دانشجویان یکی از پایه‌های جدی پیشرفت جامعه هستند
کد خبر: 4019802
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

دانشجویان یکی از پایه‌های جدی پیشرفت جامعه هستند

امروز اگر جامعه ما به پیشرفت رسیده یکی از پایه‌های جدی آن دانشجویان هستند که فضا‌های علمی را ایجاد می‌کنند.

دانشجویان یکی از پایه‌های جدی پیشرفت جامعه هستندهفته‌ای را پشت سر گذاشتیم که در میانه خود روز دانشجو را داشت و دانشجویان سراسر کشور با میزبانی از مسئولان انتقادات خود را بیان کردند. روزی که هم مسئولان از آن برای ارتباط گرفتن با تشکل‌های دانشجویی استفاده می‌کنند و هم دانشجویان در آن تلاش می‌کنند آرمان جنبش دانشجویی را یادآوری کنند.

این هفته اوج دیدار‌های دانشجویان بود؛ نشست‌های متعدد مسئولان استانی، ملی و دانشگاهی با دانشجویان برگزار شد و برخی از مسئولان سرزده از خوابگاه‌های دانشجویی بازدید کردند، دبیران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ‌ها گرانی و نوسانات قیمت را عامل دشواری معیشت مردم دانستند و خواستار یک هم اندیشی و تدبیر برای نوسانات بازار با عزمی راسخ، شدند.

افزایش و تقویت روحیه دینی و اسلامی، مطالبه‌گری و آزاد اندیشی در میان قشر تحصیل‌کرده به ویژه دانشجویان امری است که باید مورد توجه باشد و همه به خصوص جوانان به این مساله اهتمام ویژه داشته باشند.

آموزش‌های بصیرت افزایی دانشجویی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است

دکتر مرتضی ابراهیمی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی و مسئول بسیج اساتید استان، در حاشیه کارگاه آموزشی «بصیرت افزایی دانشجویان با محوریت گام دوم انقلاب اسلامی» در گفتگو با خبرنگار ایکنا از اردبیل، اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از ارکان زمینه ساز برای تحقق تمدن سازی، حضور فعال  جوانان به ویژه دانشجویان توام با بینش عمیق فکری، آشنا به ایدولوژی و مکتب اسلام در عرصه های مختلف است.

وی با اشاره به  نفوذ فکری و فرهنگی دشمن در فضای جنگ نرم افزود: رسالت مهم دانشجویان در سنگر دانشگاه  و در کنار درس خواندن، پاسداری و صیانت از حریم دانشگاه، فراگیری و نشر معارف دینی جهت جلوگیری از نفوذ فکری دشمن، تزکیه نفس، تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر هجمه‌های دشمن است.

ابراهیمی تصریح کرد: اخلاق تشکیلاتی، نقش دانشجوی مومن و انقلابی در  تمدن نوین اسلامی، تبیین ماهیت اصلی قیام عاشورا با محوریت جریان شناسی سیاسی، نقش بصیرت دانشجویی در دولت جوان حزب الهی و سواد رسانه ای از جمله سرفصل های این کارگاه آموزش مجازی بصیرت افزایی بود.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی، دست‌یابی به اهداف تعریف شده را مستلزم آموزش متناسب با مکتب دین مبین اسلام دانست و ادامه داد: اگر هرگونه آموزش با برنامه‌ریزی هدف مند و عمیق صورت پذیرد قطعا شاهد تحول در بخش‌های مختلف دانشگاه  خواهیم بود.

دانشجوی امروز باید بداند که نقش تمدنی دارد

وی با اشاره به اینکه امروز اندیشمندان ما در سخنرانی‌های خود رفرنس‌های غربی ارائه می‌دهند و این به خاطر شکل‌گیری تمدن غربی است، بیان کرد: دانشجوی امروز باید بداند که نقش تمدنی دارد و می‌خواهد تمدن اسلامی بسازد که زیر سایه آن زندگی سعادتمندی داشته باشیم.

ابراهیمی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد جامعه و تشکیل دولت و جامعه اسلامی نیازمند این هستیم که علم بومی را تولید کنیم، تاکید کرد: تولید علم بومی بستر چرخ فناوری و اقتصاد بومی را ایجاد می‌کند؛ این مساله بسیار مهمی است و امروز دانشجویان ما مسیر حرکتی دانشگاه‌ها را باید به سمت این موضوع مهم سوق دهند.

مسئول بسیج اساتید استان اردبیل، با تاکید براینکه برای رسیدن به این امر مهمترین نیازمندی دانشجو آرمان‌خواهی، روحیه انقلابی‌گری اوست، بیان کرد: روحیه انقلابی‌گری، دانشجو را مساله محور می‌کند و در مقابل بن‌بست قرار نمی‌دهد بلکه شجاع و استکبارستیز است.

استکبارستیزی تقابل بزرگ رویارویی با تمدن غربی

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: استکبارستیزی تقابل بزرگ رویارویی با تمدن غربی است تا تمدن الهی برمبنای اسلام را جایگزین آن کنیم و امروز در نقطه بسیار حساسی قرار داریم و دانشجو باید این مهم را درک و مسیر حرکتی دانشگاه را به یک دانشگاه مساله محور سوق دهد که قرار است بیاید مسائل نظام اسلامی را حل کند.

وی تصریح کرد: شاهدیم که سالانه بیش از  ۸۰۰ هزار پایان نامه در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های استان دفاع می‌شود اما عموماً نگارش این پایان نامه‌ها و مقالاتی که از درون آنها اقتباس می‌شود این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چقدر از مسائل جامعه و نظام را حل می‌کند؟ این دانشگاه باید به سمت این موضوع حرکت کند چرا که درصد پایینی در این راستا داریم و بیشترین درصد مقالات همچنان دارد مسائل نظام تمدن غربی را حل می‌کند.

تولید علم در دانشگاه و مراکز عالی باید به اقتصاد ختم شود

ابراهیمی خاطرنشان کرد: تولید علم در دانشگاه و مراکز عالی باید به اقتصاد ختم شود و به نظر می‌رسد دانشجو باید جدی‌تر به سمت این مساله حرکت کند.

وی گفت: اگر دانشجو فرزند زمان خودش باشد با درک مقتضیات رو به جلو حرکت می‌کند.

مسئول بسیج اساتید استان اردبیل، افزود: انتظار می‌رود دانشجویان در درون دانشگاه‌ها شور و هیجان را خیلی بیشتر و فضاهای آزاد فکری، نقد و نظریه‌پردازی را ایجاد کنند و این موضوع به پیشبرد گفتمان انقلاب در درون دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha