دوره آموزشی «راهبری فرهنگی روحانیت» برگزار شد
کد خبر: 4019917
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
با حضور ۳۰ مبلغ از چهارمحال‌وبختیاری؛

دوره آموزشی «راهبری فرهنگی روحانیت» برگزار شد

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری از برگزاری دوره آیت‌الله سیدعطاءالله احمدی شیخ‌شبانی ویژه امامان محلات مقاوم استان و با حضور ۳۰ مبلغ، با موضوع راهبری فرهنگی روحانیت خبر داد.

دوره راهبری فرهنگی روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برگزاری دوره آیت‌الله سیدعطاءالله احمدی شیخ‌شبانی ویژه امامان محلات مقاوم چهارمحال‌وبختیاری با موضوع راهبری فرهنگی روحانیت و در تشریح علت نامگذاری دوره با این عنوان، اظهار کرد: سیاستی که اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در پیش گرفته این است که هر یک از برنامه‌های این نهاد با نام یکی از علمای استان نامگذاری شود تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن فرد، سبک زندگی و شیوه رفتاری وی نیز ترویج شود و مفاخر و الگوهای دینی و فرهنگی استان بهتر و بیشتر شناسانده شوند.

وی با ذکر اینکه دوره آیت‌الله سیدعطاءالله احمدی شیخ‌شبانی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با حضور ۳۰ روحانی محلات استان و با دعوت از نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و نیز اساتید شاخص قم در این شهر مقدس برگزار شد، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی از حدود یک سال پیش طرحی را با عنوان محله مقاوم آغاز کرده و تلاش دارد ظرفیت‌های محلات را برای حل مسائل و مشکلات محله پای کار بیاورد که امام محله در محوریت این طرح قرار دارد تا ظرفیت‌های مردمی و نهادی محلات در جهت حل مشکلات ساکن محلات به‌کار گرفته شود. طرح محله مقاوم در پی احیای سنت اصیل تبلیغی شیعه با بهره‌گیری از امکانات و ابزار به‌روز است.

کاظمی بیان کرد:  این  دوره تلاش دارد به تبیین و تشریح مرجعیت روحانیت در مباحث و امور فرهنگی بپردازد. جمع روحانیون حاضر در دوره متشکل از مبلغان اداره تبلیغات اسلامی استان، طرح هجرت حوزه علمیه و غیره هستند که گزینش و به این طرح دعوت شده‌اند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه دوره یاد شده در شهر مقدس قم یکی از برنامه‌های ویژه در حوزه امامان محلات است، گفت: در این راستا، برنامه‌های متعدد دیگری نیز اجرا شده یا در دست اقدام است، حضور مدیرکل و سایر مدیران تبلیغات اسلامی استان و راهیان در محلات و راهبری و تبیین مسائل در قالب طرح محله مقاوم همواره در دستور کار قرار داشته و همچنان ادامه دارد.

کاظمی در تبیین نقش روحانیت در ساحت‌های گوناگون جامعه در طول تاریخ، بیان کرد: در طول تاریخ و در دوران پس از غیبت، هر حرکتی که مردم با محوریت روحانیت اصیل شیعی انجام داده‌اند، به نتایج درخشانی ختم شده است که مثال بارز آن انقلاب اسلامی است؛ در جنبش مشروطه نیز تا زمانی که روحانیت در محور کار قرار داشت، ثمرات خوبی حاصل شد و از زمانی که محوریت و پرچمداری روحانیت گم شد، جریان مشروطه نیز به بیراهه رفت و خاموش شد. در عصر صفوی نیز، فقهای شیعی در محوریت قرار داشتند و حتی شاهان صفوی از سوی فقها حکم می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه تفکر اصیل شیعی توسط روحانیت اصیل راهبری می‌شود، تصریح کرد: هر جایی که حرکت‌ها و نهضت‌ها و جریان‌ها از روحانیت اصیل فاصله گرفته‌اند، مسیر به بیراهه رفته و دچار آسیب و نابودی شده است.

کاظمی گفت: امروز عرصه تبلیغ دچار آسیب شده و به‌نظر می‌رسد محوریت روحانیت از سوی برخی جریان‌ها نادیده گرفته می‌شود و لذا اصل جریان دینی و فرهنگی دچار لطمه می‌شود. تفکر اصیل شیعی انقلاب اسلامی را ایجاد کرد و تنها همین تفکر می‌تواند انقلاب را پیش برد و تداوم بخشد و روحانیت به‌عنوان راهبر فرهنگی جامعه، نقشی محوری در این راستا دارد.

دوره آیت‌الله سیدعطاءالله احمدی شیخ‌شبانی ویژه امامان محلات مقاوم چهارمحال‌وبختیاری با موضوع راهبری فرهنگی روحانیت روز گذشته 19 آذرماه از سوی اداره تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

انتهای پیام
captcha