آثار رحمت خداوند هویدا شد / ربیع‌الاول؛ فرصتی برای تقویت وحدت
کد خبر: 3929750
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱

آثار رحمت خداوند هویدا شد / ربیع‌الاول؛ فرصتی برای تقویت وحدت

ربیع‌الاول را بهار ماه‌ها نامیده‌اند، زیرا آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه پر خیر و بركت ذخایر بركات خداوند و نورهای زیبای او بر زمین فرود آمده است، زیرا میلاد فرخنده حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) در این ماه واقع شده است و می‌توان ادعا كرد كه از اول آفرینش زمین رحمتی مانند او به خود ندیده است.

آثار رحمت خداوند هویدا شد / ربیع‌الاول؛ فرصتی برای تقویت وحدتبعد از پشت سر گذاشتن دو ماه عزاداری و سوگواری، از خزان غفلت به بركت سوگواری‌های ماه‌های محرم و صفر به بهار رسیدیم و اكنون وقت آن است كه به یمن این رویش دوباره سجده شكر به جای آوریم و این بهار را قدر بدانیم و در آن بندگی خداوند كنیم.

ربیع‌الاول را بهار ماه‌ها نامیده‌اند، زیرا آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه پر خیر و بركت ذخایر بركات خداوند و نورهای زیبای او بر زمین فرود آمده است، زیرا میلاد فرخنده حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) در این ماه واقع شده است و می‌توان ادعا كرد كه از اول آفرینش زمین رحمتی مانند او به خود ندیده است. روزی كه كامل‌ترین هدیه‌ها، بزرگ‌ترین بخشش‌ها، شامل‌ترین رحمت‌ها، برترین بركت‌ها، زیباترین نورها و مخفى‌ترین اسرار در آن پى‌ریزى شده است.

شب اول ربیع‌الاول لیلةالمبیت است كه شایسته است در این روز روزه گرفته و زیارت پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) را قرائت كنیم. در روز هشتم كه مصادف با شهادت امام حسن عسكری(ع) است شایسته است كه زیارت آن حضرت قرائت شده و در روز دهم كه سالروز ازدواج حضرت رسول با خدیجه كبری(س) است روزه را به‌ عنوان شكرگزاری به جا آوریم. برای روز دوازهم كه به روایت اهل سنت، سالروز ولادت حضرت ختمی مرتبت است نیز روزه گرفتن و اقامه دو ركعت نماز مستحبی كه در ركعت اول آن بعد از حمت سه بار سوره كافرون و در ركعت دوم بعد از حمد سه بار سوره توحید قرائت می‌شود، سفارش شده است و برای روز 17 ربیع‌الاول نیز غسل، روزه، صدقه، قرائت زیارت حضرت رسول(ص)، زیارت حضرت علی(ع)، برپایی جشن آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایكنا فارس، با بیان اینكه ربیع‌الاول همان‌طور كه از نامش پیداست، بهار ماه‌هاست‌، اظهار کرد: در این ماه اتفاقات مهمی به وجود آمده است كه مهم‌ترین آنها ولادت رسول خداست. بزرگ‌ترین نعمت در طول حیات بشر همین ولایت رسول خداست كه اشرف مخلوقات، محبوب‌ترین و مطیع‌ترین مخلوقات به خداوند متعال بود بنابراین در این ماه باید بهره‌برداری خودمان در مناسبت‌های این ماه هرچه بیشتر كنیم.

رصاف با بیان اینكه هفته وحدت در این ماه واقع شده و مهم است كه بتوانیم به مسئله وحدت در این ماه توجه ویژه داشته باشیم، اظهار کرد:‌ دشمنان با ایجاد تفرقه توانسته‌اند امت اسلام را تضعیف كنند و با تضعیف این امت اغراض خود را پیاده كنند.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس تأكید كرد: اگر امت اسلام ید واحدی شوند، هیچگاه تعداد محدودی صهیونیست نمی‌توانند اغراض خود را در میان كشورهای اسلامی پیاده و مسلمانان را استثمار و استعمار و به آن‌ها ظلم كنند و اگر امروز یمن در وضعیت اسفناكی است به دلیل آن است كه امت اسلام، امت واحدی نیست.

بی‌تفاوتی، در مكتب رسول‌الله(ص) معنا ندارد

وی با بیان اینكه در نگاه دینی و در مكتب رسول‌الله(ص) معنا ندارد كه جمعی از امت دچار مشكل بوده و سایرین بی‌تفاوت باشند، افزود: امروز یمن، سوریه، فلسطین و لبنان به شدت مورد تهاجم دشمن هستند، لذا توجه به هفته وحدت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رصاف یادآور شد: نبی مكرم اسلام(ص)، اشرف مخلوقات و واسطه فیض است و باید این مسئله را مورد توجه قرار داده و استغفار كرده و آن حضرت را واسطه بین خود و خدای خودمان قرار دهیم تا این وجود نورانی واسطه‌ای برای اسلام و بلكه دنیای بشریت شود و با ظهور سلاله پاکش از سردرگمی نجات پیدا كنیم.

وی همچنین با بیان اینكه ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه كبری(س) در این ماه واقع شده است كه بر فضیلت این ماه می‌افزاید، گفت: علاوه بر این‌ها شهادت امام حسن عسكری(ع) در این ماه قرار دارد كه سزاوار است امت پیامبر(ص) در روز شهادت عزادار باشند و عرض تسلیت به وجود نورانی صاحب‌الزمان(عج) داشته باشند و در روز بعد آن هم تبریک تاج‌گذاری ولایت و امامت حضرت حجت داشته باشند تا این اتصال به ولی‌الله الاعظم مستحكم شود.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأكید بر اینكه‌ هرچه كه بتوانیم اتصال و ارتباط خود را در مناسبت‌های مختلف با امام زمان(عج) بیشتر كنیم، تصریح کرد: مسلماً بركت بیشتری هم شامل زندگی ما می‌شود و به‌طور كلی ربیع‌الاول باید برای ما بهار عبادت و خودسازی و توجه به پیامبر(ص) و حضرت حجت باشد تا بتوانیم بهره خود را از این ماه بیشتر كنیم و زمینه ظهور حضرت حجت را فراهم كنیم.

انتهای پیام
captcha