حق‌الناس آتش دوزخ را نصیب انسان می‌کند
کد خبر: 3919544
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳

حق‌الناس آتش دوزخ را نصیب انسان می‌کند

امام جمعه ارومیه، گفت: اگر شخصی از دنیا برود در حالی که حق مردم را ادا نکرده باشد به آتش جهنم وارد خواهد شد.

حق‌الناس آتش دوزخ را  نصیب انسان می‌کندبه گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده‌ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، در هفت شهریور، در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، اظهار کرد: از جمله مسائل مهم که در روز عاشورا از امام حسین(ع) مشاهده شد حق‌الناس بود که نقل شده است در صبح روز عاشورا ایشان به یکی از یاران فرمود نزد اصحاب من برو و ندا بده کسی که حق‌الناس برگردن او است با من در کربلا حاضر نشود و برگردد و حق‌الناس را ادا کند.

وی به روایتی از اباعبدالله در مورد حق مردم، اشاره کرد و افزود: اگر شخصی از دنیا برود در حالی که حق مردم را ادا نکرده باشد به آتش جهنم وارد خواهد شد، که این مسئله اهمیت و جایگاه والای این موضوع را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی، گفت: ما انسان‌ها یک سری حقوق داریم مانند اقامه نماز، روزه، خمس و حج که حق الهی بوده که باید انسان آن‌ها را به جا آورد اما حق‌الناس بسیار سخت است، امکان دارد خداوند در روز قیامت از حق‌الله بگذرد کاستی در عمل واجبی را عفو کند ولی از حق‌الناس نمی‌گذرد و انسان تا زمانی که دینی را ادا نکرده مورد بخشش حق تعالی نخواهد بود.

وی ادامه داد: خداوند عادل است اگر از حق بنده‌ای بگذرد و ناحقی را نادیده بگیرد صفت عادل بودن خود را نقض می‌کند و ظالم می‌شود، بر همین اساس آدمی باید گاه و بیگاه پرونده اعمالش را بررسی کرده و در مورد دین دیگران احساس مسئولیت کرده و حق دیگران را ادا کند.

امام جمعه ارومیه بیان کرد: مسئله شهادت بسیار والا است و شهدا جایگاه ویژه‌ای دارند و بالاتر از شهادت مقام و منزلتی نیست و اگر در راه خدا کسی خونش بریزد و به شهادت برسد اهل بهشت می‌شود.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع)، تصریح کرد: اولین قطره خون شهید کفاره تمام گناهان او است ولی اگر حق‌الناسی بر گردنش باشد خداوند از او نخواهد گذشت و باید این دین ادا شود و اگر قضا نشود حتی شهید هم نمی‌تواند وارد بهشت شود تا زمانی که این امر تحقق یابد.

انتهای پیام
captcha