وحدت؛ ابزاری برای حفظ منافع ملی
کد خبر: 4007587
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
در مسیر وحدت/ ۶

وحدت؛ ابزاری برای حفظ منافع ملی

یک نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما امروز باید از وحدت به عنوان ابزاری برای حفظ منافع ملی بهره ببریم، گفت: علمای دینی این منطقه اعم از اهل سنت و تشیع از قدیم رفتاری وحدت گونه داشتند که این امر در بین مردم نیز رواج یافته است.

وحدت؛ ابزاری برای حفط منافع ملی / علمای دین نقش مهمی در چگونگی رفتار با مذاهب دارندحسین زنگویی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر بخواهیم ببینیم بزرگان ما در این منطقه از اهل سنت و تشیع چگونه زندگی می‌کردند باید به دو بخش آثار و آیین‌ها توجه کنیم.

وی افزود: خراسان‌جنوبی از آن مناطقی بوده که تاریخ در آن نزاعی را بین شیعه و سنی ثبت نکرده است چراکه بزرگان ما وظیفه‌مند بوده و هر کدام سعی کردند نقش خود را در استحکام پایه‌های اسلام ایفا کنند‌.


بیشتر بخوانید:
ویژگی‌های مساجد وحدت‌آفرین
افزایش سطح تحمل یکدیگر و احترام متقابل؛ مؤلفه‌های وحدت عملی
تک بعدی بودن مجامع بین المللی صلح / وحدت عملی چگونه محقق می‌شود؟
اسلام‌هراسی؛ نتیجه غفلت از وحدت/ انسان‌های اسلام‌نما ضربه بزرگی به وجهه دین وارد کرده‌اند
تجلی اخلاق نبوی نیازمند هم فکری کشورهای مسلمان است


این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: لامع درمیانی عالم اهل سنت است که ۱۴ مدیحه و غزل در باب امورات دینی دارد؛ حتی در مورد ائمه اطهار(ع) اشعاری دارد؛ وقتی عالم سنی این گونه عمل می‌کند مردم از او یاد می‌گیرند.

زنگویی اظهار کرد: شیخ محمد باقر گازاری از علمای بزرگ شیعی است که در بیرجند معروف است به برپایی جشن‌هایی با حضور اهل سنت و تشیع؛ وی هیچ گاه در جشن‌هایی که برای ائمه اطهار(ع) برگزار می‌کرد به اهل سنت و اهل تشیع به تنهایی توجه نمی‌کرد؛ بلکه معتقد بود باید اين جشن‌ها در کنار یکدیگر برپا شود چون همه ما دین یکسانی داریم.

وی افزود: این عالم دینی آن چنان درست رفتار می‌کرد که فرقه های سنی و شیعه او را رهبر خود می‌دانستند؛ بنابراین مردم نیز به تقلید از او اینگونه رفتار می‌کردند.

زنگویی با بیان اينکه اگر علمای امروز این گونه باشند وحدت محقق می‌شود، تصریح کرد: امروزه باید در مقابل نفوذ وهابیت در کشور بایستیم و این تنها با رفتارهای عالمانی که در گدشته زندگی می‌کردند عملی می‌شود.

وحدت را شعار نبینیم 

وی افزود: در شهرستان بیرجند رسم است که شب ولادت پیامبر اسلام(ص) به روایت اهل سنت و اهل تشیع هر دو گروه با یکدیگر جشن می‌گیرند و این تفاوت هیچ گاه وجود نداشته و همه مردم با یکدیگر شادی می‌کردند؛ این جشن‌ها و برنامه‌ها بعد از انقلاب نظام مند شد و وحدت به عنوان عنصر اصلی در دستور کار نظام اسلامی قرار گرفت.

این نویسنده با بیان اینکه عملا ساز و کار وحدت در بین مردم منطقه از گذشته وجود داشته است و این تنها در حرف نیست، اظهار کرد: به دنبال رفتار فقهایی که در این منطقه وجود داشتند وحدت در نهاد مردم نهادینه شده است.

زنگویی ادامه داد: با این رفتار است که جامعه‌ای آرام به دور از درگیری‌ها و چالش‌ها که خواسته دشمنان اسلام است خواهیم داشت و در واقع باید احساس کنیم وحدت یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه ما امروز باید از وحدت به عنوان ابزاری برای حفظ منافع ملی بهره ببریم، تصریح کرد: اگر وحدت را تنها شعارگونه بنگریم، دچار خسران خواهیم شد و امیدواریم هر فردی به تاسی از پیامبر اسلام(ص) سعی کند نقش خود را در وحدت بین مومنین ایفا کند.

انتهای پیام
captcha