مشاوره و همدلی؛ نیاز ابتدایی در روابط زوجین
کد خبر: 4019956
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
عضو انجمن روانشناسی خانواده ایران بیان کرد:

مشاوره و همدلی؛ نیاز ابتدایی در روابط زوجین

عضو انجمن روانشناسی خانواده ایران با بیان اینکه اسلام دین مشاوره و همدلی است، گفت: یک سری موارد در زمان خود نیاز است اتفاق بیفتد و اگر زمانش بگذرد مثل لیمو شیرین، تلخ می‌شود؛ اگر همسر شما اکنون می‌گوید که نیاز دارم صحبت کنی و همدل و همراه باشی، دیگر فردا دیر است.

زاهد زرگر، روانشناس و مشاور خانواده و عضو انجمن روانشناسی خانواده ایرانزاهد زرگر، روانشناس و مشاور خانواده و عضو انجمن روانشناسی خانواده ایران در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: گاهی تلنگر زدن‌ها به همسر برای درست کردن رفتار خود خوب است، اما این امر نباید بر مبنای تهدید باشد و تلنگر به‌عنوان تهدید نباید محسوب شود؛ وقتی یک سری خصلت‌های رفتاری بد در افراد وجود دارد اگر قابل تغییر هستند خود فرد نیز باید بخواهد که تغییر کند.

وی افزود: خصلت‌های رفتاری قابل تغییر هستند، اما نیاز است که افراد در تعامل با یکدیگر از راه درست وارد شوند؛ توصیه می‌کنم همسران برای تغییر رفتار مناسب همسر خود از یک مشاور در کنار خود استفاده کنند و راهنمایی بگیرند تا آن خصلت‌های رفتاری همسرشان زیر ذره‌بین برود و مشاور تشخیص دهد این خصلت‌های رفتاری بر مبنای چیست.

این روانشناس و مشاور خانواده بیان کرد: مشاور با بررسی لایه‌های شخصیتی و چگونگی ارتباط همسران آنان را راهنمایی می‌کند تا قبل از اینکه برای جدایی تصمیم بگیرند تمام راه‌ها را رفته باشند.

زرگر ادامه داد: افراد یک سری خصوصیت‌های شخصیتی دارند باید این خصوصیات را بپذیریم و کمکشان کنیم تا رفعش کنند؛ حتی از یک درمانگر بالینی استفاده کنیم تا بحث ارتباطات خانوادگی را رصد کند.

وی افزود: گاهی باید مدیریت کردن‌های رفتاری، مدیریت کردن‌های احساسی، مدیریت کردن‌های مالی و درون خانوادگی را بر عهده خود فرزند بگذارد تا خود انجام دهد و این بار مسئولیت را از روی دوش خود بردارند؛ نگران هم نباشند که قرار است اتفاق بدی بیافتد.

این روانشناس و مشاور خانواده بیان کرد: یک سری موارد در زمان خود نیاز است اتفاق افتد و اگر زمانش بگذرد مثل لیموشیرین تلخ می‌شود؛ اگر همسر شما اکنون می‌گوید که نیاز دارم صحبت کنی و همدل و همراه باشی، دیگر فردا دیر است و ممکن است فضایی پیش بیاید که این دور شدن شما از یکدیگر بیشتر شده و در آن لحظه آن عذاب وجدان و نداشتن‌ها و نخواستن‌ها شاید باری بر روی دوش فرد  شود که گاهی تا پایان عمر همراهش است.

زرگر ادامه داد: همیشه ما مشاوران این امر را توصیه می‌کنیم که وقتی محبتی را می‌توانید ارائه کنید و وقتی امری را طرف مقابل شما نیاز دارد همان لحظه آن را از همسر خود دریغ نکنید؛ باید بدانیم زمان که بگذرد دیگر گاهی موارد جبران ناپذیر است.

وی یادآور شد: توصیه اسلام هم به مشاوره است، اما ما گاهی بدون مشاوره از یک کاربلد دبه دنبال حل مشکل هستیم؛ خوب این امر کار را بدتر کرده و فاصله‌ها را به خصوص در مورد همسران دورتر می‌کند.

انتهای پیام
captcha