بیشترین تعداد کتابخانه در کشور متعلق به استان اصفهان است
کد خبر: 4012887
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان شد؛

بیشترین تعداد کتابخانه در کشور متعلق به استان اصفهان است

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: در این استان، 207 باب کتابخانه نهادی، 81 باب کتابخانه مشارکتی و پنج باب کتابخانه مستقل وجود دارد و در مجموع، بیشترین تعداد کتابخانه در سطح کشور مربوط به استان اصفهان است.

کتابخانه

به گزارش ایکنا از اصفهان، امیر هلاکویی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در نشست خبری به‌مناسبت هفته کتاب که امروز، 22 آبان‌ماه در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، سه حوزه اصلی در نهاد کتابخانه‌های عمومی تعریف شده که حوزه اول، ایجاد انگیزه است؛ به این معنا که مردم کتابخوانی را به‌عنوان راهکار برون‌رفت از مشکلات تلقی کنند، نه به‌عنوان یک کالای تشریفاتی و همان‌طور که تربیت، حرکت از دغدغه‌ها به سمت نیازها تعریف می‌شود، کتاب را به یک دغدغه تبدیل کنیم، تا بعداً به یک نیاز نیز تبدیل شود. در این راستا، طیفی از فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با کتاب در کتابخانه‌های عمومی تعریف و طی شش ماه گذشته، 22 هزار برنامه ترویجی در فضای مجازی برگزار شده است.

وی افزود: حوزه دوم، به توسعه کتابخانه‌ها مربوط می‌شود، به این معنا که دسترسی به کتابخانه برای همه مردم وجود داشته باشد. طبق آخرین آمایش سرزمینی در نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال 1395، فقط 20 درصد از مردم به کتابخانه دسترسی دارند و در استان اصفهان تعداد زیادی شهر فاقد کتابخانه وجود داشت که با همت دستگاه‌های مختلف و خیران، در سه چهار سال گذشته توانستیم 50 باب کتابخانه عمومی را عمدتاً در شهرهای فاقد کتابخانه افتتاح کنیم.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان اضافه کرد: حوزه سوم، حوزه مهارتی است، به این معنا که از انتخاب کتاب گرفته تا نحوه مطالعه و خلاصه‌برداری از آن، موضوعات مهارت‌محور محسوب می‌شوند و نیاز است که مردم با مهارت‌های مرتبط با کتاب آشنا شوند.

هلاکویی ادامه داد: حدود 10 هزار برنامه به‌مناسبت هفته کتاب در سراسر کشور در حال برگزاری است که بین 800 تا هزار مورد از این برنامه‌ها در استان اصفهان اجرا می‌شود. از جمله این برنامه‌ها، «سایبان شهر» با هدف شناسایی کتابخانه‌های عمومی به مردم، ایجاد یک موج گسترده فرهنگی ایرانی و اسلامی، آشنایی با شخصیت‌های برجسته منطقه‌ای و بومی استان اصفهان و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در افزایش آگاهی، آموزش و سرگرمی است. در قالب این برنامه، هشت کارگروه با موضوعات ادبیات، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و روانشناسی، دین، کارآفرینی و اشتغال، شعار سال، شهدا و جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم و هنر، سرگرمی و ورزش شکل گرفته است.

وی افزود: برنامه «باغ کاغذی» نیز با هدف حمایت از ناشران اجرا و تلاش می‌شود کتاب‌های شاخص ناشران با حضور نویسنده‌های برجسته به مخاطبان معرفی شود که تاکنون چهار سری از این برنامه با حضور زهرا حسینی، نویسنده کتاب «دا»، فضل‌الله صابری، نویسنده کتاب «فرکانس 1160»، احمد یوسف‌زاده، نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» و حبیب احمدزاده، نویسنده کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» برگزار شده است. در برنامه «پاتوق شیشه‌ای» نیز 52 موضوع پرمخاطب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی انتخاب شده و در قالب آنها، از صحبت‌های شخصیت‌های برجسته ملی استفاده و مردم به‌صورت مستقیم با آنها مرتبط می‌شوند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان بیان کرد: از دیگر برنامه‌ها، جشنواره «نذر کتاب» را می‌توان نام برد که تاکنون سه دوره از آن در استان اصفهان برگزار شده است. با توجه به افزایش قیمت کتاب و دشواری تهیه آن برای مردم و کتابخانه‌ها، سعی کردیم از ظرفیت نذر و کار خیر استفاده و سه دوره از جشنواره نذر کتاب را به افتخار علامه مجلسی(ره) با عنوان «بحار کتاب، انوار دانایی» در استان برگزار کنیم که در این سه دوره، حدود 500 هزار جلد کتاب توسط خیران، ناشران و نویسندگان به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است. قرار بود اختتامیه این جشنواره در هفته کتاب برگزار شود، ولی به‌دلیل استقبال عمومی از این دوره‌ها، جشنواره تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: کارگروهی با موضوع ایجاد عادت به مطالعه در کودکان و نوجوانان تشکیل شده و قرار است پژوهشی بنیادین در این خصوص انجام شود. علاوه بر این، در شش ماه گذشته، 10 باب کتابخانه عمومی افتتاح شده که از جمله شاخص‌ترین آنها، افتتاح اولین باغ کتاب استان اصفهان در شهرستان شهرضا، شهر منظریه است و تلاش می‌شود تا 22 بهمن‌ماه، شش باب کتابخانه دیگر افتتاح شود. در استان اصفهان، 207 باب کتابخانه نهادی، 81 باب کتابخانه مشارکتی و پنج باب کتابخانه مستقل وجود دارد و در مجموع، بیشترین تعداد کتابخانه در سطح کشور مربوط به این استان است.

انتهای پیام
captcha