انتخابات؛ تأیید دوباره ساختار سیاسی کشور
کد خبر: 3973012
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

انتخابات؛ تأیید دوباره ساختار سیاسی کشور

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: انتخابات، تأیید دوباره ساختار سیاسی مملکت ما و اعلام حضور در صحنه‌های انقلاب اسلامی است و هر انتخاباتی که باشد موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی می‌شود.

انتخابات؛ تأیید دوباره ساختار سیاسی کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، امروز یکم خردادماه در همایشی با عنوان «عدالت اجتماعی در گفتمان انقلاب اسلامی» که به‌صورت مجازی برگزار شد، در خصوص عدالت اجتماعی و مردم سالاری دینی در مسئله انتخابات، اظهار کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و لازم است که مباحث پایه‌ای که موجب بصیرت بیشتر مردم مملکتمان می‌شود را بیشتر مطرح کنیم تا اینکه آراء مردم، آراء آگاهانه باشد. اصل رأی یک مسئله و رأی آگاهانه نیز مسئله دیگری است. اینکه ما در انتخابات شرکت کنیم و دشمن را با حضور حماسی خود در انتخابات ریاست جمهوری ناامید کنیم، امر بسیار مهم تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: دشمنان زمانیکه ببینند حضور مردم، حضور پرشور است و مشارکت حداکثری در انتخابات دارند، هر انتخاباتی که باشد موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی می‌شود و موجب این می‌شود که مردم ما به زبان حال اعلام می‌کنند که همچنان پای عمود خیمه نظام ایستاده‌اند و از کیان جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: در حقیقت انتخابات، تأیید دوباره ساختار سیاسی مملکت ما و اعلام حضور در صحنه‌های انقلاب اسلامی است. گاهی شبهه‌هایی ایجاد می‌شود و برخی از افراد می‌گویند اگر شما هر چند سال یک‌بار انتخابات برگزار کنید، می‌بینید که آیا جوانان پای‌بند به انقلاب و جمهوری اسلامی هستند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال جواب نقضی می‌دهیم، زیرا کدام نظام است که هر چند سال یک بار قانون اساسی، اصول نظام و ساختار سیاسی مملکت خود را در معرض آراء عمومی به‌صورت مستقیم قرار می‌دهد.

وحدتی بیان کرد: در حقیقت مردم ما و همین جوان‌ها وقتی مسئله‌های نظام مانند راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس پیش می‌آید، حضور پرشوری دارند و این حضور پرشور آن‌ها حاکی از آن است که گفتمان انقلاب اسلامی را پذیرفته‌اند و واقعیت عینی و ملموس در جامعه ما این است که می‌بینیم پای‌بندی جوانان و نوجوانان ما به انقلاب، ولایت فقیه و اصول نظام اسلامی چه بسا از ما بیشتر است.

وی اظهار کرد: زمانیکه دفاع از حرم مطرح می‌شود و داعشیان با هدایت استعمارگران و قدرت‌های استکباری درصدد هستند سرزمین‌های اسلامی را غصب کنند، همین جوانان و نوجوانان در خط مقدم حضور پیدا می‌کنند و به یاری خداوند دست استعمار را از سرزمین‌های اسلامی کوتاه می‌کنند. در حقیقت این امر خود، یک رفراندوم برای نظام جمهوری اسلامی است و از طرفی نیز همین انتخاباتی که برگزار می‌شود و حضور پرشور مردم را مشاهده می‌کنیم، خود یک رفراندوم برای جمهوری اسلامی است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: بنابراین ما تأکید داریم بر اینکه مردم با هر سلیقه‌ای که دارند و اگر به کشور خود علاقه دارند و اگر سربلندی مرد ایران زمین برایشان اهمیت دارد، باید همگی در انتخابات حضور داشته باشند تا پایه‌های نظام محکم تر شود، زیرا وقتی انتخابات پرشور برگزار می‌شود گفتمان دولت‌مردان ما در مقابل دشمنان قوی‌تر و مستحکم‌تر می‌شود.

وحدتی تصریح کرد: در واقع ما در انتخابات از یک بعد دست بیعت دوباره با رهبر بزرگ جمهوری انقلاب اسلامی می‌دهیم، به او اعلام وفاداری می‌کنیم و پیمان دوباره می‌بندیم که پای عمود نظام همچنان پای‌مردی کنیم. اما بعد دیگری که در این راستا وجود دارد، درخصوص انتخابات ریاست جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در این وبینار که اساتید بزرگوار از نگاه اجتماعی به موضوع عدالت توجه دارند، من از نگاه خود که نگاهی حقوقی است به این مسئله می‌پردازم و علاوه بر این نیز نگاه فقهی و معارف اسلامی به این قضیه خواهم داشت، از این‌رو اولین نکته این است که مطابق با معارف دینی ما خداوند انسان را آزاد آفریده و هرکسی می‌تواند راه مورد پسند خود را انتخاب کند ولو که دیگران آن را ه را نرفته باشند.

