ثبت ملی ۴۰ اثر میراث فرهنگی کهگیلویه‌و‌بویراحمد
کد خبر: 4016709
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳

ثبت ملی ۴۰ اثر میراث فرهنگی کهگیلویه‌و‌بویراحمد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرونده ۴۰ اثر میراث فرهنگی استان برای ثبت در فهرست آثار ملی تشکیل شده است.

ثبت ملی میراث فرهنگی

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان، رحیم دادی‌نژاد، معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، ششم آذرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پرونده ۲۰ اثر معنوی، ۱۰ بنای تاریخی، پنج جاذبه طبیعی، پنج اثر صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده و در انتظار برگزاری شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی است.

وی افزود: تأسیسات قدیمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، کارخانه قند یاسوج و مجتمع جهانگردی یاسوج از جمله آثاری است که قرار است در فهرست میراث فرهنگی استان ثبت شود.
معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از برنامه ریزی برای بازنگری تعیین حریم منطقه تاریخی شهر دهدشت و تعیین حریم تل خسرو در سال جاری خبر داد.

دادی‌نژاد بیان کرد: ثبت ملی، گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: آسیاب‌ها، خانه‌های تاریخی، قلعه‌ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان‌های تاریخی، پل‌ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

دادی‌نژاد تأکید کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

انتهای پیام
captcha