هدف پروژه «شب‌قصه‌های قرآنی» علاقه‌مند کردن کودکان به قرآن است
کد خبر: 3965763
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳

هدف پروژه «شب‌قصه‌های قرآنی» علاقه‌مند کردن کودکان به قرآن است

رئیس اداره نشریات کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در پروژه «شب‌قصه‌های قرآنی برای کودکان»، 365 شب‌قصه با محوریت موضوعات و مفاهیم قرآنی تولید می‌شود و هدف، ایجاد فضایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به قرآن است.

هدف پروژه «شب‌قصه‌های قرآنی»، علاقمند ساختن کودکان به قرآن است

محمود پوروهاب، نویسنده کودک و نوجوان و رئیس اداره نشریات کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره پروژه «شب‌قصه‌های قرآنی برای کودکان» که زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در حال انجام است، اظهار کرد: در این قصه‌ها، کودکان مستقیماً با قرآن آشنا نمی‌شوند، بلکه به قرآن نزدیک شده و به آن علاقه‌مند می‌شوند و به برخی مفاهیم قرآنی نیز در این قصه‌ها اشاره شده، یعنی این مفاهیم در متن قصه‌ها بازتاب پیدا کرده و هدف اصلی همان علاقه‌مند کردن کودکان به قرآن است.

وی افزود: در این پروژه قرار است برای هر 365 شب سال یک ‌قصه تولید شود و تاکنون تعداد 100 شب‌قصه در قالب کتاب همراه با صفحه‌آرایی و تصویرگری تولید شده است که می‌تواند در فضای مجازی نیز بارگذاری و با اعمال تغییراتی، به‌صورت قصه‌خوانی هم استفاده شود، ضمن اینکه تعدادی از این قصه‌ها در مجلات کودک و نوجوان منتشر شده است. نویسندگان مختلفی این قصه‌ها را تولید کرده‌اند و نحوه دسترسی به قصه‌ها و پخش آنها را دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مشخص می‌کند.

مدیر تولید پروژه «شب‌قصه‌های قرآنی برای کودکان» بیان کرد: مجموعه‌هایی وجود دارند که برای 365 روز سال قصه تولید کرده‌اند، ولی این قصه‌ها براساس موضوعات آزاد و به‌صورت پراکنده تولید شده‌اند، نه با محوریت موضوعات قرآنی و خصوصیت پروژه ما همین محور قرار دادن موضوعات قرآنی در قالب شب‌قصه و آوردن آنها به داخل متن و نه خارج از آن است. موضوعات نیز به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که کودکان را به قرآن علاقه‌مند کند و عمدتاً موضوعات رئال و واقعی مبنای کار قرار می‌گیرد. بعضاً قصه‌های تخیلی و فانتزی نیز تولید می‌شود، مثل قصه‌هایی که راوی آنها درخت یا حیوان است و تلاش ما بیشتر بر این است که در قصه‌ها فضایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به قرآن ایجاد کنیم.

پوروهاب ادامه داد: مثلاً قصه‌ای را در نظر بگیرید که در آن، مورچه‌ای به‌دنبال آب حیات می‌گردد و از زنبوری شنیده است که آب حیات در چشمه‌ای وجود دارد و هر کس از آن بنوشد، نمی‌میرد. ماه‌ها طول می‌کشد تا مورچه به آن چشمه برسد، در آنجا لاک‌پشتی را می‌بیند و ماجرا را برایش تعریف می‌کند. لاک‌پشت، مورچه را به خانه خودش می‌برد که در آنجا کتاب‌های زیادی دارد و به او می‌گوید منظور از آب حیات، مایه زندگی است و هر کس چند روزی آب ننوشد، می‌میرد، ولی نوشیدن آب به‌معنای این نیست که هرگز نمی‌میرد. سپس از قرآن مثال می‌زند که می‌گوید آرزوهای دور و دراز نداشته باشید، بلکه آرزوهای منطقی انتخاب کنید و از مورچه می‌خواهد چند روزی پیش او بماند تا قصه‌های قرآن را برایش بازگو کند. در واقع چنین فضایی کودکان را به قصه‌های قرآنی علاقه‌مند و آنها را متوجه این نکته می‌کند که قرآن قصه‌های خوبی دارد.

انتهای پیام
captcha