ضرورت بررسی افکار و دیدگاه‌های سیاسی امام حسین(ع)
کد خبر: 3991314
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد؛

ضرورت بررسی افکار و دیدگاه‌های سیاسی امام حسین(ع)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امروزه با بررسی و تبیین افکار و دیدگاه‌های سیاسی امام حسین(ع) می‌توانیم این دیدگاه‌ها را در زندگی خود به کار گیریم و از آن‌ها استفاده کنیم.

بررسی افکار و دیدگاه‌های سیاسی امام حسین(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد غفوری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه گذشته، 25 مردادماه در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های حسینیه مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی، با موضوع «افکار و رفتار سیاسی امام حسین(ع)»، اظهار کرد: با توجه به اینکه دیدگاه‌های حضرات معصوم(ع) کمتر دیده و به‌روز شده است، ما باید امروزه در جامعه و با توجه به شرایط حال حاضر بتوانیم نظرات این بزگواران را مورد استفاده قرار دهیم. از این‌رو طبیعتا این نظرات و افکار نیاز به تبیین دارند تا ما بتوانیم از آن‌ها به عنوان نظریات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: بسیاری از انسان‌ها دارای فکر و اندیشه هستند، اما در این میان افرادی در جامعه حضور دارند که به‌عنوان اندیشمند شناخته می‌شوند. امامان معصوم(ع) نیز به حکم منصب الهی که دارند و به نوعی خلیفةالله هستند، طبیعتا اسوه و الگوی سیاسی، اجتماعی و اقصادی برای بشریت هستند و به همین دلیل نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها برای ما مبنا قرار دارد.

عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: به‌عنوان مثال اگر ما می‌خواهیم در جامعه و در زندگی خود کاری را انجام دهیم، ناچار هستیم که به سیره، سنت و دیدگاه‌های معصومین(ع) مراجعه کنیم. از طرفی اگر بناست که ما سیره و سنت آن‌ها را در زندگی خود به کار بریم در ابتدا باید آن‌ها را بشناسیم و بدانیم که راه و روش اهل بیت(ع) چه بوده و سپس این مسیر را از آن‌ها الگوبرداری کنیم.

غفوری یادآور شد: بنابراین ما باید دیدگاه‌های حضرات معصومین(ع) را به‌طور کامل بدانیم تا بتوانیم آن‌ها را در زندگی و اجتماع خود جاری کنیم و آن‌ها را مورد استفاده برای تمامی امور زندگی اجتماعی قرار دهیم.

وی بیان کرد: در واقع امام حسین(ع) با این حرکت و قیام تاریخ‌ساز خود تحولی را ایجاد کردند که برای همیشه در تاریخ بشریت ماندگار شد و علاوه بر مسلمانان، غیر مسلمانان نیز می‌توانند از این حرکت امام الگو بگیرند و آن را در زندگی خود مورد استفاده قرار دهند، ضمن اینکه بسیاری از اندیشمندان قیام امام حسین(ع) را مورد استفاده قرار داده‌اند. امام حسین(ع) با این حرکت خود جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارد که لازم است این موارد نیز مورد بررسی قرار گیرد و مطرح شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: همواره وقتی ما به دیدگاه‌های امام حسین(ع) و سخنان ایشان مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که ایشان به موضوعات بسیار زیادی اشاره فرموده‌اند که مطرح نشده است که در این میان می‌توان به مباحثی چون وظایف متقابل مردم و حکومت، لزوم حفظ وحدت مسلمانان، ضرورت دشمن‌شناسی، پاسخ به ندای مظلومان و ستم‌دیدگان، لزوم اصلاح جامعه، ضرورت حاکمیت صالح بر جامعه، مقبولیت شرط حکومت و بقای عمارت و در نهایت امامت و خلافت میراثی از رسول خدا(ص) اشاره کرد.

وظایف حکومت‌ها در مقابل مردم از دیدگاه امام حسین(ع)

غفوری در خصوص وظایف متقابل مردم و حکومت، توضیح داد: این حق و تکلیف از سوی مردم و حکومت را امام حسین(ع) در سخنان خود اشاره کرده‌ و فرموده‌اند که هر دو گروه نسبت به یکدیگر حق و تکلیفی را بر عهده دارند، در حقیقت ایشان می‌فرمایند که حکومت نسبت به شهرها و شهروندان وظایفی را بر عهده دارد و همواره یک حاکم باید به وضعیت شهرنشینی و معماری شهرها و روستاها و همچنین وضعیت شهروندان اعم از وضعیت زندگی آن‌ها، وضع معیشت و... مردم توجه داشته باشد.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) خواهان حکومت بودند و آن‌ را حق خود و به‌عنوان ودیعه الهی می‌دانستند، اما هدفشان از حکومت قدرت و ثروت نبود، بلکه حکومت را برای حاکمیت دین خدا، سامان‌بخشی به شهرها و آسودگی بندگان خدا می‌خواستند.

عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلام پژوهشکده اسلام تمدنی اظهار کرد: همواره در اندیشه امام معضلی است مبنی بر اینکه چرا افرادی که از آن‌ها به عنوان آسیب‌دیدگان اجتماعی یاد می‌شود، در جامعه اسلامی باشند و هیچ کس به آن‌ها توجهی ندارد و آن‌ها را در جامعه رها کرده‌اند که در اینجا امام می‌فرمایند وظیفه حکومت اسلامی آن است که به افرادی که در جامعه نیاز به کمک دارند رسیدگی کند و امام از این وضعیت نیز شکایت می‌کردند.

وظایف مردم در مقابل حکومت‌ها از دیدگاه امام حسین(ع)

غفوری یادآور شد: از طرفی نیز امام حسین(ع) در خصوص وظایف مردم نسبت به حکومت می‌فرمایند که مردم نیز در این میان وظایفی دارند که یکی از این وظایف آن است که حتما باید از تملق و چاپلوسی بپرهیزند، زیرا همواره چاپلوسی که یک رذیله اخلاقی و امر ناپسند در طول تاریخ است؛ متأسفانه یک معضل سیاسی اجتماعی بوده و عده‌ای در پی این بودند که با تملق‌گویی و چاپلوسی، خود را به حکومت نزدیک کنند تا بلکه پشیزی از این دنیا را به دست آورند.

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که امروزه نیز ممکن است با چنین رذیله اخلاقی مواجه باشیم که همواره برخی از افراد هستند که به‌دنبال چاپلوسی حاکمان جامعه امروز بوده و سعی دارند رضایت آن‌ها را جلب کنند و از این طریق به نوعی در صدد هستند که بتوانند جایگاه و منافعی را برای خود به‌دست آورند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی اضافه کرد: امام حسین(ع) همچنین وظیفه دیگر مردم را بی‌تفاوت نبودن نسبت به حوادث جامعه و فساد حکومت‌ها می‌دانستند، از این‌رو در یک جامعه اسلامی مردم باید نسبت به حوادثی که در جامعه خود با آن مواجه می‌شوند حساسیت داشته باشند و خود را نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نشان ندهند.

غفوری بیان کرد: همچنین ایشان تأکید دارند که یک فرد مسلمان نباید برای آسایش و عافیت خود، با ظالم و ستمکار سازش و سکوت کند و این در حالی است که بسیاری از افراد هستند که آسایش خود را این‌گونه می‌دانند که با حکومت درگیر نشوند و نسبت به سیاست و هرگونه اقدامی که حکومت انجام می‌دهد، بی‌تفاوت باشند و همواره تنها به منافع و آسایش خود فکر کنند، اما این در حالی است که امام حسین(ع) می‌فرمایند مردم باید به تکلیف خود از جانب خدا عمل کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین تمام افرادی که در زمان امام حسین(ع) به قیام نپیوستند، امام را همراهی نکردند و ایشان را تنها گذاشتند و چه بسا که امام را هم نصیحت می‌کردند و راه دیگری را به ایشان نشان می‌دادند، همگی به وظیفه خود عمل نکردند و در حقیقت در مقابل تکلیف الهی کوتاهی کردند.

عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی بیان کرد: البته در زمان ما نیز بسیاری از افراد با ظلم و ستم شاهان و حکومت پهلوی مخالف بودند و توده ملت ایران زمانی‌ که شخصیت با عظمتی مانند امام خمینی(ع) علیه ظلم و ستم قیام کردند به این قیام پیوستند و این قیام‌کننده را یاری و نظام ستم‌شاهی را ساقط کردند و در نهایت هم حکومت اسلامی به رهبری امام(ره) تشکیل شد که امیدواریم این مسیر اصلاحی امام(ره) ادامه پیدا کند و مردم جامعه ما هم بتوانند بیش از پیش از این نظام بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha