طرح «مصلحین و حکمین قرآنی» در استان کردستان اجرا می‌شود
کد خبر: 3988194
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

طرح «مصلحین و حکمین قرآنی» در استان کردستان اجرا می‌شود

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان از اجرای طرح «مصلحین و حکمین قرآنی» در راستای افزایش صلح و سازش میان زوجین متقاضی طلاق خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح از ظرفیت معتمدین، بزرگان و ریش سفیدان استفاده خواهد شد.

بهادر اسدی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: ترویج فرهنگ صلح و سازش و مردمی بودن این موضوع از اهداف اصلی طرح مصلحین و حکمین قرآنی به شمار می‌رود.

وی افزود: طرح‌های جدید قوه قضائیه از جمله میانجیگری، مصلحین و حکمین قرآنی، داوری و غیره از روش‌های جایگزین دادرسی رسمی است که اثرات مثبتی از جمله سرعت دادرسی و حل نزاع همراه با از بین بردن ریشه‌ای اختلافات را به دنبال دارد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان بیان کرد: تغییر فرهنگ‌ها و سبک زندگی باعث شده امروزه نقش ریش سفیدان بین خانواده‌ها کمرنگ شود در حالی‌که نقش بزرگان خانواده‌ها و ریش سفیدان در حل و فصل مناقشات خانوادگی از قدیم‌الایام مرسوم و مؤثر بوده است تا جایی که در برخی موارد بدون دخالت آن‌ها صلح و سازش امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: کاهش کارکرد نهادهای مدنی مانند خانواده، مسجد و میانجیگری، موجب افزایش ورود اختلافات و دعاوی به دستگاه قضایی خواهد شد.

اسدی با اشاره به اینکه دین اسلام مبتنی بر صلح و سازش و زندگی مسالمت آمیز است و قرآن و روایات و سیره عملی معصومان(ع) بر صلح و سازش تأکید دارند، یادآور شد: در سند تحول قوه قضائیه و دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت‌ سازمان‌های مردم‌ نهاد با قوه قضائیه نیز بر بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های مردمی تأکید شده است.

انتهای پیام
captcha