کسب درآمد ۳۱۰ میلیارد تومانی مددجویان مازندرانی در طرح‌های اشتغالزایی
کد خبر: 3950655
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

کسب درآمد ۳۱۰ میلیارد تومانی مددجویان مازندرانی در طرح‌های اشتغالزایی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران از کسب درآمد ۳۱۰ میلیارد تومانی مددجویان مازندرانی در طرح‌های اشتغالزایی در ۹ ماه سال جاری خبر داد.

کسب درآمد ۳۱۰ میلیارد تومانی مددجویان مازندرانی در طرح‌های اشتغالزاییسیدعلی‌اصغر رضایی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: یکی از راه‌کار‌های اصلی در توانمندسازی مددجویان ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای خانواده است که مشاوره شغلی جزء مهمترین اقدام در این فرآیند توانمندسازی است.

وی با بیان اینکه در راستای توانمندسازی و مشاوره شغلی استعدادسنجی، علاقه‌مندی، نیازسنجی، مهارت، امکانات فضای کسب و کار مددجویان مورد مطالعه قرار می‌گیرد، افزود: مددجویان در مسیر توانمند سازی دو دسته‌اند یا خودشان قابلیت اشتغالزایی مستقل را دارند یا نیاز است زیر نظر شرکت یا بنگاه اقتصادی مشغول شوند.

رضایی درباره مددجویانی که قادر به ایجاد شغل مستقل نیستند، تصریح کرد: در این صورت کمیته امداد تلاش کرده با هماهنگی با موسسات و شرکت‌های کاریابی و یا شرکت‌های اقتصادی با اهرم‌های تشویقی بتواند مددجوی خود را شاغل کند.

وی ادامه داد: اعطای ۵۰ میلیون تومان وام چهار درصد به ازای به‌کارگماری هر مددجو با بازپرداخت هفت‌ساله یا پرداخت دو سال سهم بیمه کارفرما و در صورتی که آن شرکت در مناطق محروم و مددجو نیز ساکن آن منطقه باشد از هر دو اهرم تشویق برای به‌کارگماری مددجویان بهره می‌برد و حق‌الزحمه بابت به کارگیری از کاریابی را نیز کمیته امداد پرداخت می‌کند.

معاون اشتغالزایی با بیان اینکه در صورتی که مددجو استعداد راه‌اندازی شغلی مستقل را داشته باشد با سه دوره آموزش راه را برای وی هموار می‌کنیم، گفت: ارائه آموزش مقدماتی و کارآفرینی که شخص چگونه یک کسب و کار را ایجاد کند، ارائه آموزش مهارتی تا فرد بتواند سطح مهارت خود را افزایش و تکمیل کند و ارائه آموزش پایدارسازی که در حین بازدید توسط کارشناس فنی به نیاز‌های آموزشی مددجو پی می‌بریم که عموما درباره بازاریابی، فروش محصولات، مسائل حقوقی، مدیریت منابع مالی و ... است.

وی افزود: تسهیلات برای اشتغالزایی از بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه کل کشور، اعتبارات توسعه روستایی از منابع صندوق توسعه ملی و اعتبارت هم‌افزایی بانک مهر ایران و صندوق امداد ولایت تامین می‌شود و سقف تسهیلات اشتغال برای مددجویان تا ۸۰ میلیون تومان و برای غیر‌مستمری‌بگیر تا سقف ۵۰ میلیون تومان است.

رضایی اظهار کرد: مددجو بعد از دریافت تسهیلات تا پنج سال طرح اشتغال وی مورد بازدید و ارزیابی قرار می‌گیرد و برای پایدارسازی هر نوع مشاوره و آموزش در زمینه فروش و بازاریابی و افزایش سرمایه نیاز باشد، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از کار‌هایی که در دو سال اخیر انجام شده موضوع راهبری شغلی است، افزود: راهبران شغلی، کارآفرینان خبره‌ایی هستند که بر کل زنجیره ارزش تسلط دارند و ظرفیت بازار برای فروش محصول و تخصص لازم برای تولید را دارند و گام به گام از مشاوره و آموزش تهیه فضای کسب و کار، مواد اولیه، تجهیزات تا فرآیند تولید و بازاربا همه توان در کنار مددجویان قرار می‌گیرند تا مددجو با خیال آسوده به تولید بپردازد و دغدغه فروش نداشته باشد و به مرور مستقل شود.

معاون اشتغال کمیته امداد مازندران با بیان اینکه در طرح پشتیبان، تسهیلات را پشتیبان دریافت کرده و مجری محصول را تولید می‌کند، بیان کرد: در طرح راهبری شغلی حاکمیت معنوی بر عهده راهبر و مالکیت اصلی طرح بر عهده مجری طرح است و تسهیلات را مددجو دریافت می‌کند.

وی افزود: در سال جاری ۶۴ راهبر شغلی به ۲ هزار و ۲۰۰ مددجویان که مجری طرح اشتغال هستند، متصل شدند که این راهبری بیشتر در زمینه پرورش قارچ، گل و گیاه، دام شیری، پرورش گوسفند، طرح‌های صنعتی و ... بوده و برای اجرای صحیح این طرح راهبر، تفاهمنامه‌ای میان راهبر و کمیته امداد و یک قرارداد نیز میان راهبر و مددجو منعقد می‌شود.

رضایی‌ بیان کرد: با کمک بانک‌ها بیش از ۴ هزار ۷۰۰ فرصت شغلی در استان ایجاد شده و بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال نیز پرداخت شد و باید تلاش کنیم تا پایان بهمن‌ماه بتوانیم باقی مانده اعتبارات را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال ۹۹ بیش از ۱۵۰ میلیار تومان به مددجویان مستمری پرداخت شد، افزود: در همین ۹ ماه سال مجریان طرح‌های اشتغال توانستند بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان درآمد کسب کنند و این نشان می‌دهد رویکرد توانمندسازی کمیته امداد راه‌کار برون رفت از محرومیت‌زدایی است و باید به جد دنبال شود.

رضایی تصریح کرد: طرح‌های اشتغال از سوی کارشناسان فنی تا ۵ سال مورد بازدید قرار گرفته و کلیه اطلاعات و فعالیت را در سامانه سما ثبت می‌کنند. با جهاددانشگاهی مازندران تفاهمنامه داریم و این نهاد در زمینه آموزش مشاغل خانگی، آموزش در زمینه بازاریابی و فروش در فضای مجازی و نیز برخی از آموزش‌های مهارت افزایی برای مددجویان، همکاری دارد.

انتهای پیام
captcha