موقوفه‌ ۲۰۰ ساله کردستان حامی زندانیان می‌شود
کد خبر: 3959621
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

موقوفه‌ ۲۰۰ ساله کردستان حامی زندانیان می‌شود

بازار قدیمی آصف، جزو قدیمی‌ترین بازار‌های شهر سنندج است که با توجه به اطلاعات موجود، زمان ساخت این بازار به زمان شاه صفی در سال ۱۰۴۶ برمی‌گردد. این بازار در سال ۱۲۰۰ هجری شمسی وقف خیرات و مبرات شده که عواید آن زمینه آزادسازی زندانیان کردستانی را هم فراهم کرده است.

بازار قدیمی آصف، جزو قدیمی‌ترین بازارهای شهر سنندج است که با توجه به اطلاعات موجود، زمان ساخت این بازار به زمان شاه صفی و هنگام حکومت سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ برمی گردد. اردلان نام طایفه بزرگ کردتبار در ایران بوده است که سال‌ها در این مناطق حکومت کرده‌اند. مرکز حکومت اردلان نیز شهر سنه‌دژ یا سنندج امروزی است. بسیاری از آثار تاریخی سنندج از جمله بازار آصف به یادگار مانده از حکومت اردلان است که اکنون به عنوان جاذبه تاریخی از آن بناها یاد می‌شود.

این بازار از سنگ، خشت و آجر در مرکز شهر سنندج ساخته شده است. هنگامی که داخل بازار سنندج بروید، همانند بازار سنتی اصفهان از بالا شبیه به یک مستطیل بزرگ است و تونل خطی ندارد، فقط گویی داخل یک مستطیل بزرگ با دروازه‌های متعدد قدم بر می‌دارید. طراحی بازار سنندج مستطیل‌وار همراه با طاق‌هایی به عنوان سقف و بالاپوش مغازه‌ها است. بر روی سقف بازار نیز گنبدهای متعددی دیده می‌شود. این بازار شامل ۳۰ راسته و ۲۸۰ حجره‌ تاریخی است که در طی تاریخ حدوداً ۴۰۰ غرفه نیز در بخش‌های جانبی این بازار ساخته شده‌اند. در زمان پهلوی با ساخت خیابان انقلاب در این منطقه، بازار به دو بخش آصف و سنندجی در جنوب و شمال تقسیم شد. حتی چندین سرای بزرگ این بازار در جریان احداث خیابان انقلاب از بین رفت، اما مابقی بازار با قدرت و صلابت بر جای خود باقی است و به عنوان مرکز مورد علاقه گردشگران شناخته شده و در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اما از نکات جالب این بازار قدیمی این است که در سال 1200 هجری شمسی توسط میرزا رضا وزیر با نیت خیرات و مبرات وقف شده است. در این روزهای پایان سال درآمد این موقوفه زمینه آزادسازی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم کرده است که در این راستا ایکنای کردستان، با مدیرکل اوقاف استان و متولی این موقوفه مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه می‌آید:

حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف ‎و‌ امور خیریه استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه موقوفه بازار آصف از بزرگترین و قدیمی‌ترین موقوفات استان کردستان به شمار می‌رود، اظهار کرد: موقوفه بازار بزرگ آصف مشتمل بر ۷۰۰ باب مغازه است که تمام این مغازه‌ها جزو اموال وقفی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این مغازه‌ها در گذشته در دست افرادی بود که آن را به عنوان ملک خود تصرف کرده بودند، افزود: در سال 1397 علیرضا وزیری برای صدور اسناد مالکیت مغازه‌های این بازار اقدام کرده و از آن‌ها رفع تصرف شده است که در این راستا ثبت اسناد و املاک و دادگستری استان، اداره اوقاف و امور خیریه استان کردستان را یاری داده‌اند.

مدیرکل اوقاف‎ استان کردستان بیان کرد: امروز احیای موقوفات گذشته و بهره‌وری حداكثری از ظرفیت‌های معنوی و مادی آن‌ها و جذب واقفان جدید از مهم‌ترین رویكردهای سازمان اوقاف و امور خیریه محسوب می‌شود كه بدون مشاركت و تعامل تنگاتنگ عموم مردم به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

وی ادامه داد: نیت واقف در این موقوفه خیرات و مبرات بوده است که در راستای کمک به افراد کم‌بضاعت، درمان بیماران، کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست، خرید جهیزیه، کمک به دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت و آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد هزینه شده است. افزایش موقوفات در حوز‌های جدید اثرگذاری در جامعه موجب بهره‌گیری علوم روز دنیا در جهت گسترش سطح كمی و كیفی جلوه‌های اسلامی در سراسر جهان می‌شود.

حجت‌الاسلام کاروند با اشاره به اینکه 98 درصد از نیات واقفان کردستانی به مساجد اختصاص دارد، تأکید کرد: نیات واقفان استان کردستان باید به سمت نیازهای روز جامعه هدایت شود که اداره اوقاف و امور خیریه استان کردستان این امر را در اولویت خود قرار داده است و تاحدی در این زمینه موفق بوده است.

آزادسازی 20 زندانی جرائم غیر عمد در کردستان

علیرضا وزیری، متولی موقوفه بازار آصف سنندج نیز در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: میرزا رضا وزیری موقوفه بازار آصف سنندج را با نیت خیرات و مبرات، خانواده واقف و ... وقف کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری از محل عواید موقوفه بازار آصف سنندج 550 میلیون تومان در راستای خیرات و مبرات هزینه شده است، افزود: از این میزان 250 میلیون تومان برای کمک به نیازمندان استان کردستان اختصاص یافت. امسال از محل درآمد موقوفه بازار آصف 20 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شدند که برای آزادسازی این تعداد زندانی 250 میلیون تومان هزینه شده است.

وزیری با اعلام اینکه همچنین از محل عواید این موقوفه طی امسال 50 میلیون تومان از خانواده زندانیان استان کردستان حمایت شده است، یادآور شد: در برنامه‌های خیرخواهانه کمیته امداد و سپاه کردستان، طرح مبارزه با کرونا و جمع‌آوری بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های بی‌بضاعت این موقوفه مشارکت داشته است.

هر لبخندی که امروز بر لب‌های خانواده زندانیان جرائم غیرعمد و خود زندانیان ظاهر می‌شود، در کنار آثار فرهنگی و اجتماعی که دارد خود سنت حسنه‌ای است که در روز قیامت چراغی روشن برای راه واقفان خواهد شد و چه خوب است که هر یک از ما پیش از بستن بار و بنه سفر قیامت چراغی را برای آن دنیا خود روشن سازیم.

انتهای پیام
captcha