هفته وحدت؛ نماد پیمان با راه و روش اسلام
کد خبر: 3933048
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

هفته وحدت؛ نماد پیمان با راه و روش اسلام

یک مدرس حوزه و دانشگاه هفته وحدت را نماد پیمان با راه و روش اسلام دانست و گفت: هفته وحدت به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و مقابله با دشمن مشترک اقدام کنند.

هفته وحدت؛ نماد پیمان با راه و روش اسلام

حجت‌الاسلام رسول برگی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در خصوص اهمیت روز ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: این‌ روز نقطه‌ عطفی برای جهان اسلام بود به‌طوری‌که در ایام قدیم مداحان در وصف این روز می گفتند که امروز روز ولادت رئیس دین و رئیس مکتب شیعه است که منظور از رئیس، کسانی است که ما دین و مذهب خود را مدیون آنان هستیم چون که پیامبر عظیم‌الشأن دین اسلام را برای ما مسلمانان به ارمغان آورد و مسئولیت و ریاست آن دین بر عهده‌ی ایشان است.

وی ادامه داد: همچنین افتخار ما این است که جعفری مذهب هستیم و دشمن همواره در مقابل علم و شخصیت والای امام جعفر صادق(ع) کوچک‌ و تسلیم شده و به این موضوع اعتراف کرده است.

حجت‌الاسلام برگی، با بیان اینکه پیامبر اعظم(ص) و حضرت بقیة الله العظم(عج) تنها معصومینی هستند که نام مبارک‌شان در تمامی کتب و لوایح آسمانی ذکر شده است، افزود: حضرت پیامبر(ص) به‌عنوان فردی که در زمان جاهلیت، دین اسلام را از طرف خداوند برای مردم به ارمغان آورد و مردم را به اخلاق، دین و انسانیت دعوت کرد و حضرت بقیةالله الاعظم(عج) نیز در زمان اوج ظلم و ستم و فساد مردم را به سمت عدالت سوق می‌دهد و با قسط و عدل برخورد می کند.

این کارشناس مسائل مذهبی در مورد شخصیت امام جعفر صادق(ع) نیز خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که حتی مسئولیت امامت نیز بر عهده این امام بزرگ نبود، بازهم انسانیت مدیون علم این شخصیت بزرگوار است به‌طوری‌که راویان گفته اند که هر موقع به مسجد می‌رفتند، راویانی که در حال بیان احادیث ائمه به شاگردان خود بودند، نام امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق(ع) را ذکر می‌کردند.

وی در رابطه با علت دادن لقب صادق به این امام بزرگوار گفت: سایر امامان نیز صادق بودند اما القاب ائمه بر حسب شرایط زمانی هر امام داده شده است و یکی از دلایلی که لقب صادق به این امام داده شد، وجود فردی بنام جعفر کذاب در عصر امام بود که برای تمایز امام از آن فرد، لقب صادق را به این امام داده بودند.

حجت‌الاسلام برگی، ادامه داد: دشمن بارها اعتراف کرده بود که صادق‌تر از جعفر ابن محمد(ع) فردی را پیدا نکرد و حتی متعصب‌ترین افراد قوم غیرشیعه نیز وقتی در مقابل امام حاضر می‌شدند، منقلب و کوچک می‌شدند از جمله این افراد می‌توان به ابوحنیفه اشاره کرد که حنفی مذهب بود ولی وقتی در خصوص علم امام صادق(ع) صحبت می‌کند، می‌گوید اگر آن سالهایی که در حضور امام کسب علم کرده بود، وجود نداشت، هلاک می‌شد و می‌مرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به اهمیت هفته وحدت نیز گفت: بحث وحدت تنها در نامگذاری این هفته خلاصه نمی‌شود چون که حضرت پیامبر (ص) و امام جعفر صادق(ع) داعیان وحدت بودند به‌طوری‌که وقتی پیامبر(ص) وارد شهر مدینه شد که آن زمان یثرب نام داشت، که به معنی شهر ناامیدی بود، مردم در آن شهر احساس خطر می‌کردند به طوری که گاهاً حتی بر سر اختلاف بر روی یک تخم‌مرغ سالیان سال با هم می‌جنگیدند.