آزادی انسان در انتخاب از دیدگاه قرآن

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اهمیت انسان در قرآن کریم گفت: اگر در قرآن می‌بینیم که مدال افتخار را به آدمی اعطا می‌کند، آن مدال افتخار به دلیل آزادی است که انسان از آن برخوردار است، در حقیقت انسان است که می‌تواند راه مستقیم و راه انحرافی را بپیماید، اما بنا به آزادی اراده و خواست خود راه صحیح را انتخاب می‌کند.

وحدتی اضافه کرد: همچنین اگر بهشت و جهنمی است برای همین آزادی در انتخاب مسیری است که در اختیار دارد. خداوند می‌فرماید ما راه باطل و صحیح را مشخص کردیم و ویژگی‌های جبهه حق و باطل را تبیین کردیم ولو اینکه انسان می‌خواهد بنده شاکر و یا بنده کفور باشد، اگر خداوند انسان را بر دیگر موجودات برتری داد برای همین آزادی در انتخاب مسیری است که در اختیار او قرار داده است.

قانون الهی؛ یگانه قانون شایسته برای پیروی

وی اضافه کرد: مسئله دیگری که باید توجه داشت این است که حاکمیت مطلق در جهان از آن خداست. ما ملک حقیقی خداییم و هم در صحنه جهان هستی ملک و ملکوت از آن خداست و هم در صحنه شریعت و قانونگذاری یگانه قانونی که شایسته برای پیروی است، قانون الهی است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: اقتدار و قدرت سیاسی از آن خداست، چون او ما را آفریده و اوست که حق دارد بر ما فرمانروایی کند و لذا به‌غیر از خداوند هر قدرتی که بخواهد بر انسان حاکمیت کند، طاغوت است، البته اگر کسی مشروعیت خود را از خدای متعال بگیرد، به‌طور عرضی او هم صلاحیت را برای قانونگذاری و حاکمیت پیدا می‌کند، اما اصل مشروعیت و حاکیمت برای خداست، خداوند متعال که حاکم برتر هستی انسان را بر سرنوشت خود حاکم ساخته است.

وحدتی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی اصولی پیشرفته دانست و افزود: در دنیای امروز چنین قانون اساسی شایسته این است که کشورهای همسوء، کشورهای اسلامی و آن‌هایی که نظام اسلامی را پسندیده‌اند، از قانون اساسی ما الهام می‌گیرند. در حقیقت اگر امروزه کشوری بخواهد کشوری الهی باشد و حتی غیرمسلمان باشد، اما به خدا ایمان داشته باشد، باید اصل 56 را باید به عنوان تابلو در نخستین قانون اساسی خود مورد توجه قرار دهد.

وی تصریح کرد: در این اصل آمده است که حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست، حاکمیت مطلق، حاکمتی که استثناء ندارد هم بر جهان و هم انسان و بر جهان حاکمیت تکوینی و بر انسان حاکمیتی تشریعی و تکوینی دارد. حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و اوست که انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته و اوست که در مقام تشریع انسان را آزاد آفرید. این اصل به اندازه‌ای مهم است که اگر هریک از اصول قانون اساسی تغییر کند، این اصل قابل تغییر نیست و بنابراین اصل هیچکس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی که همان گفتمان اسلام است، اما با الگوی جدید و امروزی و در این قالب گفتمان اسلامی عرضه شده است. گفتمان اسلامی امروزی در حقیقت اتکا به آرای عمومی است. پیش از گفتمان انقلاب اسلامی با توجه به حکام ستمگری که مملکت را اداره می‌کردند، مردم در امور عمومی مداخله نداشتند، اما این انقلاب اسلامی با خواست مردم جوشید، دولت تشکیل داد و با خواست مردم کشور این مملکت اداره می‌شود که این همان عدالت اجتماعی است که امروزه از آن یاد می‌شود.

وحدتی گفت: در کنار اصل 56، اصل ششم نیز جمهوری اسلامی را داریم که در این اصل آمده که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود که این اداره می‌تواند از راه انتخابات رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین شده است، صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در حقیقت عدالت اجتماعی را قانون‌گذار جمهوری اسلامی در این دیده که مردم در اداره کشور خود سهیم باشند این هم از آن دسته از اصول غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی است حکومت اسلامی با الگوی امروزی دموکراسی‌های پیشرفته در حال عرضه است. سیره امیرالمؤمنین(ع) می‌بینیم که با وجود اینکه صلاحیت از آن ایشان بود اما ایشان حکومت را نپذیرفتند تا زمانیکه مردم در مقابل منزل ایشان حاضر شدند و از ایشان خواستند که حکومت را بپذیرند و اینجا بود که ایشان یقین پیدا کردند که مردم می‌خواهند که ایشان حکومت را بپذیرند.

