هنر غیرمتعهد در انقلاب اسلامی جایی ندارد
کد خبر: 3964362
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

هنر غیرمتعهد در انقلاب اسلامی جایی ندارد

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: هنر غیر متعهد یعنی تفکر «هنر برای هنر» در انقلاب اسلامی جایی ندارد چرا که پیروان این تفکر با جنبه‌های تعلیمی در هنر مخالفند.

هنر غیرمتعهد در انقلاب اسلامی جایی نداردبه گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری کردستان شامگاه ۲۴ فروردین‌ماه، در آیین تجلیل از هنرمندان انقلابی استان کردستان، با گرامیداشت سالروز شهادت شهید آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: حوزه هنری هر ساله در راستای گرامیداشت این هفته برنامه‌های مختلفی را در حوزه هنر و ادبیات پایداری برای تبیین و تبلیغ ارزش‌های انقلاب اسلامی تدوین و اجرا می‌کند.

وی افزود: بیان گذشته، ترسیم شرایط فعلی و چشم انداز آینده با تفکر انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن در راستای بیانیه گام دوم از اهداف حوزه هنری است لذا حوزه هنری راوی گذشته، کنشگر امروز و پیشران آینده انقلاب اسلامی است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان، هنر انقلاب را میراث هنرمندان متعهد و دغدغه‌مندی همچون شهید آوینی دانست و بیان کرد: هنرمندان متعهد انقلابی از مسیر هنر برای معرفی اسلام و انقلاب بهره‌گیری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به خوبی نقشه راه هنر انقلاب اسلامی را ترسیم فرموده‌اند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در واقع خط تمایز هنر متعهد و هنر غیر متعهد را برای همگان مشخص کرده‌اند.

مرادی ادامه داد: منظور مقام معظم رهبری از هنر غیر متعهد تفکر «هنر برای هنر است» که این هنر در انقلاب اسلامی جایی ندارد.

وی اظهار کرد: دیدگاه «هنر برای هنر» تفکر مکتب‌های هنری غربی است که با جنبه‌های تعلیمی در هنر مخالفند و معتقدند که هنر و هنرمند در مسیر رشد و تکامل جوامع انسانی هیچ تحرک و فعالیتی نداشته باشند و به طور مطلق، رها و بی‌قید و بدون احساس مسئولیت در برابر آنچه بر انسان می‌گذرد به ارائه هنر خود در تمام جلوه‌ها و نمودها، بدون توجه به ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها و خوب و بدها و مشروع و نامشروع‌ها اقدام کند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: واقعیت این است که هنر انقلاب که مولود انقلاب اسلامی و مبانی فکری آن بوده، درست در نقطه مقابل همین تفکر ایستاده است.

وی افزود: ما در هنر انقلاب به دنبال هنری هستیم که به ارزش‌ها، اعتقادات، فرهنگ و سنت‌های جامعه متعهد باشد و بنیان‌های خانواده، اخلاق و اندیشه‌های انسانی برای آن مقدس است.

وی زبان هنر را شیواترین و مؤثرترین ابزار انتقال پیام دانست و گفت: با توجه به تهاجم فرهنگی و همه جانبه غرب که رهبر انقلاب از آن به عنوان ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی یاد کردند باید نسبت به تولید محتوا در عرصه‌های مختلف هنری و محصولات فرهنگی اقدام جدی صورت گیرد.

وی افزود: حوزه هنری به عنوان پایگاه هنر انقلاب اسلامی فارغ از جریانات سیاسی و سیاسی کاری است.

وی اظهار کرد: حوزه هنری با تکیه بر توانمندی‌های بومی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری از ظرفیت‌های استان در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی گام بر می‌دارد.

مرادی وجه تمایز حوزه هنری با دیگر دستگاه‌های فرهنگی را تولید محوربودن دانست و افزود: تولید فیلم، آثار مکتوب، آلبوم‌های موسیقایی، توجه جدی به فرهنگ و مطالعات پایداری و برگزاری شب‌های خاطره از محوری‌ترین برنامه‌های حوزه هنری است.

وی در پایان توجه به خاطرات رزمندگان و تأثیرگذاران انقلاب را سرمایه‌ها و ثروت ملی عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا تاکنون کتاب خاطرات حجت الاسلام نورالدین حیدری با عنوان «فرزند کردستان»، کتاب «نبرد کوهسالان»، «خاطرات سردار عبدالله ملکی»، کتاب «محبت پنهان» خاطرات آزاده محمد تقی حیدری، کتاب «رادیو سنه» خاطرات بهروز خیریه چاپ شده است و چندین عنوان دیگر در مرحله نهایی چاپ قرار دارند.

انتهای پیام
captcha