ضرورت همکاری مسئولان برای کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها
کد خبر: 4002490
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷

ضرورت همکاری مسئولان برای کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها

رییس‌کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: با توجه به فراوانی پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها همه باید دست به دست هم داده و برنامه‌های پیشگیرانه را در سطح استان برای کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی اجرا کنیم.

ضرورت همکاری مسئولان برای کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌هابه‌گزارش ایکنا آذربایجان غربی، ناصر عتباتی، رییس‌کل دادگستری آذربایجان غربی، ۱۲ مهر در آیین تکریم و معارفه رییس دادگستری مهاباد با بیان اینکه اگر تخلفی اتفاق افتاد باید با آن برخورد کرد، اظهار کرد: صرف برخورد در حوزه قضایی کافی نیست و اقدامات پیشگیرانه به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این حوزه باید تقویت شده و مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره با فراوانی پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها افزود: همه باید دست به دست هم داده و برنامه‌های پیشگیرانه را در سطح استان برای کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی اجرا کنیم.

رییس‌کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه افزایش شعبه و توسعه دستگاه قضایی راهکار مناسبی برای کاهش شمار پرونده‌ها نیست، ادامه داد: با وجود محدودیت‌هایی که در جذب نیرو در دستگاه قضایی وجود دارد، نمی‌شود تنها اقدام به افزایش شعبه و تعداد قاضی‌ها کرد.

وی عنوان کرد: در حالی که باید دادگستری‌ها برای فعالیت‌های عمقی و تاثیرگذار در جامعه زمان بیشتری داشته باشند ولی حجم بالای پرونده‌های ورودی مانعی جدی برای این امر شده است.

عتباتی عنوان کرد: تشکل‌ها، ریش‌سفیدان، معتمدان شهر، شوراهای حل اختلاف نهادهای اجتماعی و رسانه‌ها باید در زمینه برنامه‌های پیشگیرانه در تمام حوزه‌های جرم خیز و آسیب‌پذیر وارد عرصه شده و دستگاه قضایی را در این زمینه یاری کنند.

وی تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۰ برنامه عملیاتی در حوزه‌های مختلف قضایی برای دادگستری آذربایجان غربی تعریف شده است تا براساس اقدامات برنامه محور و پروژه محور حرکت کند.

رییس‌کل دادگستری آذربایجان غربی ظرفیت دستگاه قضایی را براساس تکالیفی که قانون اساسی برعهده آن واگذار کرده است برای پیشبرد بسیاری از اهداف نظام موثر دانست و خاطرنشان کرد: باید از دستگاه قضایی به عنوان یک ظرفیت حمایتی در همه حوزه‌ها استفاده کرد.

وی گفت: با احترام به اصل تفکیک قوا نباید از همکاری و هم‌افزایی و همچنین نقش مهم و نظارت بر حسن اجرای امور توسط دستگاه قضایی غافل شد و از فرصتی که در یک نظام مقدس برای همه مسئولان به وجود آمده است به بهترین شکل ممکن برای خدمت به مردم استفاده کرد.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی اضافه کرد: در حال حاضر بحث تعدی و تجاوز به بیت‌المال از جمله زمین‌خواری و ثروت‌های مردم یکی از مهمترین مشکلات جامعه است که باید در همان ابتدای امر جلوی این مفاسد گرفته شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید به صورت شبانه‌روزی، میدانی و عملیاتی کار شود زیرا خروجی آن تولید امنیت و ایجاد اعتماد مردم نسبت به نظام است.

لازمه رشد اقتصادی، امنیت است

فرماندار ویژه مهاباد نیز در این جلسه اظهار کرد: توسعه بدون برقراری امنیت و عدالت محقق نخواهد شد زیرا امنیت علاوه بر اینکه فی‌نفسه یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشر است بلکه عامل مهمی برای رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی است.

عارف خدرلو گفت: دین مبین اسلام نیز توجه ویژه‌ای به اصل امنیت و آرامش دارد و پیروی از این آموزه‌های حکیمانه نقش مهمی در تامین و برقراری آرامش و عدالت اجتماعی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه خدمت به مردم نیز بدون تعامل دستگاه‌های جرایی قابل امکان نیست، افزود: در این راستا نبود تعامل یکی از آفت‌های مدیریت می تواند باشد.

خدرلو با اشاره به تخلفات صورت گرفته در مدیریت شهری مهاباد در سال‌های اخیر گفت: افکار عمومی در انتظار اطلاع‌رسانی دستگاه قضایی در زمینه برخورد این دستگاه با این تخلفات است.

در ادامه این جلسه 《جواد بنایی》 به عنوان رییس جدید دادگستری مهاباد معرفی و از خدمات ۶ ساله 《حجت‌الاسلام غفار نظامیان》 قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha