مقابله‌ای جهانی برای بیان سخن اهل بیت(ع)/ روایتی از فاضل دنیای شعر
کد خبر: 4010516
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
گفت‌وگوی ایکنا با یک نوجوان مدیحه‌سرا؛

مقابله‌ای جهانی برای بیان سخن اهل بیت(ع)/ روایتی از فاضل دنیای شعر

یک نوجوان مدیحه‌سرا بیان کرد: از فعالان فضای مجازی هستم و معتقدم باید از این ظرفیت برای بیان معارف نورانی اسلام و تفکر درست شیعی بهره برد تا موازنه دشمن به هم بخورد؛ حقیقت این است تا در محیط خشک و کوچک خود بمانیم نخواهیم توانست مفاهیم و معارف را در دنیا گسترش دهیم؛ ما ناچار به استفاده از ابزار روز هستیم و مقاومت در مقابل این تغییرات، تنها ما را از پیشرفت دنیا و رقابت جهانی برای ابراز تفکرات و عقیده‌ها دور خواهد کرد.

محمدفاضل فروتنی، نوجوان مدیحه سرا محمد فاضل فروتنی، متولد 18 آبان 87 است که از دوران مدرسه به شعر و شعرخوانی علاقه‌مند بوده، پس به سمت شعرخوانی و مدیحه‌سرایی می‌رود و اکنون نوجوان موفقی در استان شناخته شده است؛ به‌گونه‌ای که در بیشتر برنامه‌ها حضوری چشمگیر و قابل تحسین دارد.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه با حمايت‌های خانواده در امر تحصيل و ورزش هم موفق بوده‌ام و از ابتدای تحصیل در مدرسه سماء مشغول به تحصیل بوده‌ام و جزو خادمیاران افتخاری کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان‌جنوبی هستم.

فروتنی بیان کرد: در کنار بحث درس و مدرسه به آموختن زبان انگلیسی و هم‌اکنون در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی مشغول هستم و در این مدت در کنار اینها ورزش را هم ادامه می‌دهم و مقام‌های فراوانی در این خصوص کسب کرده و علاقه زيادی به شعر و شعرخوانی دارم.

وی از مقام‌هایش گفت و ادامه داد: کسب مقام برگزیده در دومین مسابقه ملی نقاشی(آشتی) هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، برگزیده چندین نوبت در طرح جابر بن حیان و طرح قدس در زمان تحصیل و رتبه سوم مسابقات احکام از جمله مقام‌هایی است که کسب کرده‌ام.

این نوجوان، با کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان‌جنوبی، همکاری با کتابخانه شیخ صدوق(ره) تهران، فرهنگسرای ولاء تهران و فرهنگسرای خانواده تهران همکاری دارد و عضو فعال محفل ادبی جوانه‌ها کتابخانه‌های عمومی تهران نیز است.

فروتنی در هفته در برنامه‌های رادیو و صدای خراسان‌جنوبی ویژه نوجوانان با هدف معرفی کتاب‌های خوب حضور دارد و می‌افزاید: اولین برنامه رسمی من بعد از اجرا در مدرسه در برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان‌جنوبی بود که شوق مدیحه‌سرایی و شعرخوانی را برای من بیشتر کرد و بعد با تشویق‌های میهمانان و خانواده به‌طور جدی شروع به حفظ شعر کردم که این امر در تقویت حافظه‌ام بسیار مؤثر بوده و در درس‌ها و تمرینات زبان انگلیسی بسیار کمکم کرده است.

وی ادامه داد: شعرخوانی را بیشتر به سبک مصطفی صابر خراسانی انجام می‌دهم و بیشتر از اشعار اساتیدی چون سیدحمیدرضا برقعی، دکتر نغمه مستشار نظامی، استاد محمدحسین ملکیان و استاد مجید تال بهره می‌برم.

فروتنی با بیان اینکه خانواده من خانواده مذهبی هستند و از همان دوران کودکی در هیئت بزرگ شدم و با خُلق و خوی بچه هیئتی‌ها آشنا هستم، اظهار کرد: اهل مطالعه و کتاب هستم و برای انتخاب اشعاری که باید در جلسات مختلف بخوانم لااقل چندین کتاب را مطالعه می‌کنم، چراکه معتقدم برای هر جلسه‌ای باید شعر جدیدی بخوانم و بعد از انتخاب اشعارم آن‌ها را حفظ می‌کنم.

فروتنی ادامه داد: از فعالان فضای مجازی هستم و معتقدم باید از این ظرفیت برای بیان معارف نورانی اسلام و تفکر درست شیعی بهره برد تا موازنه دشمن به هم بخورد؛ حقیقت این است تا در محیط خشک و کوچک خود بمانیم نخواهیم توانست مفاهیم و معارف را در دنیا گسترش دهیم؛ ما ناچار به استفاده از ابزار روز هستیم و مقاومت در مقابل این تغییرات، تنها ما را از پیشرفت دنیا و رقابت جهانی برای ابراز تفکرات و عقیده‌ها دور خواهد کرد.

وی بیان کرد: به‌طور مثال؛ امسال یک برنامه جدید را برای محرم هم به‌صورت مجازی و هم به‌صورت حضوری آغاز کردم که استقبال خوبی از آن شد و آن روایتگری روزشمار وقایع دهه اول ماه محرم‌الحرام بود که برای هم سن و سال‌هایم بسیار جذاب بود؛ چون روز به روز با وقایع محرم در دهه 61 آشنا می‌شدند.

این نوجوان موفق اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌هایم این است که اکنون که به لطف خدا در این راه و مسیر قرار گرفتم بتوانم دوستانم را بیشتر با معارف اهل بیت(ع) آشنا کنم؛ این آشنایی می‌تواند با زبان شعر و یا معرفی کتاب به‌صورت تأثیرگذار صورت گیرد.

فروتنی ادامه داد: به دنبال سبک اثرگذار هستم تا سبک نو و جدید؛ بیشترین هدفم رساندن پیام اهل بیت(ع) که همان پیام محبت و دوستی و انسانیت است، هستم.

رسالت نوجوان امروزی و مقابه‌ای جهانی برای بیان سخن اهل بین‌ بیت(ع)

الگویابی براساس سیره اهل بیت(ع) 

وی افزود: الگوی من در زندگی حاج قاسم سلیمانی است؛ یادم می‌آید روزهایی که ایشان به شهادت رسیدند چندین برنامه شعرخوانی داشتم که از طرف اینستاگرام تهدید به بسته شدن صفحه‌ام شدم و آن زمان بود که فهمیدم کار و شعرم چقدر تأثیرگذار بوده است؛ این الگو داشتن برای نوجوان امروزی بسیار مهم است؛ وقتی الگوهایی چون سردار سلیمانی داریم چرا به الگوهای غربی فکر می‌کنیم.

این نوجوان موفق ادامه داد: آرزویم این است که یک روز در پیشگاه مقام معظم رهبری برای ایشان شعر بخوانم و فرد مفید و مؤثری در زندگیم برای جامعه باشم و همان‌گونه که ایشان فرمودند «اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه می‌خواهید، به او خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش»؛ من هم به دنبال هر سه این موارد بوده و دوست دارم راهم را با جدیت ادامه دهم و به همه دوستان و هم سن و سالانم توصیه می‌کنم در کنار درس از ورزش غافل نشوند و علاوه بر درس و ورزش به مطالعه کتاب‌های خوب و مفید بپردازند.

وی افزود: افرادی که مخالف اسلام و قرآن هستند، دوست ندارند نوجوان و جوان امروزی فکرش باز شود؛ کتاب بخواند و یا ورزش کند؛ در فضای مجازی حضور اثرگذار داشته باشد؛ همه اینها تا زمانی که در نوجوان و جوان وجود نداشته باشد او با جهان‌بینی و واقع‌بینی آشنا نخواهد شد.

این نوجوان موفق بیان کرد: زندگی براساس معارف اهل بیت(ع)، آن‌گونه که آنان فرموده‌اند و برای سبک زندگی انسان‌ها در تمام زمان‌ها برنامه دارند بسیار لذت‌بخش است، چرا این لذت را در تمام دنیا گسترش ندهیم؛ در واقع هوش و استعداد نوجوان که روزی برای مقابله سخت با دشمن استفاده می‌شد، اکنون باید در قالب زبان هنر و زیبایی‌شناسی و عوام پسند و با ابزاری که در دنیا مخاطبان خود را دارد به دنیا عرضه شود؛ در واقع این مهم‌ترین رسالت نوجوان است.

انتهای پیام
captcha