ایجاد تحول در زبان و ادبیات شاعران پس از انقلاب
کد خبر: 3954390
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

ایجاد تحول در زبان و ادبیات شاعران پس از انقلاب

یک شاعر و پژوهشگر قزوینی با اشاره به اینکه تحول و دگرگونی در ادبیات بعد از انقلاب به وجود آمد، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در زبان شاعران امروز سه جریان حماسه، عشق و عرفان پدید آمد که اگر نگوییم کم‌نظیر است باید بگوییم بسیار نادر است.

ایجاد تحول در زبان و ادبیات شاعران پس از انقلاب

به گزارش ایکنا از قزوین، همایش «راویان بالندگی» در راستای تقدیر از شاعران حوزه انقلاب اسلامی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین شب گذشته 27 بهمن برگزار شد.

محمدعلی حضرتی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر قزوینی در این مراسم گفت: شاید مشهورترین شاعری که پیش از دوره صفوی در قزوین ظهور کرده عبید زاکانی باشد؛ حمدالله مستوفی که ما او را بیشتر به‌عنوان تاریخ‌نویس و جغرافی‌نگار می‌شناسیم، برای نخستین بار شاهنامه فردوسی را تصحیح کرده و کتاب ارزشمند ظفرنامه را که تاریخ ایران و اسلام را در خود جای داده بود، به نگارش درآورده است، نیز قزوینی است.

وی افزود: از گذشته‌های دور قزوین سرزمینی بود با انبوهی از شاعران نام‌آور و زبان گستر مانند واعظ قزوینی، سالک قزوینی، وحید قزوینی، میرعماد و بسیاری دیگر از نام‌آوران قزوینی که اسطوره‌های بلندی برای شعر و فرهنگ ایران به شمار می‌آیند.

این شاعر قزوینی بیان کرد: اگر 5 شاعر در دوره معاصر که با دوره بیداری و شعر مشروطه آغاز می‌شود داشته باشیم سه تن از آنان استاد علی‌اکبر دهخدا، عارف قزوینی و سیداشرف‌الدین قزوینی هستند که روند تغییر محتوایی و فرمی را در اشعارشان داشته‌اند.

وی تصریح کرد: خداوند متعال حرکت‌های الهی را در قرآن به درختی تشبیه کرده‌اند که ریشه می‌دواند و بالندگی پیدا می‌کند. انقلاب اسلامی هم دائماً در حال ریشه دواندن و بالندگی، شکوفایی و ثمربخشی است که امیدواریم به انقلاب منجی عالم بشریت منتهی شود.

حضرتی با بیان اینکه ویکتور هوگو بدیهی‌ترین نتیجه یک انقلاب سیاسی را انقلاب ادبی می‌داند، اضافه کرد: با توجه به نظر هوگو، شاهد تحول و دگرگونی در ادبیات بعد از انقلاب که ریشه الهی داشت نیز بودیم.

این شاعر قزوینی در پایان سخنانش گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در زبان شاعران امروز سه جریان حماسه، عشق و عرفان پدید آمد که اگر نگوییم کم‌نظیر است باید بگوییم بسیار نادر است.

انتهای پیام
captcha