وی افزود: پیامبر (ص) طوری در بین مردم این شهر و ما بین دو قبیله‌ اوس و خزرج که سال‌های سال با هم اختلاف داشتند، وحدت ایجاد می‌کند که در یکی از جنگ‌ها دو نفر از افرادی که تازه مسلمان شده بودند و یکی از قوم خزرج و دیگری از قوم اوس بود، آن‌چنان با یکدیگر برادر بوده و عقد اخوت بسته بودند که حتی حاضر نشدند قبل از یکدیگر آب بخورند و هر دو تشنه شهید شدند.پ

وی هفته وحدت را نماد پیمان با راه و روش اسلام دانست و گفت: هفته وحدت به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و مقابله با دشمن مشترک اقدام کنند.

حجت‌الاسلام برگی، با اشاره به اینکه امام صادق(ع) نیز مقتدرانه در خصوص مسئله وحدت فعالیت می‌کردند، اظهار کرد: همه‌ شاگردان امام صادق(ع) شیعه نبودند و ابوحنیفه نمونه‌ای از شاگردان غیر شیعه امام است و علاوه بر این، امام صادق(ع) به شیعیان تاکید می‌کردند که در مراسم تشییع جنازه‌ اهل سنت شرکت کنند، اگر امانتی به آن‌ها از طرف اهل سنت داده شد، آن‌را ادا کنند و اگر از شیعیان برای موضوعی شاهد خواستند، اگر می‌دانند که حق هستند، شهادت دهند.

وی تأکید کرد: کسانیکه امروز در مقابل هفته وحدت هفته برائت را برگزار می‌کنند، عملاً به پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) خیانت می کنند و این موضوع نشان می‌دهد که سرمنشأ و پشت پرده‌ این تفکر، انگلیس است که همواره به فکر ایجاد فتنه در کشورهای اسلامی بوده و به همین دلیل این تفکر را شیعه‌ی لندنی می‌نامیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی به سکوت عجیب جریان تشیع لندنی در ماجرای اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و افزود: من سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی این جریان را رصد کردم اما حتی یک جمله نیز در محکومیت این اقدام پیدا نکردم و لذا صاحبان این تفکر دلشان برای دین و اسلام و امامان نمی‌سوزد بلکه همگی شهوت ریاست دارند و فقط سعی می‌کنند که در مقابل مقام، منصب و شهرت برخی افراد که آن‌ها را به دام می‌اندازند، برای خود حریم ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن مرجع لندن‌نشین بدترین عبارات و جملات را در خصوص آیت الله سیستانی بیان کرد و حضرت آیت‌الله سیستانی را با کلمات بسیار رکیک و مبتذل مورد خطاب قرار داد اما هیچ‌کس سوال نکرد که آن شخص چرا به آیت‌الله سیستانی توهین کرد در حالیکه موضوع مربوط به انفجار سامرا بود و زمانی که شیعیان بصره در مقابل بیت آیت الله سیستانی تجمع کردند و گفتند از امروز به بعد حتی یک نفر سنی نیز در عراق باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: آیت الله سیستانی که متوجه ایجاد جنگ داخلی توسط جریان شیعه لندنی شد، برای این‌که در عراق جنگ شیعه و سنی راه نیفتد، فرمودند که از این به بعد نگویید برادران اهل سنت بلکه بگویید اهل سنت جان ما هستند و بعد از این‌که آیت‌الله سیستانی این بیانیه را دادند و اجازه ندادند که اهداف شیعه لندنی برای ایجاد جنگ داخلی در عراق محقق شود، آن مرجع لندن‌نشین آن عبارات نامناسب را در خصوص آیت‌الله سیستانی به کار برد.

انتهای پیام
captcha