معنویت‌گرایی از اصول بنیادین انقلاب اسلامی است
کد خبر: 3955324
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
حجت‌الاسلام مهاجرنیا:

معنویت‌گرایی از اصول بنیادین انقلاب اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اصل معنویت‌گرایی یکی از اصول بنیادین و برند انحصاری انقلاب اسلامی است گفت: این انقلاب با انگیزه الهی به دنبال ولایت و حاکمیت الهی بود.

معنویت‌گرایی از اصول بنیادین انقلاب اسلامی استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه در هشتمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی دوره‌ای که با عنوان «بنیادها و آرمان‌های انقلاب اسلامی» به همت دانشگاه طلوع مهر قم و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه اصل معنویت‌گرایی یکی از اصول بنیادین انقلاب اسلامی و از شاخصه‌ها و وجوه تمایز  و سند و برند انحصاری انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: این انقلاب با انگیزه الهی به دنبال ولایت و حاکمیت الهی بود مردم نیز با این انگیزه وارد انقلاب شدند و بر اساس آموزه‌های اسلامی و قرآنی، قیام کردند.

پژوهشگر حوزه سیاسی افزود: اصل معنویت‌گرایی انقلابی در زمانی مطرح شد که در دنیا پایان عصر ایدئولوژی اعلام شده بود و در آن زمان نوعی معنویت‌گرایی سکولار، فرادینی و عرفان‌های ضد دینی و سنت‌های فراشریعتی مطرح گردید؛ لذا انقلاب اسلامی باید موضع خود را در مقابل این جریان‌های انحرافی روشن می‌کرد.

مهاجر نیا ادامه داد: در مقابل همه‌ آن‌ها انقلاب اسلامی اصل معنویت‌گرایی متکی بر حاکمیت و ولایت الهی را باید تعریف کرده و جامعه‌ و مردمی را که سال‌ها از معنویت دینی و شریعت فاصله ‌گرفته بودند آگاه و آنها را علیه حاکمیت شاهنشاهی بسیج می‌کرد.

وی در ادامه گفت: ویژگی معنویت انقلاب اسلامی آن است که در عین حالی که خدامحور، همراه با عبادت، ذکر و عبودیت الهی بود، خصلت دنیاستیز و گریز از جامعه نداشت بلکه معنویتی سیاسی، مبارز، عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز و معرفت‌آفرین داشت و مردم را جهت داد تا در یک گفتمان برای خود یک نظام دانایی با فهم جدید و رفتار خاص مبتنی بر مکتب اهل بیت(ع) در پیش گیرند.

مهاجرنیا اظهار کرد: از خصایص معنویت انقلابی آن است که نقش جهت‌دهی و هدایت‌گری توده‌های مسلمان را بر عهده داشت و نخ تسبیح اتحاد ملی در جریان انقلاب بود. وقتی امام می‌فرمود: وحدت کلمه، محور و پایه آن اصل معنویت بود.

وی ادامه داد: در بیانیه‌ گام دوم، مقام معظم رهبری آن را از شعارهای جاودانه و فطری و اصیل انقلاب اسلامی معرفی کرد و این معنویت تأثیرات فراوانی در هدایت جامعه به سمت آرمان‌ها، سعادت، خوشبختی و خیر دنیا و آخرت دارد.

مهاجرنیا با اشاره به اهمیت و جایگاه اصل بنیادین معنویت و نقش آن در فرآیند انقلاب اسلامی گفت: با این همه، یکی از کاستی‌های حوزه پژوهشی مربوط به انقلاب آن است که این اصل بنیادی و ویژگی‌های برجسته آن  فراموش شده است. معنویت انقلابی سند انقلاب اسلامی است و باید به صورت گسترده و پرحجم تحقیق و تبیین شود، پایه آموزش و تربیت قرار گیرد و آثار معنویت انقلابی را به عنوان مبنا و اصل انقلاب، ثبت و ضبط کنیم.

مهاجرنیا با اشاره به اینکه معنویت انقلاب اسلامی مبتنی بر چهار بنیاد اساسی است، تصریح کرد: اولین پیش‌فرض معنویت انقلاب اسلامی، پذیرش اصالت روح در ترکیب جسمانی روحانی انسان است و دومین پیش فرض، اصالت فطرت در مقابل طبیعت‌گرایی و قراردادگرایی است؛ پذیرش اصالت غیب در مقابل شهود مادی و اصالت شریعت در مقابل فرادین‌گرایی پیش‌فرض‌های دیگر اصل معنویت انقلاب اسلامی است؛  این نوع معنویت با این مبانی و مبادی از برندهای اساسی انقلاب اسلامی است.

وی درباره مؤلفه‌ها و عناصر انحصاری معنویت انقلابی بیان کرد: انقلاب اسلامی معنویت انقلابی و عقلانیت را جمع کرد به همان شکل که میان معنویت و اعتدال، اندیشه سیاسی خود را به دور از افراط و تفریط تعریف و معنویت خود را با عبودیت و یاد خدا و ذکر خدا و روح بندگی، عجین کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه به کارکردهای معنویت انقلابی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی بر اساس معنویت شکل گرفت و در ادامه از آثار و کارکردهای آن بهره گرفت؛ شعار استقلال و آزادی خودباوری و اعتماد به نفس و امید به آینده از کارکردهای بسیار مهم اصل معنویت در انقلاب بود و با تقویت این اصل انقلاب می‌تواند به این شعارهای خود برسد.

وی در پایان یکی از کارکردهای مهم اصل معنویت را سامان‌دهی به سبک زندگی مؤمنانه در دنیای جدید دانست و گفت: اندیشه معنویت‌گرایی انقلابی و رفتار مبتنی بر آن یک سبک خاصی در جهان سیاست است. زندگی معنوی و حیات مؤمنانه، مقاوم، عقلانی، بسیجی مستقل، آزاد، اگر دچار مشکل شود انقلاب اسلامی از اصالت خود فاصله می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha