نصب پیکره مولانا در باغ عرفان دانشگاه کردستان
کد خبر: 3944053
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

نصب پیکره مولانا در باغ عرفان دانشگاه کردستان

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان از نصب پیکره جلال‌الدین محمد بلخی «مولانا»، ساخته هادی ضیاءالدینی در باغ عرفان دانشگاه کردستان خبر داد.

روشن خوشنوازی، معاون فرهنگی دانشگاه کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: پیکره بی‌نظیر جلال‌الدین محمد بلخی معروف به «مولانا» ساخته هادی ضیاءالدینی در باغ عرفان دانشگاه کردستان استقرار می‌یابد.

وی برای طراحی و ساخت این پیکره سه میلیارد ریال بودجه پیش‌بینی شده که این اعتبار در قالب طرح گوشه‌های فاخر و از سوی وزارتخانه تأمین شده است، افزود: پیکره با استفاده از گچ - قالب‌گیری، فایبرگلاس - قالب‌گیری و بتن مسلح ساخته شده و با پایه خود بیش از هفت متر طول دارد و طبق تصمیم دانشگاه در باغ عرفان قرار گرفته و فضاسازی‌های محوطه آن نیز در حال انجام است.

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان بیان کرد: این پیکره با توجه به هنر و چیره‌دستی و احاطه طراح و سازنده، در ایران و جهان منحصر به فرد است و هیچ مشابهی در داخل و یا خارج از کشور ندارد.

وی تصریح کرد: معرفی و شناساندن مفاخر دینی، علمی، ادبی، فرهنگی و هنری ایران زمین راهبردی برای ترویج ارزش‌های اعتقادی و انسانی در تمام حوزه‌هاست و در این میان مولانا به عنوان ادیب و شاعر فرزانه ایران و جهان از جایگاه ویژه‌ای در حوزه عرفان، معرفت‌شناسی و ادبیات فارسی در جهان برخوردار است.

خوشنوازی اعلام کرد: نصب تندیسی هنرمندانه فاخر و ارجمند از این عارف بزرگوار در دانشگاه کردستان می‌تواند همتی در جهت ارج نهادن به این عارف بزرگ و به عنوان برندی از تصوف ایرانی در استان فرهنگی کردستان باشد.

وی با اشاره به جانمایی پیکره در باغ عرفان ادامه داد: به دلیل دسترسی، عملکرد، پیشینه، تأثیرگذاری و چشم‌انداز بصری، محوطه باغ عرفان به اتفاق آرا مناسب‌ترین مکان برای این رویداد فرهنگی تعیین شده است. این مکان با توجه به نزدیکی به دانشکده‌های زبان و ادبیات و علوم انسانی و ساختمان جدید سازمان مرکزی به عنوان یک یادمان و رویداد فرهنگی افزون بر ایجاد پیوند فضایی، فضاسازی نو در راستای بازآفرینی فضای قدیمی دانشگاه را موجب خواهد شد و به شکل‌گیری هویت فرهنگی دانشگاه کردستان کمک خواهد کرد.

خوشنوازی به فضاسازی اطراف پیکره با عنوان باغ عرفان اشاره و اعلام کرد: طراحی محیط در پیوند با فضای باز دانشکده علوم انسانی در شکل یک کریدور، یادآور باغ ایرانی و شکل دهنده مسیری پیاده و خاطره‌انگیز و برنگیزاننده حس تعلق به مکان و هویت مکانی خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: باتوجه به همجواری عناصری چون سالن همایش و سازمان مرکزی، اهمیت این مکان برای این تبدیل به فضایی برای رویداد فرهنگی و حضور و دیدار مهمانان دانشگاه نیز فراوان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha