بیجار در ادبیات آیینی و عاشورایی کشور جایگاه ویژه دارد / تخصیص 38 میلیارد تومان اعتبار به تالار مرکزی سنندج
کد خبر: 4005862
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲

بیجار در ادبیات آیینی و عاشورایی کشور جایگاه ویژه دارد / تخصیص 38 میلیارد تومان اعتبار به تالار مرکزی سنندج

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: بیجار از دیرباز به فرهنگ، تمدن و دلاوری مشهور بوده است و در زمینه ادبیات آیینی و عاشورایی، جایگاه ویژه‌ای در ادبیات کشور دارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان امروز، 25 مهرماه در اختتامیه نهمین دوره جشنواره منطقه‌ای «شعر انتظار» با تقدیر و تشکر از حمایت فرماندار بیجار از برنامه‌های فرهنگی اجرایی در این شهرستان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانتشان می‌فرمایند انتظار به معنی قانع نبودن به وضع موجود و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب بوده و باید گفت این امر اساس دانایی و آگاهی است.

وی افزود: تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب به معنای ایثار، فداکاری، گذشت، آگاهی، احترام به نسل بعد، مراقبت از سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و طبیعی است، لذا باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا شرایط آینده بهتر از امروز باشد و این نیازمند تلاش و همت تمام اقشار مختلف استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان بیان کرد: هنرمندان استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی و قزوین در نهمین دوره جشنواره شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه فراخوان این دوره از جشنواره اوایل تیرماه اعلام و ۱۰ مهرماه آخرین فرصت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره اعلام شد، ادامه داد: در این مدت ۹۹ اثر از شاعران کشور به دبیرخانه دوره جشنواره شعر انتظار ارسال شد.

رستمی با اعلام اینکه آثار ارسالی در سه بخش زبان‌های فارسی، کُردی و تُرکی بوده است، بیان کرد: از آثار ارسال شده ۶۰ اثر فارسی، ۲۳ اثر ترکی و ۱۶ اثر کُردی بوده است که از سوی ۳ داور آثار برگزیده انتخاب شدند.

وی افزود: بیجار از دیرباز به فرهنگ، تمدن و دلاوری مشهور بوده است و در زمینه ادبیات آئینی و عاشورایی بیجار جایگاه ویژه‌ای در ادبیات کشور دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: هنرمندان بیجاری در تمام بخش‌های فرهنگی تئاتر، سینما، عکس، فرش، گلیم و ... نام جهانی برای بیجار به ارمغان آورده‌اند که به همه آنان افتخار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شعرای بسیاری در این جشنواره شرکت کرده‌اند که امروز تعدادی از این شعرا اشعار خود را تقدیم مخاطبان می‌کنند، افزود: حضور شعرای کشور نشان از حمایت مسئولان از این برنامه فرهنگی دارد که قدردان تلاش‌ آن‌ها هستیم.

رستمی با اشاره به اجرای طرح‌های فرهنگی طی هفته جاری در بیجار بیان کرد: افتتاح سالن سینمای بیجار و ارتقای آن به سه سالن یکی از اتفاقات مبارک و میمون در شهرستان بیجار بوده است.

وی افزود: تئاتر کردستان اگر در ایران نامی برای گفتن دارد، فرش ایران اگر در جهان نامی دارد، سینمای ایران اگر افتخاری دارد، مدیون هنرمندان بیجاری است و این سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی به آسانی به دست نیامده چراکه برای رسیدن به این جایگاه مرارت‌های بسیاری کشیده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اعلام اینکه در این شرایط کرونایی تمام تلاش ما این بوده است تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌های فرهنگی اجرا شود، افزود: در این ایام کرونایی هیچ یک از فعالیت‌های فرهنگی ما تعطیل نشده فقط شکل اجرایی آن تغییر کرده است.

وی افزود: این شرایط کرونایی به ما مجالی داد تا توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های فرهنگی داشته باشیم، در این راستا و با توجه به نگاه توسعه‌گرای مسئولان استان موجب شد تا در سال 99  بتوانیم 38 میلیارد تومان اعتبار برای تالار مرکزی سنندج جذب کنیم.

رستمی یادآور شد: نگاه توسعه‌گرا به بخش فرهنگی زمینه‌ساز ارتقای شاخص‌های فرهنگی، توسعه آثار فرهنگی و هنری و ارتقای سرانه فرهنگی استان که نسبت به سایر استان‌های کشور در سطح پایین‌تری قرار دارد، می‌شود.

انتهای پیام
captcha