سرمایه‌های اندک می‌توانند اشتغال‌زا باشند
کد خبر: 3981610
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
استاندار خراسان‌جنوبی:

سرمایه‌های اندک می‌توانند اشتغال‌زا باشند

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: هر فردی که سرمایه‌ای دارد دعوت می‌کنم تا حتی سرمایه‌های خرد و اندک خود را به میدان آورده و زمینه تولید و استفاده از سرمایه‌ها را برای رونق اقتصادی استان فراهم کنند و کمک کنند تا زمینه اشتغال فرزندان استان فراهم شود.

سرمایه‌های اندک می‌توانند اشتغال‌زا باشندبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حمید ملانوری، استاندار خراسان‌جنوبی، روز گذشته، 11 تیرماه  در برنامه زنده رادیویی میز خبر شبکه خاوران خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: نیروی انسانی یکی از ظرفیت‌های مطلوب خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به وجود دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه و با استعداد در خراسان جنوبی، افزود: خراسان‌جنوبی مهد پدر شش علم است و اکنون در زمان حال نیز پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان، حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی و تحقیقاتی و پژوهشی استان همگی فعال و محل پرورش نیروهای بااستعداد هستند.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما به لحاظ هوش و استعداد  و قدرت و پشتوانه برنامه‌ریزی دارای نیروهای توانمندی هستیم، تصریح کرد: در دنیا نیز در حوزه توسعه، مهم‌ترین منبعی که از آن یاد می‌شود، توسعه منابع انسانی است؛ پس این استان از این منبع توسعه در حد مطلوب برخوردار است و وجود مفاخر، مشاهیر، علما، دانشمندان و مدیران برجسته و پدران علم این استان در طول تاریخ تا به امروز نشان از این منبع سرشار دارد.

ملانوری ادامه داد: در کنار منابع انسانی ما در بحث توسعه، منابع طبیعی بسیاری وجود دارد؛ مانند معادن که خراسان جنوبی را به بهشت معادن تبدیل کرده است.

وی با اشاره به الزام مدیران عالی استان برای ارتباط‌گیری مطلوب با رسانه‌ها و بیان خدمات در این سطح، به ظرفیت‌های بی‌بدیل استان اشاره کرد و افزود: بیش از 50 نوع کانی معدنی در این استان وجود دارد که هم به لحاظ ذخیره و هم به لحاظ عیار و کیفیت دارای درجه و اهمیت بسیار بالایی است و در گوشه گوشه استان هم گسترده و توزیع شده‌اند.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به پراکندگی معادن در تمام شهرستان‌های استان، تصریح کرد: 75 درصد ذغال سنگ کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

ملانوری با اشاره به ظرفیت کشاورزی استان، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه استان کویری و کم‌بارشی هستیم، اما تلاش مردمان این منطقه باعث رویش محصولات کشاورزی مهمی شده است.

وی با اشاره به تولید زعفران، زرشک و عناب در کنار محصولاتی چون خرما و زیتون در سطح خراسان جنوبی، افزود: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی زبانزد جهان بوده و در تولید محصولاتی چون زرشک سرآمد کشور هستیم.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امروز گردشگری یکی از محورهای مهم توسعه در دنیا شناخته می‌شود که اشتغال بالایی نیز دارد، اظهار کرد: این صنعت در صورت رونق هم سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و هم مشکلات زیست محیطی کمی دارد و سودآور است.

ملانوری با بیان اینکه نوع و تعدد جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی به اندازه وسعت و گستره خراسان‌جنوبی در اقصی نقاط این استان پراکنده‌اند، تصریح کرد: بناهای تاریخی که ميراث اجداد و نسل‌های گذشته است، به‌عنوان ثروت بزرگی در اختیار نسل حاضر قرار گرفته‌اند، لذا ما باید در حفظ و حراست از آنها کوشا باشیم.

استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: بناهای تاریخی استان، آثاری شگرف، عمیق و غنی هستند که به‌عنوان ثروتی عظیم در اختیار نسل امروز قرار گرفته‌اند، لذا ما باید از آنها به‌درستی استفاده کنیم.

