سلامتی از نگاه قرآن
کد خبر: 3943084
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

سلامتی از نگاه قرآن

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فقط تغذیه است که باعث جوان ماندن و شادابی در انسان می‌شود و مسائل معنوی در این قضیه دخیل نیستند، اما در قرآن، خداوند مهم‌ترین رُکن جوانی و سلامت را ایمان می‌داند.

سلامتی از دیدگاه قرآن

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فقط تغذیه است که باعث جوان ماندن و شادابی در انسان می‌شود و مسائل معنوی در این قضیه دخیل نیستند، اما در قرآن، خداوند مهم‌ترین رُکن جوانی و سلامت را ایمان می‌داند. یکی از برترین نعمی که خداوند متعال در اختیار انسان نهاده است نعمت «سلامتی و صحت جسم و جان» است.
سیستم منظم و دقیق موجود در بدن انسان، به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت رعایت تمامی اصول و ضوابط بهداشت فردی و اجتماعی، درصد ابتلای انسان به بیماری و امراض گوناگون را تا حد امکان منتفی می‌نماید؛ لکن گاه شخص خواه ناخواه در معرض بیماری قرار می‌گیرد.
تمامی نعمت‌هایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است، به منظور بکارگیری آنان برای رستگاری و رسیدن به سعادت اُخروی است و نعمت سلامتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این ترتیب کسی را که بیماری جسمی ندارد، نمی‌توان سالم دانست؛ بلکه شخص سالم کسی است که از سلامت روح نیز برخوردار و از نظر اجتماعی در آسایش باشد؛ زیرا پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که ممکن است ریشه بسیاری از ناتوانی‌های جسمی، نابسامانی فکری و عاطفی باشد. مثلاً دلهره‌ها و ناراحتی‌های فکری میتواند عامل مهمی در ایجاد زخم‌های معده باشد و چون دلهره و بسیاری از احساسات عاطفی انسان در اثر زندگی با مردم و به علت فرهنگ جامعه به وجود می آید، سلامت جسم تا حد زیادی به سلامت فکر و شرایط فرهنگی و اجتماعی مربوط می‌شود و به عبارت دیگر تندرستی یا سلامت سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی دارد.

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه باسمنج در گفت‌‌و گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: اسلام با بیان قانون کلی «پیشگیری بهتر از درمان است»، همگان را به حفظ سلامتی دعوت می‌کند تا از بروز بیماری پیشگیری نماید.

وی، افزود: ایمان به خدا باعث می‌شود فرد بر موجودی تکیه کند که علم، قدرت و خیر خواهی بی نهایت دارد، بنابراین ترس، دلهره، اضطراب و تزلزل در او ایجاد نمی‌شود و احساس بی‌نیازی و آرامش به او دست می‌دهد.

حجت‌الاسلام احمدی، با استناد به آیه 30 سوره روم «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: به يكتاپرستى روى به دين آور. فطرتى است كه خدا همه را بدان فطرت بيافريده است و در آفرينش خدا تغييرى نيست. دين پاك و پايدار اين است. ولى بيشتر مردم نمى‌دانند.

امام جمعه باسمنج، اعتقاد به خدا را بهترین روش برای سالم ماندن دانست و ادامه داد: بهترین روش برای پیشرفت و سالم ماندن، اعتقاد به خدا و عمل به دستورات او است.

وی یادآورشد: در فرهنگ قرآنی، این خداوند است که بیماری‌ها را شفا می‌دهد و دیگران، وسیله و واسطه اند.

وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: بیماری و فقدان سلامتی برای انسان، از هر فقر و بی‌نوایی دردناكتر است.

حجت‌الاسلام احمدی، ضمن بازگو نمودن مهم‌ترین رُکن سلامت تاکید کرد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فقط تغذیه است که باعث جوان ماندن و شادابی در انسان می‌شود و مسائل معنوی در این قضیه دخیل نیستند، اما در قرآن، خداوند مهم‌ترین رُکن جوانی و سلامت را ایمان می‌داند.

اسلام بنابه اهمیت سلامت، نسبت به ایمان به خدا تاکید می‌کند
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان در گفت‌‌و گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: اسلام با توجه به اهمیت بحث سلامت، نسبت به ایمان به خدا، ایمان به روز قیامت، ایمان به حساب و کتاب، ایمان به دستورات الهی و ایمان به مسائل اخلاقی و تربیتی برای داشتن روحی سالم در انسان‌ها تأکید می‌کند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اسلام، تشویق به رعایت پاکی در ابعاد گوناگون زندگی است؛ زیرا دوری از آلودگی جسمی و روحی خواسته فطری هر انسان است.

وی با استناد به آیه 32 سوره اعراف «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بگو: چه كسى لباسهايى را كه خدا براى بندگانش پديد آورده، و خوردنيهاى خوش‌طعم را حرام كرده است؟ بگو: اين چيزها در اين دنيا براى كسانى است كه ايمان آورده‌اند و در روز قيامت نيز خاص آنها باشد. آيات خدا را براى دانايان اينچنين به تفصيل بيان مى‌كنيم.

حجت‌الاسلام مرسلی، ضمن بازگو نمودن لزوم بهره برن از نعمت‌های خدا و سلامت انسان ادامه داد: بهره بردن از نعمت‌های خدا که پروردگار یکتا برای استفاده بندگان آفریده است، جایگاه ویژه‌ای در سلامت و رفاه انسان دارد و انسان باید در برابر استفاده از نعمت‌های پروردگار شاکر باشد و توانی را که از آن کسب کرده است در جهت نافرمانی او به کار نبرد.

امام جمعه صوفیان، سلامتی را مفهومی اساسی در زندگی بشر دانست و یادآورشد: سلامتی مفهومی اساسی در زندگی بشر است و همواره بر دستیابی، حفظ و ارتقای آن تأکید شده است.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: سلامتی بهترین نعمت‌های خدادادی است.

حجت‌الاسلام مرسلی، تاکید کرد: اگر خداوند انسان را به موجب تخلف وى از تكلیفى كه به او ابلاغ نشده بود، مؤاخذه و عِقاب كند، عقل انسان آن را قبیح مى‏‌داند و خداوند حكیم به دور از انجام هرگونه كار قبیح است. براین اساس، در مورد هر آن‏چه خداوند حكم و تكلیف درباره آن به ما نرسانده است، آزاد و مجاز خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha