برگزاری ۴۰۰ برنامه‌ فرهنگی در قزوین به مناسبت هفته کتاب
کد خبر: 4013498
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵

برگزاری ۴۰۰ برنامه‌ فرهنگی در قزوین به مناسبت هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: ۴۰۰ برنامه‌ی فرهنگی متنوع به مناسبت هفته بزرگداشت «کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» در استان قزوین برگزار خواهد شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها به برگزاری نشست ملی کتاب‌خوان اساتید با موضوع سبک زندگی ایرانی- اسلامی، نقد و بررسی و رونمایی کتب ارزشمند استانی، رونمایی از طرح کتاب‌یار و برگزاری طرح اهدای کتاب-اهدای دانایی را می‌توان نام برد.

هفته کتاب در قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان قزوین؛ فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، اظهار کرد: شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» به‌عنوان شعار امسال انتخاب شده است و در این راستا، برنامه‌های متنوع فرهنگی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان برای تمامی سنین و اقشار جامعه برگزار می‌شود.

برگزاری طرح سراسری عضویت رایگان

محمدبیگی بیان کرد: طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، از روز ۲۴ آبان الی ۲۶ آبان‌ماه انجام می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس http://libs.plib.ir کد مربوطه را دریافت و یک ماه فرصت دارند با مراجعه به کتابخانه مورد نظر نسبت به تکمیل ثبت‌نام اقدام نمایند.

طرح بخشودگی جرائم منابع امانی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: طرح بخشودگی جرائم دیرکرد منابع امانی نیز در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اجرا می‌شود. بر این اساس، اعضایی که منابع امانی خود را در تاریخ‌های ۲۲ آبان لغایت اول آذرماه ۱۴۰۰ به کتابخانه‌ها عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکردی خواهند شد.

برگزاری پویش اهدای کتاب

وی هم چنین با اشاره به برگزاری پویش اهدای کتاب، خاطرنشان کرد: اعضاء و عموم مردم می‌توانند کتب خود از جمله کتب کمک درسی و دانشگاهی، مذهبی، رمان، کتب پژوهشی و علمی، همچنین کتاب‌های کودک و نوجوان را به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان اهدا کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین هم‌چنین تصریح کرد: آیین بزرگداشت هفته کتاب ۳۰ آبان ماه با حضور مسئولان استانی برگزار می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به بخش دیگری از برنامه‌های گسترده این ایام اشاره کرد و گفت: حضور در مزار شهدا و ادای احترام به جایگاه رفیع شهیدان، نمایشگاه‌های کتاب، برپایی کارگاه‌های آموزشی و روان‌شناسی، محافل ادبی و هنری، اهدای کتاب به ادارات، دستگاه‌ها، مدارس و ایستگاه‌های مطالعه، مسابقات کتابخوانی برای کودکان و بزرگسالان، ارتباط با رسانه‌ها و مردم، تولید مستند و معرفی کتاب در حوزه‌های مختلف صدا و سیما، برگزاری برنامه‌های ویژهٔ دانش آموزان و همچنین برنامه‌های ابتکاری مانند پادکست کتابخوان، همایش بصیرتی آزادسازی سوسنگرد، نشست قرآن و عترت با عنوان آشنایی با نهج‌البلاغه، مسابقات نقاشی، تجلیل از کتابداران و کتابخانه‌های برتر، اجرای خدمت میز مرجع مجازی در پورتال اداره کل کتابخانه‌ها و سایر برنامه‌های متنوع را از جمله برنامه‌هایی دانست که در این ایام در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان قزوین انجام می‌شود.

وی به بخش‌های مختلف کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اشاره و بیان کرد: کتابخانه‌های استان دارای بخش نوجوانان، بخش کودکان، بخش کمک درسی، استان شناسی، نوسوادان، قزوین شناسی، بخش نابینایان و بخش نشریات و مخازن است.

محمدبیگی فعالیت بخش کودکان در تمامی کتابخانه‌های سطح استان را از دیگر خدمات کتابخانه‌ها عنوان کرد و گفت: این بخش شامل اسباب بازی، بازی‌های فکری و خلاقانه، کلاس‌های آموزش نقاشی و قصه‌گویی است و در ایام هفته کتاب ویژه برنامه‌هایی مختص کودکان در کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایکنا، استان قزوین هم اکنون با ۳۷ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۱ کتابخانه مشارکتی و ۲ سالن مطالعاتی و یک کتابخانه سیار در سطح استان فعالیت و حدود ۴۰ هزار عضو فعال دارد.

انتهای پیام
captcha