تشریح برنامه‌های شهری پایتختی كتاب ایران در شیراز
کد خبر: 3926018
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

تشریح برنامه‌های شهری پایتختی كتاب ایران در شیراز

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز به تشریح برنامه‌های شهرداری در حوزه کتاب و کتابخوانی و عنوان پایتختی كتاب ایران پرداخت و هدف اصلی مدیریت شهری در پروژه‌های فرهنگی نظیر کتابخوانی را رشد کمی و کیفی جامعه توصیف كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، مرتضی جعفری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز امروز، ۷ مهرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به کسب عنوان پایتختی کتاب ایران توسط شهر شیراز در سال گذشته، افزود: با وجود شرایط کرونا همکاران ما طی ماه‌های گذشته به طراحی و پیگیری پروژه‌های زیرساختی و آماده سازی بسترهای مجازی و الکترونیکی برای تداوم برنامه‌های کتابخوانی پرداخته‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار شیراز ادامه داد: شهرداری شیراز متعهد به انجام ۱۹ برنامه از ۳۱ برنامه پایتختی کتاب ایران بوده که همه آن‌ها تا هفته کتاب یا به اتمام می‌رسد یا کلید می‌خورد.

وی بیان كرد: امسال حداقل ۳ پروژه زیرساختی انسان محور با استفاده از ظرفیت کتاب و کتابخوانی در شیراز ایجاد می‌شود که یک مورد آن با عنوان بوستان مطالعه پیشرفت ۳۵ درصدی داشته و ۲ بوستان و درنگ‌گاه کتاب نیز در آینده نزدیک اجرا می‌شود.

جعفری همچنین با بیان اینکه توجه به کتاب و کتابخوانی در سیما و منظر شهری نیز با طراحی و نصب المان‌هایی در این حوزه با جدیت دنبال خواهد شد، گفت: کتابخانه‌های عمومی و قرائت خانه‌هایی در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی شهرداری شیراز برای از بین بردن خلأ جدی کتابخانه و فضاهای مطالعاتی تا حد امکان ایجاد می‌شود تا این مراکز در شهر گستردگی بیشتری داشته باشند.

معاون شهردار شیراز با تصری اینکه در ۴ فرهنگسرا، کتابخانه عمومی در حال راه‌اندازیست و 2 فرهنگسرا سالن مطالعه هم دارد، گفت: تلاش می‌شود که این کتابخانه‌ها تا هفته کتاب کار خود را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه حداقل ۱۵ عنوان کتاب با محور شهروندی، هویت، فرهنگ و تاریخ شفاهی شهر شیراز تا پایان سال تولید و منتشر می‌شود، از آغاز به کار اتوبوس کتاب با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای به شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: سردیس زین العابدین بلادی کتابفروش پیشکسوت و فقید شیراز برای نصب در بوستان کتاب و بواساحق اطعمه و مکتبی شیرازی شاعران نامدار شیرازی برای نصب در آرامگاهشان نیز ساخته می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین گفت: برنده المان پایتختی کتاب که به مسابقه گذاشته شده بود مشخص شده وساخت المان به‌زودی آغاز می‌شود.

جعفری همچنین فاز دوم شبکه نابینایان دوستدار کتاب با تولید ۳۰ کتاب بریل کودک و نوجوان، فاز دوم شبکه سالمندان دوستدار کتاب با راه‌اندازی کتابخانه در کانون سالمندان و بازنشستگان، فاز پایانی شبکه آتش نشانان دوستدار کتاب با راه‌اندازی کتابخانه در گردش در ۵ ایستگاه آتش نشانی، فاز ششم شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب با راه‌اندازی کتابخانه «ورزش و اندیشه» در خانه ژیمناستیک و هیئت دوچرخه سواری شیراز، فاز چهارم شبکه کودکان دوستدار کتاب با راه‌اندازی ۲ کتابخانه «شکوفه‌های کتاب» در یک پرورشگاه و یک آموزشگاه مناطق کم برخوردار، فاز دوم شبکه تاکسیرانان دوستدار کتاب با راه‌اندازی کتابخانه سیار در ۲۰ تاکسی  را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که در راستای گسترش حوزه کتابخوانی تا پایان هفته کتاب اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر فعالیت‌های معمول حرکت مضاعفی در قالب لایحه‌ای شامل ۲۴ طرح ویژه تهیه و پس از موافقت شهردار برای تصویب به شورا ارسال شد. این طرح‎ها، ضمن جبران کاستی‎ فعالیت‌های مرسوم کتابخوانی در ایران، توجه ویژه‌ای به معیارهای کتابخوانی مورد نظر مجامع جهانی (یونسکو) دارند.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز ادامه داد: طرح‌ها در ۶ محور و بازه مختلف از جمله توسعه منابع انسانی از طریق آموزش و مهارت‌افزایی گسترده فعالان کتابخوانی، کتابداران، معلمان مدارس و مربیان مهدها، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، نظیر پویش مطبوعاتی و رسانه‎ای و طرح‌های تبلیغاتی گسترده، طرح‌‎های بر پایه فنآوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی، نظیر اپلیکیشن کتابخوانی شاپرک و اپلیکیشن کتابخانه رودخانه کتاب، ایجاد زیرساخت‌های ماندگار، نظیر باغ مطالعه، باغ کتاب کودک، افزونه کتابخوانی مادر و کودک، کتابخانه توریست، نامگذاری‌ها و رویدادهای نمادین، نظیر نامگذاری خیابان و میدان، جشن‌های آغاز سال انتساب، رویدادهای عمومی، نظیر کمپین‌های کتابخوانی، پرفورمنس و تئاتر خیابانی کتاب، فستیوال بزرگ کتابخوانی شیراز و کمک به حل مشکلات چرخه کتاب، استفاده از امکانات شهرداری نظیر فرهنگسراها و تصویب طرح‌های تسهیلاتی و تخفیفی با هم فکری ناشران و کتاب فروشان طراحی شده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار شیراز همچنین به کاندیداتوری پایتختی کتاب جهان اشاره و بیان کرد: طی چهار ماه تلاش شبانه‌روزی تیم تخصصی و مشاوره‌ای، فرایند تهیه متن‌ها، نامه‌های حمایتی و  مدارک مورد نیاز  در این دوره با تهیه مدارک و مستندات کافی و جلب حمایت انجمن‌های تخصصی و کتابخوانی کشور و حمایت کمیسیون ملی یونسکو به عنوان تنها کاندیدای ایران در فرایند انتخاب پایتخت جهانی کتاب معرفی شد. 

انتهای پیام
captcha