ضرورت تنظیم سند راهبردی برای پرهیز از موازی‌کاری‌های فرهنگی
کد خبر: 3926252
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱

ضرورت تنظیم سند راهبردی برای پرهیز از موازی‌کاری‌های فرهنگی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: تمامی نهادها در زمینه مدیریت فرهنگی، کارهای اختصاصی انجام می‌دهند، از این روز نیاز است یک سند راهبردی برای پرهیز از موازی‌کاری‌های فرهنگی تنظیم کنیم.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام احمد عامری سیاهوئی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بندرعباس، صبح امروز، 8 مهرماه‌ در نشست رسمی شورای اسلامی این شهر که با دستورکار «ارائه راهکار درخصوص یکپارچه‌سازی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در شهر بندرعباس» و با حضور رئیس ستاد اقامه نماز هرمزگان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، رئیس حوزه‌های علمیه استان و همچنین نماینده حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی در زمینه مدیریت فرهنگی، کارهای اختصاصی انجام می‌دهند، اما خلأیی در زمینه متمرکز کردن کارهای مشترکی که توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود، وجود دارد، از این روز نیاز است یک سند راهبردی برای پرهیز از این موازی‌کاری‌ها تنظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا تا پایان هر سال، مناسبت‌های مختلفی داریم و همه این‌ها زیرساخت یک فرهنگ غنی را برای ترویج و تبلیغ دین فراهم کرده است، افزود: کارهای فرهنگی به هم تنیده هستند و دستگاه‌های گوناگون می‌توانند با تعامل یکدیگر اهداف فرهنگی خود را به نتیجه برسانند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: خوب است که هیئت‌های مذهبی محلات را تبدیل به هیئت‌های خانگی کنیم و شهرداری به‌عنوان پشتوانه اجرایی در این زمینه کمک کند، بالغ‌ بر 26 دستگاه فرهنگی در حال اجرای برنامه‌های موازی هستند و این در حالی است که هزینه‌های فرهنگی شورای شهر و شهرداری با توقعات منطقی مردم شهر مطابقت ندارد.

عامری سیاهوئی بیان کرد: عمده بودجه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس در حوزه ورزش هزینه  می‌شود و این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد. متأسفانه در شهرداری بندرعباس شورای عالی نماز وجود ندارد و این خلأیی است که باید پر شود.

وی با بیان اینکه از شورا می‌خواهم در راه‌اندازی انجمن یاوران وقف نیز کمک کند تا با استفاده از این ظرفیت بتوانیم به حل مشکلات شهری بپردازیم، افزود: دشمن، دین و فرهنگ ما را نشانه گرفته و اگر در حوزه‌های علمیه سرمایه‌گذاری نکنیم عواقب خوبی نخواهد داشت.

نهادهای دیگر، حوزه‌های علمیه را در رسیدن به رسالتش کمک کنند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نادر حقیقی، رئیس حوزه‌های علمیه استان هرمزگان نیز در این نشست بیان کرد: جایگاه فعلی ورزش هرمزگان در رشته‌های مختلف در شأن مردم استانی با چنین ظرفیت‌های اقتصادی و ساحلی نیست، هرمزگان باید قطب ورزش‌های ساحلی کشور باشد؛ اما از ظرفیت ساحل استفاده زیادی نشده است.

وی افزود: فرهنگ با شور، نشاط و جوانی آمیخته‌ شده و انتظار می‌رود شورای اسلامی شهر بندرعباس زبان گویای مردم به‌ویژه جوانان باشند و از دستگاه‌های اجرایی درخواست پاسخگویی کنند. برنامه‌های خوبی در زمینه استفاده از ظرفیت دریا اجرا شده اما کافی نیست و نتوانسته‌ایم از ظرفیت ساحل برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم؛ حضرت علی‌(ع) می‌فرمایند: «اگر آب‌ و خاک باشد و کسی فقیر بماند مورد لعنت خداوند قرار می‌گیرد».

حقیقی بیان کرد: شهر بندرعباس در قیاس با شهرهای دیگر شهر گرانی است و هزینه‌های زندگی در آن سنگین است و با اندک برنامه‌های فرهنگی می‌توان این شهر را نیز ارزان‌تر کرد و باید از همه دستگاه‌های صاحب ایده و فکر در این مسیر استفاده شود. همه در کشور دغدغه معیشت مردم را دارند و همه نگاه‌ها به سمت اقتصاد است؛ اما خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهید اقتصادتان درست باشد به سراغ دین مردم بروید، اگر دین مردم درست شد اقتصاد نیز درست می‌شود.

رئیس حوزه‌های علمیه هرمزگان ادامه داد: رسالت حوزه علمیه بالا بردن فرهنگ دینی مردم است، ما در هرمزگان کارهای بزرگی انجام می‌دهیم و ظرفیت‌های بزرگی داریم، حوزه علمیه برادران دو هزار طلبه دارد؛ اما متأسفانه از این ظرفیت عظیم در راستای برنامه‌های فرهنگی استفاده کمی شده است.

حقیقی بیان کرد: طرح آمایش حوزه‌های علمیه تدوین شده و قریب به 6 هزار نفر طلبه، دو هزار نفر امام جماعت و 800 نفر مشاور دینی برای خدمت به جامعه نیاز داریم و همه این موارد نیاز به زیرساخت دارد تا بتوانیم این نیروها را تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: موتور توسعه یک کشور نیروی انسانی آن است و رسالت حوزه علمیه نیز تربیت نیروی انسانی متخصص در دین و مذهب است، نیاز است تا همه به کمک حوزه‌های علمیه بیایند تا بتوانیم به این رسالت خود جامه عمل بپوشانیم.

