واقفان را با نیازهای روز جامعه آشنا کنیم
کد خبر: 3930273
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

واقفان را با نیازهای روز جامعه آشنا کنیم

فرماندار سنندج تأکید کرد: به منظور اثرگذاری بیشتر فرهنگ وقف باید واقفان را با نیازهای روز جامعه آشنا کرده و زمینه رشد و توسعه فرهنگ وقف را فراهم کنیم.

به گزارش ایکنا از کردستان، محمد ابراهیم زارعی، فرماندار سنندج، امروز، 29 مهرماه در دیدار با رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج اظهار کرد: وقف یکی از ارزش‌های والای انسانی است که تحت تاثیر جهان بینی دینی و مذهبی اسلام علاوه بر اینکه از نظر اجتماعی و اقتصادی کارکردهای فراوان و مهمی در زندگی روزانه مردم دارد می‌تواند در رشد و توسعه فضای شهری نیز مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه هدف اداره اوقاف و مور خیریه ترویج سنت وقف و تحقق نیات واقفان است، افزود: در این راستا و به منظور اثرگذاری بیشتر فرهنگ وقف باید بتوانیم واقفان را با نیازهای روز جامعه بیشتر آشنا کرده و زمینه رشد و توسعه فرهنگ وقف را در جامعه فراهم آوریم.

فرماندار سنندج با تأکید بر اینکه عملکرد مثبت اداره اوقاف تقویت باورهای مردم به وقف را به دنبال دارد، عنوان کرد: متولیان با عمل به نیات واقفان می‌توانند در ترویج سنت حسنه وقف بین اقشار مختلف جامعه تأثیرگذار باشند.

وی تأکید کرد: باید عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه در مباحث عام المنفعه همچون آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز به گونه ای باشد که اجرای نیت با مباحث عام‌النفعه در جامعه تقویت شود.

زارعی با اشاره به اینکه مردم شهرستان سنندج از گذشته به سنت حسنه وقف توجه خاصی داشته‎اند، بیان کرد: وجود وقف‌های بزرگی همچون موقوفه مسجد شیخ محمد با 610 رقبه و وقف شش دانگ یک روستا و یا یک درخت گردو نشان از باور قلبی مردم به سنت حسنه وقف دارد.

وی با اشاره به اینکه وقف می‌تواند نقش مهمی در رشد و توسعه شهر سنندج داشته باشد، یادآور شد: در این راستا باید سنت حسنه وقف روز به روز در جامعه توسعه و گسترش پیدا کند.

رشد 100 درصدی درآمد موقوفات سنندج

آرمان شریفی، رئیس اداره اوقاف سنندج با اشاره به عملکرد شش ماه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج بیان کرد: در مدت یادشده در بحث درآمد موقوفات استان کردستان شاهد افزایش صد درصدی و در بحث هزینه‌کرد درآمدها نیز ۳۰۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی افزود: در بخش حقوقی با پیگیری‌های واحد حقوقی و حفاظت از گشت‌های اراضی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج هشت مورد اجرای حکم داشته‌ایم که در یکی از این پرونده‌ها از ۵۸ هکتار از اراضی به ارزش دومیلیارد تومان رفع تصرف شده و در حال حاضر حصارکشی شده است.

شریفی با اشاره به اینکه در بحث اسناد مالکیت برای ۱۵۰ رقبه موقوفات شهرستان سنندج سند مالکیت اخذ شده است، بیان کرد: صدور ۳۳ جلد سند مالکیت تک برگی، اخذ ۵۰ جلد سند مالکیت برای مساحت هزار هکتاری از اراضی شش دانگ دو روستای شهرستان سنندج از دیگر اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج در شش ماه گذشته بوده است.

وی به پروژه‌های عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج اشاره کرد و گفت: سه پروژه‌ عمرانی در موقوفات امامزاده هاجره خاتون، بانو نصرت نورافشان و باغ ژاله با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات در حال احداث هستند.

رئیس اداره اوقاف سنندج افزود: در شش ماه گذشته برای تعمیر و بازسازی ۷۵ مورد از مساجد سطح شهرستان سنندج و حقوق ماموستایان و خدام مساجد اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

وی به خدمات ارائه شده اداره اوقاف به نیازمندان سطح شهرستان سنندج اشاره و بیان کرد: در مجموع شش هزار بسته سبد کالا هر کدام به ارزش ۴۰۰ هزار تومان و همچنین در اربعین حسینی نیز از محل اجرای نیات واقفان ۳۰۰ بسته حمایتی بین نیازمندان سنندج توزیع شده است.

شریفی یادآور شد: کمک به ماموستایان و خادمان مساجد، اهدای ۱۰ فقره جهیزیه هر کدام به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال، توزیع هزار بسته معیشتی دست‌های مهربانی، اهدای ۶۰۰ بسته مهر تحصیلی از دیگر اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج در شش ماه گذشته بوده است.

انتهای پیام
captcha