما علی‌رغم همه این مشکلات باز در جامعه حضور داشتند چون تأکید دین مقدس اسلام است و حتماً باید اجتماع شکل بگیرد تا افراد بتواند نبوغ خود را به منصه ظهور و بروز برساند.

تقدیم حیات اجتماعی بر حیات فردی در اسلام

معاون قضایی دادگستری فارس با بیان اینكه در اسلام حیات اجتماعی بر حیات فردی ترجیح دارد، گفت: حیات اجتماعی وقتی شکل می‌گیرد كه تضارب آرا و افکار و عقاید در كنار یكدیگر قرار گیرند، زیرا هیچ‌گاه ممكن است كه همه آرا و افكار و اندیشه‌ها یكی باشد و همه مانند فكر كرده و یك نوع فكر و برنامه داشته باشند، بلکه هر کسی یک فکر و عقیده‌ای دارد حال که اسلام این همه تأکید بر حیات اجتماعی دارد این تضارب آرا و افکار و عقاید شکل می‌گیرد و ممکن است به همین دلیل جامعه دچار امضحلال شود و اگر یک ضمانت اجرایی قوی برای جلوگیری اضمحلال نداشته باشد، مسلماً دچار مشكل خواهیم شد.

وی، قضاوت و دستگاه قضا را یك ضمانت اجرایی برای جلوگیری از اضمحلال جامعه دانست و حدیثی از پیامبر(ص) یادآور شد و گفت: همچنان كه نبی مكرم اسلام(ص) فرمودند جامعه اسلامی به دردهای اجتماعی مبتلا شده است. بر خی از دردها، دردهای شخصی است مانند بیماری‌های جسمی اما این‌ها به جامعه آسیب‌ نمی‌رساند.

جایگاه روحانیت كجاست

موسوی با طرح این سئوال كه امروز جایگاه روحانیت كجاست و وظیفه او چیست و چه تأثیری بر جامعه دارد، گفت: متأسفانه بسیاری از طلبه‌ها و روحانیت به اهمیت و عظمت و جایگاه خودشان واقف نیستند و امروز حتی بدترین و خبیثت‌ترین افرادی که گرفتار محاکم قضایی شده‌اند وقتی به دادگاه می‌آیند تقاضا می‌كنند كه یك روحانی پرونده آن‌ها را بررسی كند.

معاون قضایی دادگستری فارس با یادآوری اینكه امروز تبلیغات زیادی علیه روحانیت می‌شود و می‌گویند مردم از روحانیت برگشته‌اند در صورتی كه اصلاً این‌گونه نیست، گفت: روحانیت باید جایگاه خود را بشناسد و بداند چه تأثیری بر جامعه دارد و اگر دشمنان دارند علیه روحانیت و شخصیت‌های نظام تبلیغ می‌کنند به خاطر تأثیرگذاری آن‌هاست و می‌دانند هرچه در طول این 40 سال علیه نظام و روحانیت توطئه کردند باز مردم به این قشر باعظمت و تأثیرگذار علاقه‌مند هستند و این مسئله را در محاكم قضایی به خوبی مشاهده می‌كنیم.

وی بیان كرد: برخی از روحانیان می‌گویند دیگر تبلیغ دین تأثیری ندارد و هرچه تلاش می‌كنیم فایده‌ای ندارد در صورتی كه اصلاً چنین نیست و بسیار هم تأثیرگذار است و همان‌طور كه امام رضا(ع) فرمودند اگر مردم خوبی‌های كلام اهل بیت(ع) را بدانند قطعاً از آن‌ها تبعیت می‌كنند.

موسوی یادآور شد: اگر امروز برخی از افراد انتقاداتی نسبت به روحانیت، نظام و مقام معظم رهبری دارند به دلیل آن است كه من و امثال من نتوانسته‌ایم آن عظمت، خوبی‌ها و  ارزش‌هایی که نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورده را بیان کنیم. اگر توانسته بودیم کلام اهل بیت(ع) را برای مردم بیان کنیم مردم دور نمی‌شدند.

