ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی وظیفه ملی و همگانی است
کد خبر: 4009737
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
مدیرکل ارشاد اصفهان:

ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی وظیفه ملی و همگانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در حوزه فرهنگ‌سازی، نوعی عزم عمومی و ملی نیاز است و هر سازمان و رسانه‌ای مأموریت دارد که در زمینه ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی نقش ایفا کند.

 رمضانعلی معتمدی، مدیر کل ارشاد اصفهان به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص جایگاه و نقش فرهنگ عمومی و مأموریت‌های شورای فرهنگ عمومی استان که امروز، 10 آبان‌ماه در مجتمع فرشچیان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در عصر حاضر، نقش و نیروی اجتماعی فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب بیشتر شده است و ضرورت هماهنگی و همسویی در حوزه فرهنگ بیشتر احساس می‌شود. از طرف دیگر، نیازهای فرهنگی جامعه نیز با توجه به اقتضائات زمان روز به روز تغییر می‌کند و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی باید در این راستا انجام شود. شورای فرهنگ عمومی استان‌ها با همین هدف تشکیل شده است؛ در شهرستان‌ها نیز این شورا تشکیل می‌شود و امکان تشکیل شورای فرهنگ عمومی در سطح شهرها نیز وجود دارد.

وی افزود: اهمیت و نقش سازنده فرهنگ در جامعه بر کسی پوشیده نیست، چنانکه مقام معظم رهبری در تعبیری، فرهنگ را به هوا تشبیه کرده‌اند و همان‌طور که افراد برای زنده ماندن به هوا نیاز دارند، فرهنگ نیز چنین جایگاهی دارد. بنابراین، ضرورت پرداختن به مؤلفه‌های فرهنگی در هر جامعه‌ای ایجاب می‌کند که سیاستگذاران و صاحبنظران فرهنگی در این راستا اقدام به برنامه‌ریزی کنند. توسعه فرهنگی زیربنای هر توسعه‌ای محسوب می‌شود و هر نوع تکنولوژی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد، ابتدا باید فرهنگ استفاده از آن ایجاد شود. مقام معظم رهبری بارها و اخیراً بر این موضوع با عنوان پیوست فرهنگی تأکید کرده‌اند، به این معنا که لازمه هر فعالیت و خدمت به مردم، پیوست فرهنگی است که در حوزه‌های مختلف مصداق پیدا می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: پیوست فرهنگی حالت عام دارد و همه شئون جامعه را دربر می‌گیرد و همه دستگاه‌ها باید برای خدمات خود در جامعه پیوست فرهنگی در نظر بگیرند. یکی از مأموریت‌های شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید این است که بتواند برای دستگاه‌ها و با کمک خود آنها پیوست فرهنگی تهیه کند. به هر حال، در حوزه فرهنگ‌سازی، نوعی عزم عمومی و ملی نیاز است و فرهنگ با آحاد مختلف جامعه سروکار دارد. اصلاح فرهنگ عمومی یکی از محورهایی است که جامعه باید به آن بپردازد، سیاست‌گذاری در این خصوص در شورای فرهنگ عمومی انجام می‌شود و مجریان آن، دستگاه‌های اجرایی و مردم هستند که باید از سیاست‌های فرهنگی و اصلاحات مورد نیاز در فرهنگ عمومی آگاه شوند. لازمه این امر، همراهی مردم و اطلاع‌رسانی در ابعاد مختلف است که در این خصوص، رسانه‌ها نقش مهم و پررنگی دارند.

حجت‌الاسلام معتمدی ادامه داد: هر سازمان و رسانه‌ای مأموریت دارد که در زمینه ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی نقش ایفا کند. وقتی مطلبی مرتب بیان شود، می‌تواند هنجارها را تقویت کند و ناهنجاری‌ها را از بین ببرد. بنابراین، نقش رسانه‌ها و مطبوعات در این خصوص، بی‌بدیل بوده و خواهش ما از رسانه‌ها این است که روزانه به این مأموریت بپردازند و موضوعات، مصادیق و مؤلفه‌های فرهنگ عمومی را بیان کنند. کارکرد رسانه‌ها این است که به رصد مأموریت‌ها و عملکرد دستگاه‌ها بپردازند و ظرفیت‌ها و کم‌وکاستی‌ها را شناسایی و معرفی کنند. رسانه‌ای پویا خواهد بود که در خصوص همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی به تحقیق و آسیب‌شناسی پرداخته و به دستگاه‌ها کمک کند. در شش ماهه دوم امسال، هر کدام از رسانه‌ها که در حوزه فرهنگ عمومی فعالیت کنند و مطالب خود را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است، بفرستند، این مطالب ارزیابی و از سه رسانه‌ای که بیشترین آگاهی‌بخشی و فعالیت را در این زمینه داشته‌اند، تقدیر می‌شود.

