افتتاح کلینیک «سوگ» در زنجان
کد خبر: 3929375
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴

افتتاح کلینیک «سوگ» در زنجان

نخستین کلینیک «سوگ» با هدف التیام‌بخشی و ارائه خدمات روان‌شناختی به افرادی که نزدیکان خود را از دست داده‌اند و به دلیل شیوع کرونا امکان سوگواری برای آن‌ها فراهم نشده است، در زنجان افتتاح شد.

افتتاح کلینیک «سوگ» در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، نخستین کلینیک «سوگ» کشور در بیمارستان شهید بهشتی زنجان امروز، 23  مهرماه آغاز به کار کرد. در این کلینیک کادر روانشناس و روانپزشک خدمات لازم را برای افرادی که نزدیگان را از دست دادند و داغ‌دیده‌ هستند، ارائه خواهند کرد.

احسان فکور، رئیس اداره سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در آیین افتتاح این کلینیک اظهار کرد: با توجه به اینکه خانواده‌هایی که عزیزان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست می‌دهند و داغدار می‌شوند، به دلیل ممنوعیت و محدودیت‌های موجود نمی‌توانند در مراسم خاکسپاری به نحو احسن حاضر شوند و مراحل سوگ به درستی طی نمی‌شود، همین موضوع می‌تواند عواقب مادام‌العمری را بر روی افراد و خانواده بر جای ‌‎گذارد که هدف از افتتاح کلینیک نیز جبران این عواقب است.

وی با اشاره به اینکه کلینیک سوگ کشور دارای 11 اتاق است، بیان کرد: در این مرکز خدمات روانپزشکی و نوروپزشکی و برخی خدمات روانشناسی ارائه خواهد شد و امیدواریم با فعالیت این کلینیک از تبعات روحی ناشی از فوت کرونا بکاهیم.

مسیح‌الله سلطانی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان نیز در این مراسم ابراز کرد: دانشگاه علوم پزشکی با تشکیل هیأت اندیشه‌ورز از ظرفیت اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران استفاده خواهد کرد. سند اقتضایی کرونا تدوین و نهایی شده است و در راستای کنترل تبعات اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا به زودی رونمایی و اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان بیش از 560 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، بیان کرد: در استان زنجان بیش از یک هزار و 100 نفر نیازمند ارائه خدمات در این کلینیک هستند و باید سعی کنیم در این شرایط از میزان آلام مردم بکاهیم.

این مسئول با بیان اینکه افراد زیادی به بلوغ روان‌شناختی کنار آمدن با از دست دادن عزیزان خود نرسیده‌اند و نیازمند دریافت خدمات روان‌شناسی و روان‌شناختی در کلینیک سوگ هستند، تصریح کرد: خانواده‌ها با فوت یکی از اعضای خانواده، دچار فشارهای متعدد روانی خواهند شد که این کلینیک در همه ابعاد از این افراد حمایت می‌کند.

علیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در این مراسم، با تاکید بر اینکه اطلاعات همه افراد مراجعه‌کننده به این کلینیک کاملا محرمانه خواهد بود، اظهار کرد: اولین مرحله ارائه خدمت در کلینیک سوگ، ارزیابی اولیه مراجعه‌کنندگان است؛ سپس مصاحبه بالینی با یک فرد با تجربه، انجام چهار تست معتبر جهانی اعم از اسکله‌نور، هوگان و غیره بوده و پس از تکمیل این مراحل با توجه به مشکل، فرد به بخش‌های مختلف ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رکن اصلی سلامت روان، سلامت معنوی یا معنویت درمانی است که در این کلینیک ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی سبب شد تا بتوانیم این کار تیمی را انجام دهیم و اداره‌کل بهزیستی استان نیز قول مساعدت در این زمینه را داده است.

انتهای پیام
captcha