اجرای طرح اورژانس قضایی در مساجد استان کرمان
کد خبر: 3986927
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

اجرای طرح اورژانس قضایی در مساجد استان کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: مصمم هستیم از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی و طرح اورژانس قضایی در مساجد شهر و استان کرمان استفاده کنیم.

به گزارش ایکنا از کرمان، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در دیدار با امام جمعه کرمان، اظهار داشت: مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با راهبرد برنامه محور و کارشناسان متخصص در بحث پیشگیری از وقوع جرایم در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند.

قویدل افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان وظیفه دارد براساس دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضائیه، از ظرفیت تمام نهادهای مردمی، سمن‌ها، خیریه‌ها، گروه‌های جهادی و هیئت امنای مساجد در اجرای اقدامات پیشگیرانه استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه در سند تحول ارتقا یافته دستگاه قضایی 12 وظیفه اصلی و 24 وظیفه با همکاری سازمان‌های تابعه برای معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در نظر گرفته شده است، افزود: یکی از این وظایف استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی است و تاکنون در این رابطه 300 سمن در استان شناسایی شده‌اند.

قویدل با اشاره به اینکه جهت کاهش خشونت از ظرفیت سران طوایف و مصلحین و حکمین قرآنی استفاده می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های مورد تاکید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، ترویج فرهنگ صلح و سازش و پیشگیری از ورود پرونده‌ها به دادگستری است.

وی با بیان اینکه طرح مصلحین با حفظ رویکرد مردمی بودن و فاقد ساختار اداری فعالیت خواهد کرد، ادامه داد: مصلحین در ابتدا به مسائل و اختلافات خانوادگی و طلاق ورود می‌کنند و اکنون این طرح در کل استان در حال توسعه است و سایر اختلافات نیز با کمک مصلحین حل می‌شود.

این مقام قضایی افزود: طرح اورژانس قضایی از هفته قوه قضائیه سال 99 آغاز شده و در قالب این طرح تفاهم نامه 5 جانبه‌ای با بهزیستی، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی منعقد کرده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی نسبت به صلح و سازش در پرونده‌ها اقدام شود.

وی گفت: طرح اورژانس قضایی در جنوب استان و در شمال نیز در برخی شهرستان‌ها پیاده سازی و اجرا شده است و با کمک سران طوایف قتل‌های متعدد طایفه‌ای کاهش یافته و به نتایج مطلوبی در این خصوص دست یافته‌ایم.

وی ترویج فرهنگ صلح و سازش، شناسایی آسیب‌های منطقه اعم از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و آموزش‌های مصلحین به افراد را از اهداف طرح مصلحین برشمرد و افزود: در سال گذشته 2500 پرونده توسط مصلحین به صلح و سازش منجر و از ورود آنها به سیستم قضایی جلوگیری شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بیان کرد: ما آماگی داریم از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی و طرح اورژانس قضایی در مساجد شهر و استان کرمان استفاده کنیم تا از ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی جلوگیری و نسبت به حل منازعات و اختلافات مردم کمک شود.

وی تاکید کرد: توقع ما این است که ائمه جماعات در امر پیشگیری از وقوع جرم همکاری بیشتری داشته و با استفاده از تریبون نماز جمعه به بیان مسائل پیشگیرانه بپردازند، خانواده ها را به استفاده از ظرفیت مشاوره و مصلحین تشویق کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در استان کرمان5350 نفر مصلح آموزش دیده‌اند، افزود: این افراد آمادگی دارند در بسیاری از شهرستان‌های استان مستقر شده و به صلح و سازش در پرونده‌ها اقدام کنند و در این راستا به ورود جهادی ائمه جماعات و جمعه برای معرفی ظرفیت‌ها، مسئول سازی و ارتقاء مسئولیت اجتماعی و استفاده از ظرفیت هیات امنای مساجد جهت پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی نیاز است.

انتهای پیام
captcha