حتی مجرمان هم به روحانیان اعتقاد دارند

معاون قضایی دادگستری فارس تأكید كرد: اسلام دین آسانی است اما متأسفانه مقداری جایگاه خود را فراموش و فکر کردیم تأثیرگذار نیستیم در صورتی آنقدر تأثیرگذار هستیم که همان انسان‌های مجرم هم اعتقاد به روحانیت دارند و اینکه می‌گویند مردم از دین و روحانیت رویگردان شده‌اند، اصلا درست نیست و اگر مقداری تحقیق کنید، عشق و ارادت مردم را مشاهده خواهیم كرد.

وی تأكید كرد: امروز گمان نكنیم كه جامعه به سمتی حرکت می‌کند که دیگر قابل کنترل نیست و فساد همه جا را فرا گرفته است و اصلاً‌این‌گونه نیست به‌عنوان مثال در بحث اعتكاف هر سال رویش داریم و جوانان بسیاری در این مراسم مذهبی شركت می‌كنند و همچنین نمازهای جمعه هر هفته با شكوه برگزار می‌شود و استقبال گسترده‌ای از مراسم‌های شب‌های قدر می‌شود و این‌ها رویش‌های انقلابی و مذهبی ماست و نباید ناامید شویم و بگوییم فساد همه جا را فراگرفته است و هر جا تفکر انقلابی و مذهبی حاکم شده و یک روحانی خوش بیان حضور داشته است آن منطقه جزو متدین‌ترین افراد هستند.

موسوی یادآور شد: در بسیاری از شهرستان‌ها وقتی یک عالم جلیل‌القدر و با فضیلت و خطیب سخنور حضور دارد چگونه مردم به سمت معنویت سوق پیدا می‌کنند اما آنجایی که ما کوتاهی کردیم مردم جدا شدند پس اگر کلام اهل بیت(ع) برای مردم بیان شود تأثیرگذار است.

تفكر انقلابی، تحول‌آفرین است

وی با تأكید بر اینكه باید دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی به مردم بیان شود و در این صورت قطعاً مردم به این نظام امیدوار می‌شوند، گفت: امروز مشاهده می‌كنیم دستگاه قضا چگونه با مفسدان برخورد می‌كند و این مسئله موجب امیدواری مردم می‌شود و هر جا كه تفكر انقلابی حاكم شده تحول عظیمی ایجاد شده است و این مسئله را به خوبی در دستگاه قضا امروز مشاهده می‌كنیم و این دستگاه امرزو واقعاً ملجأ و پناهگاه مردم شده است چرا كه هر روز یكی از مفسدان را به پای میز محاكمه می‌كشاند.

معاون قضایی دادگستری فارس با بیان اینكه در برخورد با مفسدان با كسی تعارف نداریم و هر كجا كه مفسدان باشند به سراغ آنان می‌رویم، گفت: باید این‌گونه باشد و چنین برخوردی با مفسدان شود تا كسی جرأت نكند به جان و مال و نوامیس و بیت‌المال مسلمین تعرضی داشته باشد.

موسوی همچنین اهمیت توجه به فضای مجازی را یادآور شد و گفت: آسیب‌های اجتماعی در جامعه زیاد شده است و دلیل آن هم این است كه برخی جاها را فراموش كردیم و فضای مجازی را رها كردیم و دشمن در این فضا هرچه بخواهد بر علیه نظام و جامعه و دین صحبت می‌كند.

وی با بیان اینكه یكی از بزرگترین لغویات در فضای مجازی در اختیار جوانان ما قرار گرفته است، گفت: مسئولان مربوطه باید تلاش و كوشش كند و در همان فضای مجازی مطالبی را منتشر و به خورد جامعه دهند تا تبلیغات سوء دشمنان را خنثی كنند.

انتهای پیام
captcha