رئیس حوزه‌های علمیه هرمزگان بیان کرد: درخواست می‌کنم مانند بسیاری از شهرها و استان‌های دیگر، در شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز سرفصل بودجه‌ای برای حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شود. امسال از مرکز تربیت مشاور اسلامی هرمزگان استقبال زیادی شده اما توانایی پذیرفتن همه درخواست‌کنندگان را نداریم؛ چراکه هزینه تربیت این مشاوران در ماه قریب به 30 میلیون تومان است.

حقیقی ادامه داد: متأسفانه برخی از رشته‌ها را نمی‌توانیم در حوزه علمیه هرمزگان تعریف کنیم اما با طرح بورسیه کردن نیروهای انسانی می‌توان با اعزام و بورسیه نیرو به حوزه علمیه قم در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز استان، اقداماتی انجام داد. متأسفانه مدیریت حوزه‌های علمیه هرمزگان ساختمانی ندارد و این زیبنده این استان و مردمش نیست که امیدواریم در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی مردم را بسیار معطل نگاه می‌دارند و کاری که باید در دو یا سه بار مراجعه انجام شود چندین سال طول می‌کشد. مسئولان باید به فکر مردم باشند، نباید بگذاریم مردم از دین و نظام زده شوند و بدون حمایت مردم، ما مسئولان نیز امنیتی نخواهیم داشت و باید پشتیبان آنان باشیم.

وقف، تأثیرگذار در حل مشکلات جامعه

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان نیز در این نشست بیان کرد: بحث فرهنگ، مهم و اساسی است و نمی‌توان در چند نشست آن را به نتیجه رساند، یکی از معضلات جامعه به قشنگ حرف زدن است که کار راحتی است، اما کار مهم‌تر و سخت‌تر، قشنگ کار کردن است.

وی افزود: وقف در راستای حل مشکلات جامعه در اعصار مختلف، تأثیرگذار عمل کرده است و نوع وقف‌ها به سمت‌وسوی حل مشکلات روز جامعه بوده است، سازمان اوقاف نیز به‌عنوان متولی در این زمینه فعالیت می‌کند.

مدیرکل اوقاف هرمزگان بیان کرد: یکی از ابزارهای مناسبی که می‌تواند بار را از روی دوش مسئولان در زمینه مالی و عملی بردارد وقف است، امید داریم راه‌اندازی کارگروهی در شورای شهر و شهرداری بتواند مثمر واقع شود. متأسفانه با وجود کسرت موقوفات در استان هرمزگان، تنوعی در نیات نداریم و بیش از 75 درصد نیات در حوزه اباعبدالله‌الحسین(ع) هستند و ما در همه شرایط سخت نمی‌توانیم برای جامعه یاری‌رسان باشیم.

مهدیان تصریح کرد: تسریع در اجرای پروژه‌های اوقاف مسئله بسیار مهمی است، اوقاف در این شهر برای خدمت به مردم اعتبارآوری کرده و  از شهرداری و شورا درخواست دارم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

مطالبه‌گری باید به گفتمان قالب جامعه تبدیل شود

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اعتمادی، رئیس ستاد اقامه نماز استان هرمزگان نیز در این نشست بیان کرد: مطالبه‌گری بسیار خوب است اما اگر بخواهیم به نتیجه منتج شود و بازخوردش را ببینیم الزاماتی دارد، یکی از لوازمش این است که مطالبه‌گری به گفتمان قالب جامعه تبدیل شود. یکی از خرده‌هایی که به همشهریان ما گرفته می‌شود این است که هرمزگانی‌ها مطالبه‌گری را با پرخاشگری اشتباه می‌گیرند؛ باید حساب مطالبه‌گری که توأم با عقلانیت است را از پرخاشگری جدا کنیم.

وی تصریح کرد: سهم اشتغال ما در صنایع غرب بندرعباس به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی بسیار کم است و این درحالی است که در بیشتر بخش‌ها نیروهای بومی کافی را داریم. نقد خوب است اما انتقاد بد است. اگر بخواهیم شهرداری و شورا و دستگاهی را نقد کنیم باید نقاط قوت و ضعفش را با هم ببینیم و در کنار آن راهکار عملیاتی ارائه دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز هرمزگان بیان کرد: متأسفانه یکی از ضعف‌های استان ما این است که انسجام و هم‌افزایی لازم در آن وجود ندارد و تا زمانی که انسجام بین استاندار، نمایندگان مجلس، اعضای شورا و ... وجود نداشته باشد به اهداف خود دست نمی‌یابیم. در همه دستگاه‌ها شورای اقامه نماز را داریم و انتظار داریم این شورا در شهرداری بندرعباس نیز تشکیل شود.

در پایان، حجت‌الاسلام جعفری، نماینده حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان در این نشست به اعضای شورای شهر به‌ویژه بانوان عضو این شورا در خصوص اوضاع نابسامان زنان دست‌فروش انتقاداتی بیان و ابراز امیدواری کرد که شاهد اقداماتی مؤثر در حوزه بانوان استان باشیم.

انتهای پیام
captcha