سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی در بناهای تاریخی کردستان
کد خبر: 4015895
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی در بناهای تاریخی کردستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از جذب بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با واگذاری بناهای تاریخی به‌ بخش خصوصی در استان خبر داد.

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان امروز، سوم آذرماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان از جذب بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با واگذاری بناهای تاریخی به‌ بخش خصوصی در استان خبر داد و اظهار کرد: این اقدام زیرساختی و اصولی براساس دستورالعمل‌های مربوط به احیا، مرمت و واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه با واگذاری این پنج اثر تاریخی علاوه بر حفظ آن‌ها، زمینه جذب گردشگران بیشتر به استان فراهم خواهد شد، افزود: این پنج بنا شامل عمارت ملک‌التجار، منزل عرب‌زاده، منزل صحرایی، منزل جواهری، منزل آزموده اردلان و همچنین واگذاری زمینی به تعاونی ۴۵۱ صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان با اشاره به اینکه مالکیت این بناهای یاد شده متعلق به اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان است، بیان کرد: کاربری این بناها شامل مرکز فرهنگی و خانه تئاتر، چند اقامتگاه سنتی، کارگاه و فروشگاه تولید زیورآلات است که می‌توانند علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰ نفر، زمینه توسعه صنعت گردشگری، ترویج صنایع‌دستی و ایجاد مرکزی برای توسعه و ترویج هنرهای نمایشی برای نخستین بار در استان را مهیا کنند.

وی ادامه داد: این بناهای تاریخی به سرمایه‌گذارانی که صلاحیت آن‌ها احراز شده و توان سرمایه‌گذاری، مرمت و احیای بناهای تاریخی را دارند، برای مدت مشخص و بر اساس قرارداد معین، واگذار شده است.

گویلیان افزود: یکی از اقدام‌های مهم این اداره‌ کل مشارکت دادن بخش خصوصی در بحث مرمت و بهره‌برداری بناهای تاریخی بوده است که در این راستا آماده همکاری و واگذری بناهای واجد شرایط به بخش خصوصی براساس قوانین و مقررات جاری هستیم.

وی با بیان اینکه مسیر قانونی واگذاری بناهای تاریخی برای مرمت، احیا و بهره‌برداری، از طریق صندوق احیای بناهای فرهنگی تاریخی و ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: در طول سال‌های گذشته به دلیل حساسیت‌ و لزوم تهیه اسناد و طرح برای بررسی در کمیته نفائس ملی و تعیین‌ کاربری، فقط دو بنای تاریخی از این راه قانونی با ریاست و حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مسئولان مربوطه در این کمیته، به بخش خصوص واگذار شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: خوشبختانه تمام برنامه‌های تعیین‌کاربری استان در سال جاری تأیید شد و در جلسه‌های متعدد با حضور نمایندگانی از این اداره‌کل و ارگان‌های دیگر از جمله مدیریت و برنامه‌ریزی استان، دفتر فنی استانداری، دادگستری، دارایی، اتاق بازرگانی و... تعداد ۵ بنای تاریخی و یک زمین در جوار عمارت آصف به متقاضیانی که دارای صلاحیت لازم بودند، واگذار شد.

انتهای پیام
captcha