وی به وظایف شورای فرهنگ عمومی استان اشاره کرد و گفت: از جمله این وظایف، شناخت و اطلاع از وضعیت فرهنگ عمومی جامعه است که باید از طریق مطالعه و تحلیل و ارزیابی سالانه انجام شود و نیاز به شاخص دارد. شناسایی و ارزیابی علمی، پیش‌بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی، انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی استان و تحلیل و ارزیابی آنها، شناسایی و سنجش استعدادها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی، اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی، نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌ریزی در خصوص مباحث فرهنگ عمومی، از دیگر وظایف شورای فرهنگ عمومی استان به‌شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر استفاده از ظرفیت مردمی در حوزه فرهنگ عمومی، اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار عالی و مؤثر در کشور، ظرفیت‌های مردمی است که اگر دستگاه‌ها بتوانند از این ظرفیت برای انجام مأموریت‌های خود به خوبی استفاده کنند، موفقیت‌های بیشتری به‌دست می‌آورند، چراکه بخش مردمی در ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی یک رکن محسوب می‌شود و از طرف دیگر، استفاده از بخش خصوصی در زیرساخت‌های فرهنگ عمومی بسیار مؤثر خواهد بود. ضمن اینکه، پیوست‌های فرهنگی نیز در ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی، پارلمان فرهنگی استان و شهرستان‌ها و عالی‌ترین شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود، با هیچ شورا و کارگروهی در سطح استان و شهرستان قابل ادغام نیست و مستقل به‌شمار می‌رود. شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های استان اصفهان از سال 85 تاکنون فعال بوده و در دو سال گذشته، به لحاظ تعداد جلسات و مصوبات رتبه دوم را در کشور کسب کرده است. مصوبات شورای فرهنگ عمومی پس از تأیید رئیس شورا، از سوی استاندار در استان و از سوی فرمانداران در شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود و حکم قانون را دارد. مصوبات شورای فرهنگ عمومی که نیاز به مصوبه کشوری دارد، از طریق شورای استان به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال می‌شود. در سال گذشته، از میان 20 استانی که در شورای فرهنگ عمومی کشور به ارائه گزارش پرداختند، شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان رتبه اول را کسب کرد و پنج مورد از مصوبات این شورا، به مصوبه کشوری تبدیل شد.

حجت‌الاسلام معتمدی افزود: یکی از این مصوبات، تشکیل 9 کارگروه تخصصی ذیل شورای فرهنگ عمومی است که شامل کارگروه توسعه امور قرآنی با مسئولیت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگروه تبلیغ دین و مساجد با مسئولیت اداره‌کل تبلیغات اسلامی، کارگروه مقابله با نفوذ و تهاجم فرهنگی با مسئولیت اداره‌کل اطلاعات، کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی به ریاست فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج)، کارگروه رسانه و فضای مجازی به ریاست مدیرکل صداوسیمای استان، کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و محیط‌زیست با مسئولیت اداره‌کل میراث فرهنگی، کارگروه غنی‌سازی اوقات فراغت، تربیت، تندرستی و تفریح سالم با مسئولیت اداره‌کل ورزش و جوانان، کارگروه فرهنگی و هنری با مسئولیت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه اجتماعی، سلامت و خانواده به ریاست مدیرکل امور اجتماعی استانداری می‌شود.

وی بیان کرد: انتشار ویژه‌نامه فرهنگ عمومی، رونمایی از سند توسعه و چشم‌انداز فرهنگ و هنر، دیدار با علما، نخبگان فرهنگی استان و خانواده‌های شهدا، تقدیر از اعضای فعال شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌ها، نصب تبلیغات شهری و جریان‌سازی فرهنگی، برگزاری همایش نیم‌روزه فرهنگ عمومی با حضور اعضای استان و شهرستان‌ها و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تشکیل شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها و استان، سخنرانی دبیران شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها و استان قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته، اجرای تئاتر خیابانی به مدت یک هفته با موضوع فرهنگ عمومی در سراسر استان، تولید پنج برنامه رادیویی و تلویزیونی با موضوع فرهنگ عمومی در صداوسیمای اصفهان، تشکیل میزگرد با حضور تعدادی از نخبگان فرهنگ عمومی و تبیین و تشریح ابعاد فرهنگ عمومی در رسانه‌های مکتوب و الکترونیک، برنامه‌هایی است که امسال به‌مناسبت روز فرهنگ عمومی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص خروجی کارگروه توسعه امور قرآنی و تصویب طرح انتخاب نجف‌آباد به‌عنوان پایتخت ایثار و شهادت در شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: یکی از اقدامات این کارگروه، تشکیل سامانه جامع فعالان قرآنی است که امسال بالاخره به نتیجه رسید و اکنون به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. از دیگر کارکردهای این کارگروه می‌توان به ایجاد تعاملات قرآنی میان دستگاه‌ها و هم‌افزایی ظرفیت‌های آنها برای فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد. طرح انتخاب نجف‌آباد به‌عنوان پایتخت ایثار و شهادت نیز در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شد و قرار بود در صحن علنی شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شود که با تغییر و تحولات مصادف شد. هفته گذشته مجدداً این موضوع را پیگیری کردیم و قرار است در جلسات آینده این شورا دوباره طرح موضوع شود که امیدواریم این مصوبه به سرانجام برسد.

 

انتهای پیام
captcha