مردم به قدر کفایت خرید کنند
کد خبر: 3959224
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰

مردم به قدر کفایت خرید کنند

امام جمعه اردبیل، گفت: نیاز است در شرایط کنونی مردم به قدر کفایت خرید کنند.

مردم به قدر کفایت خرید کنندبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، امروز ۲۲ اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل، اظهار کرد: در راستای برنامه‌های تنظیم بازار و حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر، کالا‌های اساسی به طور کافی تهیه شده و از روز شنبه توسط نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی و بسیج، هم در شهر‌ها و هم در روستا‌ها توزیع خواهد شد.

وی افزود: ارزاق مورد نیاز از جمله روغن، شکر، برنج و مرغ منجمد به کلیه شهرستان‌ها ارسال شده و هیچ محدودیتی در تامین این اقلام در روز‌های پایانی سال نخواهد بود. در اردبیل نیز در ۱۵ منطقه اردبیل از روز شنبه در جایگاه‌های خاص توزیع شروع خواهد شد.

آیت الله عاملی بیان کرد: کسانی که نیاز ندارند اقدام نکنند و کسانی که اقدام می‌کنند بیشتر از نیاز خود نخرند. همیشه در کل مایحتاج زندگی به نیاز جمع کنید نه به میل. در خصوص کالا‌های اساسی اگر به قدر کفایت خرید شود و از حرص و ولع اجتناب شود، قطعا در عرض چند روز کل بازار پر از اجناس نایاب می‌شود.

وی گفت: خیرین و متمولین هم دقت کنند که موسم عید، موسم معامله بزرگ و پرسود با خداوند است. داشتن ثروت مازاد، مسئولیت وحشتناکی دارد. پول امانت خداوند در دست ماست. به این امانت نباید خیانت شود. طبق فرمایش امام صادق (ع) که فرمود: «.. یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالى بهِ ...» (مشکاه الانوار ۱۹۰۱/۵۶۳) یعنی بندگان حقیقی مال را متعلّق به خدا مى دانند و آن را هر جا که خداوند عزّ و جلّ فرمان داده است به مصرف مى رسانند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: به تعبیر قرآن: «وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّـهِ الَّذِی آتَاکُمْ» (نور ۳۳) یعنی از آن مالى که خدا به شما داده است به ایشان بدهید. کجا هستند کسانی که انسان‌های درمانده در اکناف آن‌ها زندگی می‌کردند؟ کجا هستند کسانی که در حد اعلی به فقراء رسیدگی می‌کردند و در جواب اعتراض اطرافیان که چقدر انفاق می‌کنید، از ترس از عظمت خداوند می‌گفتند اگر یقین داشته باشیم یک حسنه ما پذیرفته شده دست نگه می‌داشتیم؟ (عین فرمایش امیرالمؤمنین) کجا هستند کسانی که مصداق آیه شریفه «وَالَّذِینَ یُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ ...» (مومنون ۶۰) یعنی: و کسانى که آنچه را دادند [در راه خدا]مى‌دهند، در حالى که دلهایشان باز ترسان است، هستند؟ کجا هستند کسانی که مصداق «.. وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ...» (حشر ۹) یعنی: و هر چند در خودشان احتیاجى [مبرم]باشد، فقراء را بر خودشان مقدّم مى‌دارند، هستند؟

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه‌ها اظهار کرد: اگر ملتی ماهیت دشمن خود را نشناسد، حتما تصمیم غلط می‌گیرد و شکست می‌خورد و اسیر می‌شود. بارزه بزرگ آمریکا را حضرت امام فرموده است. او شیطان بزرگ است و صفت اصلی شیطان که باعث شد عنوان شیطان بگیرد، استکبار اوست. «.. وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ» (بقره ۳۴) یعنی در اثر استکبار از کافران شد.

عاملی افزود: استکبار با کبر و تکبر متفاوت است. تکبر، تفوق طلبی است، ولی استکبار یعنی حق را می‌داند، ولی زیربار نمی‌رود. دولت آمریکا می‌دانست در بکارگیری بمب اتمی در ژاپن، سیل آسا انسان‌های بی گناه جان خود را از دست می‌دهند، اما باز آن را بکار گرفت.

وی ادامه داد: تمام معضلات منطقه در عرض دو روز حل می‌شود، اما فزونخواهی، قلدری و منیّت اجازه نمی‌دهد. آمریکایی‌ها اخیرا با یمنی‌ها مذاکره کرده اند و گفته اند شما باید حملات را قطع کنید. یمنی‌ها گفته اند قطع حملات باید متقابل باشد هم ما هم عربستان. اما آمریکا نپذیرفته و گفته عربستان از خود دفاع می‌کند. در حالی که جنگ را عربستان شروع کرده و یمنی‌ها دفاع می‌کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان اردبیل در ادامه سخنان خود عنوان کرد: آمریکا از درخت تحریم‌ها بالا رفت و دید آنجا میوه‌ای نیست و حالا جو بایدن به دنبال تدبیر است.

عاملی اظهار کرد: در حال حاضر، من از کارخانه‌ها که بازدید می‌کنم می‌بینم مملو از تجهیزات اروپایی و مواد اولیه است حتی بسیاری از این مواد تولید خود آمریکا است. آمریکایی‌ها در امید بستن به تحریم، راه کاملاً اشتباهی را رفتند و حالا بایدن می‌خواهد از این اشتباه فاصله بگیرد. روز‌های آینده معلوم خواهد ساخت که آیا او در تدبیر و مدیریت، مستقل است یا کارکن اصلی، دولت در سایه آمریکا است و او ابزاری در دست قدرت‌های شیطانی پشت پرده آمریکا است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: همه بدانند که آن‌ها محتاج به ما هستند. بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن‌ها حرکت ایران به طرف قله توان هسته‌ای است. این نقطه ضعف بالاتر از نقطه ضعف ما یعنی تحریم است. با این کار آن‌ها به کابوس می‌افتند. ایران باید با تمام قدرت، توان هسته‌ای خود را توسعه دهد.

وی ادامه داد: مصوبه مجلس باید به طور کامل عملیاتی شود. بازرسی‌های آژانس باید محدود شود. اگر این مسیر طی شود قطعا در اسرع وقت آن‌ها پای معامله خواهند آمد. این مسیر، مسیر دو سر سود است. اگر نیایند ایران هم از دانش برتر و فناوری جهانی محروم نمی‌شود و مسیر تحولات علمی بازتر می‌گردد و هم در غالب عرصه‌های اقتصادی و فناوری به خودکفایی‌های سرنوشت ساز دست پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha