شرکت 207 اثر در پانزدهیمن جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
کد خبر: 4008679
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶

شرکت 207 اثر در پانزدهیمن جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

دبیر اجرایی جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان از متقاضی بودن ۲۰۷ اثر در تمام بخش‌ها پانزدهیمن جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان خبر داد و گفت: پس از بازبینی داوران ٤۱ اثر بە مرحلە نهایی جشنوارە راە یافتند.

 پانزدهیمن جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

به گزارش ایکنا از کردستان، رحمان هوشیاری، دبیر اجرایی جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان شامگاه گذشته، پنجم آبان‌ماه در افتتاحیە پانزدهمین جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به استقبال هنرمندان از این جشنواره فرهنگی - هنری اظهار کرد: با توجە بە اینکە سال گذشته این جشنوارە در قالب مجازی برگزار شد، تمام تلاش ما تداوم برگزاری حضوری این جشنوارە بود تا شاهد دوبارە شور و نشاط در آن باشیم.

وی از متقاضی بودن ۲۰۷ اثر در تمام بخش‌ها پانزدهمین جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان خبر داد و گفت: پس از بازبینی داوران ٤۱ اثر بە مرحلە نهایی جشنوارە راە یافتند.

دبیر اجرایی جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان بیان کرد: ۱٦ اثر در بخش آزاد، ٦ اثر در بخش آیین‌های سنتی، پنج نمایش در بخش کودک و نوجوان، سه نمایش در بخش دگرگونی‌های اجتماعی و پنج نمایش در بخش ویژە با محور پاسداشت ایثار و شهادت و مدافعان سلامت انتخاب شدە است.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری تحت عنوان بخش طرح و ایدە برای فضاهای بیرونی بە این جشنوارە اضافە شدە است، افزود: در این بخش حدود ۹۳ طرح بە دبیرخانە جشنوارە ارسال شد کە از این تعداد داوران تعدادی را بە عنوان طرح برگزیدە اعلام کردند.

هوشیاری بیان کرد: بخش دیگری تحت عنوان جشنوارە جشنوارەها کە بە نحوی برگزیدە دیگر جشنوارەها است، نیز در پایان این برنامە اعلام خواهد شد و این نشان‌دهندە اهمیت جشنوارە تئاتر خیابانی در ایران است.

وی یادآور شد: با توجە بە اینکە اعلام کردیم کە با وجود شرایط کرونایی نمی‌توانیم در حضور هنرمندان خارجی باشیم، اما با استقبال بی‌نظیری مواجە شدیم کە ۲۷ اثر خارجی متقاضی حضور در جشنوارە بودند کە تعدادی از آن‌ها در پلتفرم و فضای مجازی نمایش دادە خواهد شد.

تئاتر از تأثیرگذارترین هنرهاست

آرتیکاس اقبال، فرماندار مریوان و رئیس ستاد اجرایی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در این مراسم اظهار کرد: بنا بە اظهار متخصصان امر، شهر مریوان بە عنوان یک شهر مرزی بهترین نقطە و مکان و جامعە برای اجرای تئاتر خیابانی است.

وی با اشاره به اینکه بسیار خرسندیم از اینکە شاهد برپایی آیین افتتاحیە پانزدهمین جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان هستیم، افزود: سالیان درازی است تئاتر خیابانی مریوان در حال برگزاری است و خوشبختانە امروز شاهد آن هستیم کە بە این جشنوارە اهمیت دادە می‌شود.

فرماندار مریوان بیان کرد: مردم امروزە برای تئاتر خیابانی مریوان بە عنوان موضوعی همەگیر اهمیت قائل هستند و همە مردم آن را درک کردەاند کە تئاتر چیست و چگونە از آن بهرەمند شوند. تئاتر بە عنوان مادر هنرها، یکی از تاثیرگذارترین هنرهاست کە ارتباط مستقیم و همزمان و دو سویەای با بازیگر و تماشاچی دارد و این موهبتی است کە مردم مریوان از آن بهرەمند هستند.

اقبال بیان کرد: مریوان بە عنوان شهری مرزی بهترین نقطە و مکان و جامعە برای اجرای تئاتر خیابانی است و مردم آن را درک کردە و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم در آیندە برنامەهای پربارتر و غنی‌تری را با توجە بە پتانسیل موجود در مریوان داشتە باشیم، یادآور شد: باید بە هنرمندانی کە با هنر خود سبب نشاط و هم‌افزایی در جامعە می‌شوند، بها دادە شود.

هنرمندان می‌توانند شادی و نشاط را بە مردم برگردانند

شیوا قاسمی‌پور، نمایندە مردم شهرستان مریوان و سروآباد بیان کرد: قدردان هنرمندانی هستیم کە با هنر خود مشکلات جامعە را بە ما یادآوری و ما را بە تفکر وا می‌دارند تا مشکلات جامعە را بهتر درک و آن را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی قرار داریم کە در حال گذر از جوامع سنتی بە مدرن هستیم و این شرایط دربرگیرندە یک سری مشکلات است، افزود: برای حل مشکلات موجود چە کسی بهتر از هنرمندان می‌توانند این مشکلات را بدون مرز و واسطە و بە صورت مستقیم بە ما یادآور شود. هنرمند می‌تواند متعهدانە و هنرمندانە و با نگاهی عمیق این مشکلات را بیان و این آگاهی‌بخشی را در جامعە ایجاد کند.

قاسمی‌پور یادآور شد: در شرایطی کە کرونا شادی و نشاط را از خانوادەها سلب کردە و مردم در شرایط سخت معیشتی قرار دارند، چە کسی بهتر از هنرمند می‌تواند شادی و نشاط را بە مردم برگردانند.

انتهای پیام
captcha