برگزاری ۲۵ روضه محله‌محور به یاد شهدای روستای بارده + عکس
کد خبر: 3994089
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
همزمان با محرم و صفر؛

برگزاری ۲۵ روضه محله‌محور به یاد شهدای روستای بارده + عکس

مبلغ طرح هجرت در روستای بارده شهرستان بن با اشاره به برگزاری روضه‌های محلات، گفت: ۲۵ مجلس روضه محله‌محور به یاد ۲۵ شهید گلگون کفن این روستا همزمان با ایام محرم و صفر، برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌آیت‌الله مددی شیخ‌شبانی، مبلغ طرح هجرت و روحانی مستقر در روستای بارده شهرستان بن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به آغاز به کار مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) این روستا از یک سال قبل، اظهار کرد: این مرکز نیکوکاری بر پایه کمک‌های مردمی شکل گرفته و با تشکیل کارگروه محله‌محور به شکل نظام‌مند کمک‌های مردمی را جذب و در میان نیازمندان توزیع می‌کند.

وی ادامه داد: این مرکز زیر نظر مسجد جامع روستا تشکیل شده و اعضای آن از معتمدان و بزرگان روستا و اعضای هیئت امنای مسجد در بخش آقایان و بانوان است که توانسته در مباحثی نظیر توزیع بسته‌های معیشتی، اشتغال و کارآفرینی، درمان، تهیه جهیزیه و غیره گام‌های خوبی را برای نیازمندان به‌ویژه مددجویان کمیته امداد روستای بارده و برخی روستاهای اطراف بردارد.

مددی بیان کرد: ذبح ۱۵ رأس گوسفند و توزیع گوشت میان نیازمندان، توزیع چندین هزار پرس غذای گرم در قالب طرح‌های اطعام و احسان حسینی از دیگر اقدامات مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) بارده است که با هدف حمایت از آسیب‌دیدگان از بلیه کرونا راه‌اندازی شد.

مددی با اشاره به اجرای پویش «چادر من، پرچم امام حسین(ع)» در روستای بارده، بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و استفاده بهینه از امکانات موجود بود. لذا از طریق تریبون مسجد، کانال اطلاع‌‌رسانی روستا و در محلات به مردم اعلام شد که بانوان می‌توانند با نیت عزای حسینی چادرهای کهنه و بلااستفاده خود را به مرکز نیکوکاری مسجد تحویل دهند که در این راستا ۲۰۰ چادر جمع شد و چه بسیار بانوانی که پارچه‌های چادر مشکی موجود در خانه را نذر این کار کردند و در مجموع‌، اکثر قریب به اتفاق خانواده‌ها با این طرح همکاری کردند.

امام جماعت مسجد جامع روستای بارده افزود: در ادامه، بانوان خیاط روستا فراخوان شدند تا از چادرهای جمع‌آوری شده پرچم‌ها و بیرق‌های حسینی را در اشکال گوناگون تهیه کنند، در این مرحله نیز استقبال خوب بانوان را شاهد بودیم؛ پرچم‌نویسی نیز توسط یکی از خطاطان توانمند روستا به‌صورت فی سبیل‌الله انجام شد. در نهایت ۳۰۰ پرچم آماده و تحویل خانواده‌ها و کسبه و بر سر در منازل و مغازه‌ها نصب شده است و توانستیم تمام روستا را سیاهپوش کنیم.

مددی با ذکر اینکه مردم از دیرباز نقش اساسی و محوری را در برپایی عزای شکوهمند حسینی داشته‌اند‌، توضیح داد: عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) امری وابسته به این یا آن نهاد حکومتی و دولتی نیست بلکه در میان مردم جوشش دارد و محبان و شیفتگان مکتب حسینی از زمان‌های قدیم تاکنون با عشق و ارادت محافل عزای حسینی را برپا کرده‌اند و هر چه در توان داشته‌اند در راه امام حسین(ع) نذر کرده‌اند. لذا شاهد هستیم که در پویش چادر من پرچم امام حسین(ع)، مردم و بانوان به عشق نام آن حضرت پای کار آمدند و حتی چادرهای نوی خود را نذر کردند.

مددی با ذکر اینکه جلب اعتماد مردم دیگر عامل مهم در راستای کارهای مردم‌نهاد است، تصریح کرد: مردم با مشاهده عملکرد خوب و تأثیرگذار مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) در طی یک سال گذشته، اعتماد کردند و همراهی و مشارکت ۱۰۰ درصدی در این طرح و دیگر برنامه‌های مرکز در حد بضاعت داشتند.

روحانی مستقر در روستای بارده برگزاری روضه‌های محلات را دیگر طرح در دست اجرا در ایام محرم و صفر برشمرد و توضیح داد: در این طرح که با همکاری بسیج و دیگر نهادها انجام می‌شود، با حضور در درب منزل خانواده‌های شهدای روستا اقدام به برگزاری مراسم روضه‌خوانی و سخنرانی در محله‌های شهدا می‌شود، برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این مراسم در فضای کوچه و با مشارکت اهالی برگزار می‌شود و خانواده شهدای هر محله نیز با عکس شهید خود در این مراسم معنوی حضور دارند، به این ترتیب مراسم عزای حسینی و روضه‌خوانی محله‌ای با گرامیداشت یادبود شهید محله برپا می‌شود.

مددی بیان کرد: در این راستا، ۲۵ مجلس روضه محله‌محور به یاد ۲۵ شهید گلگون کفن روستای بارده در ماه‌های محرم و صفر برپا می‌شود و اهالی محله استقبال خوبی از این مراسم دارند، به‌ویژه حضور پدران و مادران شهدا در این مراسم معنوی بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام
captcha