کمبود دانشگاه‌های تخصصی در مناطق قومی
کد خبر: 3981806
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶

کمبود دانشگاه‌های تخصصی در مناطق قومی

نماینده ولی‌فقیه در کردستان کمبود دانشگاه‌های تخصصی در مناطق قومی را یکی از چالش‌های مهم در حوزه آموزش دانست و تأکید کرد: بحث قومیتی در دانشگاه‌ها از معضلاتی بوده که در کشور مغفول مانده و در استان‌هایی همانند سیستان و بلوچستان، کردستان، بندرعباس، خوزستان، ارومیه و... مشهود است.

کمبود دانشگاه‌های تخصصی در مناطق قومی؛ از معضلات حوزه آموزشبه گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در کردستان، شامگاه گذشته، 12 تیرماه در همایش «آموزش عالی کردستان، گذشته، حال و آینده» در سخنانی اظهار کرد: آموزش، پژوهش و مسایل فرهنگی سه مقوله اصلی در دانشگاه‌های کشور است و باید موازنه بین آن‌ها در حوزه آموزش رعایت شود.

وی افزود: باید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی به این سه مقوله نگاه تخصصی داشته باشیم و با پیگیری ‌جدی این امور دنبال شود متأسفانه در حال حاضر در حوزه فرهنگ کار خاصی صورت نگرفته است که بتوان از آن یاد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان کمبود دانشگاه‌های تخصصی در مناطق قومی را یکی از چالش‌های مهم در حوزه آموزش دانست و تأکید کرد: بحث قومیتی در دانشگاه‌ها یکی دیگر از معضلاتی بوده که توسط مسئولان متولی در کشور مغفول مانده است، این مورد در استان‌هایی همانند سیستان و بلوچستان، کردستان، بندرعباس، خوزستان، ارومیه و... مشهود است.

وی بیان کرد: مسئله دیگری که در سال‌های اخیر به شدت مباحث علمی دانشگاه‌های کشور را زیر سؤال برده، همین پایان‌نامه‌های غیرکاربردی است که از سوی دانشجویان ارائه می‌شود، بیشتر این پایان‌نامه‌ها برای توسعه و ارائه راهکارهای حل معضلات کنونی در جامعه کاربردی ندارند که این وضعیت باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود تا هویت واقعی دانشگاه‌ها دوباره احیا شود. موضوع دیگری که در این سال‌ها دانشگاه‌های کشور را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است، تجزیه و از هم گسیخته شدن گروه‌های علمی بین دانشجویان است و همین امر انرژی و توان علمی و... را از دانشگاه می‌گیرد و موجب تحمیل هزینه‌های مالی و هدر رفت منابع می‌شود.

حجت‌الاسلام پورذهبی افزود: نخبگان دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور در حوزه آموزش و پژوهش موفقیت‌های چشمگیری دارند، اما در مسائل فرهنگی این موفقیت‌ها زیاد به چشم نمی‌خورد. کمبود منابع انسانی و عدم زیرساخت‌هایی مناسب همچون کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی از معضلات موجود در مراکز دانشگاهی است که باید به صورت جدی برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود.

وی از قانون بومی‌گزینی به عنوان چالشی بزرگ در مناطق قومیتی کشور نام برد و یادآور شد: این موضوع باعث شده تا افراد مستعد نتوانند در مراکز آموزش عالی برجسته کشور تحصیل کنند.

انتهای پیام
captcha