ملانوری با بیان اینکه در بحث مرز ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم، تصریح کرد: تنها معبر فعال مرزی با افغانستان در خراسان جنوبی مرز ماهیرود است که هم‌اکنون با وجود درگیری‌های موجود در کشور افغامستان هنوز هم مبادلات تجاری و اقتصادی از این معبر ادامه دارد و امنیت برقرار است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون میزان حجم کالاهای صادراتی از طریق پایانه مرزی ماهیرود قریب 30 درصد افزایش داشته که دلیل این امر وجود نیرو، امکانات، زیرساخت‌های مطلوب و مدیریت و تلاش خوبی است که انجام گرفته است، افزود: علاقه‌مند به افزایش مبادلات هستیم که براین اساس دائما پیگیر هستیم تا پایانه‌های مرزی دیگر استان را نیز فعال کنیم.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از اولین رور حضور خود در خراسان جنوبی ستاد توسعه خاوران را راه‌اندازی کردیم تا بهتر به طرح ها و برنامه‌ها برسیم، اظهار کرد: شتاب‌بخشی به کارها در قالب حرکت‌های جهادی و انقلابی مهمترین تکلیف این ستاد و توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و استفاده از منابع خارج از استان مدنظر ستاد توسعه خاوران است.

ملانوری با بیان اینکه نام محروم و محرومیت برازنده استان نیست و تمام تلاش ما برداشتن این نام از خراسان جنوبی است، افزود: کشت گلخانه‌ای، راهکاری مناسب در راستای مدیریت منابع آبی و تنوع در محصولات کشاورزی است که این طرح در کنار طرحی چون هاب شتر در ستاد توسعه خاوران در حال بررسی بوده و تلاش می‌کنیم تا تمام مراحل آن اجرایی شود.

وی افزود: در  قالب نهضت گلخانه‌ای برای ایجاد ۷۰۰ هکتار فضای گلخانه در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و قرارداد با پیمانکاران انجام شده است.

ملانوری ادامه داد: تکمیل زنجیره طرح‌ هاب منطقه‌ای شتر نیز در راستای سودآوری و درآمدزایی برای فعالان این حوزه باید در اولویت امور قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ستاد اجرایی با تحویل نهاده، شرایط را برای پرورش شتر فراهم می‌کند و به منظور تحقق تعهدات خود و تکمیل زنجیره شتر، شیر تولیدی را از دامدار تحویل می‌گیرد.

وی گفت: قیمتی که برای شیر تولیدی دامداران تعیین می‌شود باید به گونه‌ای باشد که افراد را به دریافت تسهیلات، خرید شتر و پرورش آن ترغیب کند.

ملانوری اظهار کرد: با برگزاری نشست با مدیرعامل شرکت توسعه‌گری پردیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، تفاهم طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر به‌منظور رفع موانع احتمالی و کمک به شتاب‌بخشی به روند اجرای تفاهم‌نامه مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: در مورد سیل سال 99 و خسارات بحرانی که برای خراسان جنوبی حادث شد، پیگیر اخذ اعتبارات بودیم تا بتوانیم این خسارت‌ها را جبران کنیم و توانستیم مبلغ 30 میلیارد تومان را برای استان بگیریم که هیچ کدام از استان‌ها موفق به اخذ این اعتبار نشدند.

ملانوری ادامه داد: در بحث راه آهن، کلنگ‌زنی یک بحث است و اینکه یک پروژه با آن عظمت به نتیجه برسد، مقوله دیگری است.

وی به موقعیت جغرافیایی خراسان‌جنوبی و قرارگیری در دو کریدور اصلی اشاره کرد و گفت: در مورد تسریع در روند اجرای کار در پروژه راه‌آهن استان، تشکیل جلسه با صندوق توسعه ملی، بانک‌های عامل و کنسرسیوم ریلی را دنبال کردیم.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری در استان با اولویت سرمایه گذاران بومی، یادآور شد: از هر فردی که سرمایه‌ای دارد دعوت می‌کنم تا حتی سرمایه‌های خرد و اندک خود را به میدان آورده و زمینه تولید و استفاده از سرمایه‌ها را برای رونق اقتصادی استان فراهم کنند و کمک کنند تا زمینه اشتغال فرزندان استان فراهم شود.

انتهای پیام
captcha