عدالت اجتماعی از منظر خداوند

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: بنابراین با توجه به مباحث گفته شده به این نتیجه می‌رسیم که خداوند عدالت اجتماعی را اینگونه برقرار کرده و همانگونه که انسان به لحاظ تکوین آزاد آفریده شده در مقام تشریع هم آزاد است. اگر ما می‌خواهیم سرنوشت اجتماعی مملکت خود بعد از شروع چله دوم انقلاب اسلامی و با پشت سر گذاشتن 40 سال از فعالیت بالنده نظام به‌سمت راهبرد تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم، لاجرم باید مردم مشارکت بیشتر در صحنه‌های اجتماعی به‌ویژه انتخابات داشته باشند.

وحدتی بیان کرد: در حقیقت نمی‌توانیم حساس نباشیم و از صحنه کنار رویم و انتظار داشته باشیم که دولتی که روی کار می‌آید به دنبال تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی و به دنبال ایده‌ها و راهبردهای رهبر بزرگ انقلاب باشد، البته همه افرادی که مورد تأیید شورای نگهبان قرار می‌گیرند، حداقل صلاحیت را دارند، اما سلیقه‌ها متفاوت است و اگر ما سلیقه‌ای را نمی‌پسندیم، مطابق با سلیقه‌های دیگری که در میدان آمده حضور پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بناست که جوان‌گرایی در مملکت ما حاکم باشد، جوان‌های تحصیل کرده، باشور و نشاط، کارآمد و جهادی برای رفع مشکلات بدون اینکه نگاه یکسویی داشته باشند، بیشتر نگاه به درون داشته باشند، بلکه تمام نگاه‌ آن‌ها به ظرفیت‌های درونی انقلاب و جمهوری اسلامی باشد. اگر به دنبال چنین برنامه‌ای هستیم، باید تحقیق کرده، در رأی آگاهه در انتخابات ریاست جمهوری حاضر شویم و آگاهانه رأی دهیم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: از این‌رو باید گفت که صرف شرکت در انتخابات یک مسئله است و آگاهانه رأی دادن و با مشورت کسانی که مورد اعتماد هستند و مصلحت نظام را در نظر می‌گیرند، مسئله دیگری است.

وحدتی بیان کرد: امروزه جامعه ما به جوانان قوی برای اداره مملکت نیاز دارد، جوان‌هایی که شب و روز را نشناسند و جوانانی که به مولایمان امیرالمؤمنین(ع) اقتدا کنند که در ظهر و هوای گرم هم شمشمیر به دست و حاضر باشند.

مدیریت کلان اجتماعی یک امانت است

وی تأکید کرد: با مراجعه به متون اسلامی خواهیم دید که به ما چه می‌گویند. خدا به ما امر کرده که امانات را به اهلش بسپارید، امانات دامنه گسترده‌ای دارد و هرچه درجه امانت بالاتر باشد سپردن آن امانت به اهلش درجه بالاتری پیدا می‌کند. از این‌رو حکومت، حاکمیت، اقتدار سیاسی و مدیریت کلان اجتماعی یک امانت است که خدا به دست ما سپرده و اگر ما خیانت کنیم خودمان متضرر خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: افرادی که در سرنوشت اجتماعی خود مسئول نیستند و نسبت به این امر بی تفاوت هستند، نه تنها مورد رحمت خداوند قرار نمی‌گیرند، بلکه مورد عذاب الهی قرار خواهند گرفت.

وحدتی تأکید کرد: دین مبین اسلام به ما تأکید می‌کند که نسبت به سرنوشت خود که مصداق آن ریاست جمهوری است، حساس باشیم، کسی را انتخاب کنیم که به دنبال مطاع بی‌ارزش دنیا نباشد، بلکه آن شخص باید به دنبال احیای معالم دین، اصلاح و آبادانی واقعی در بلاد، امنیت و به‌دنبال اجرای حدود الهی باشد.

وی تصریح کرد: از این‌رو باید گفت که اگر ما در شرکت در اننخابات ریاست جمهوری کوتاهی کرده باشیم و دشمنان ما را ملامت کردند و منتسب کردند به اینکه نظام تضعیف شده، این مسئولیت شرعی داریم که در انتخابات شرکت کنیم، البته که مردم شرکت خواهند کرد و نسبت به این امر نیز آگاه هستند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی این درس را می‌دهد که باید در انتخابات حضور پرشور داشته باشیم. اگر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مراجعه کنیم شاهد خواهیم بود که برای رأی مردم نه از باب تشریفات ارزش قائل می‌شوند، بلکه رأی مردم را مبنای حرکت نظام می‌دانند.

انتهای پیام
captcha