برگزاری شب خاطره «سردار شهید سلیمانی» در کردستان
کد خبر: 4020748
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹

برگزاری شب خاطره «سردار شهید سلیمانی» در کردستان

شب خاطره «سردار شهید سلیمانی» با حضور کاروان هنری «روایت حبیب» شامگاه گذشته، ۲۲ آذرماه در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.

شب خاطره «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» در کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، شب خاطره «سردار شهید سلیمانی» با بیان رشادت‌های سردار دل‌ها از سوی هم‌رزمانش و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله حضور پرشور مردم شامگاه گذشته، 23 آذرماه در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد.

در این مراسم شب خاطره که با حضور جمع زیادی از مدیران و مسئولان استان برگزار شد، گروه‌های مختلف هنری نیز به اجرای برنامه پرداخته و دو هم‌رزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به بیان خاطراتی از سردار دل‌ها پرداختند.

در این مراسم در ابتدا گروه نقالی و پرده‌خوانی به اجرای برنامه پرداختند و سپس گروه نمایش «ندا رادمنش» هم یک قطعه نمایشی در خصوص رشادت‌های سردار سلیمانی را اجرا کرد.

شاخصه اخلاقی سردار سلیمانی

سردار رسول یاحی، که در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی فرمانده سپاه کردستان بوده و در نقاط مختلف همرزم شهید سلیمانی بود به بیان خاطراتی از سردار دل‌ها پرداخت.

وی با اشاره به اولین دیدار خود با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، افزود: اولین دیدارم با حاج قاسم سال ۵۹ در مناطق عملیاتی جنوب بود که ایشان فرمانده تیپ ۴۱ ثارالله کرمان بود که بعد از آن و تا زمان شهادتش باهم ارتباط فردی و خانوادگی داشتیم.

سردار یاحی با بیان اینکه حاج قاسم ویژگی‌های منحصر به فردی داشت، بیان کرد: حاج قاسم فردی روستایی بود که از ۱۰، ۱۲ سالگی کار می‌کرد، اعتماد به نفس بالایی داشت و با امکانات کم کارهای بزرگی انجام می‌داد.

وی با بیان اینکه اعتقاد و توکل به خدا، پاکدستی و استفاده بهینه از امکانات از ویژگی‌های دیگر حاج قاسم سلیمانی بود، ادامه داد: در سال ۶۰ که بنده مسئولیت عملیات در کرمان و سیستان و بلوچستان بودم، می‌خواستند فردی را برای مسئولیت ستاد حاج قاسم فرمانده یگان ۴۱ ثارالله انتخاب کنند اما حاج قاسم مقاومت می‌کرد چون می‌خواست فردی را انتخاب کند که بتواند با او کار کند.

این هم‌رزم سردار سلیمانی به دیگر ویژگی‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: حاج قاسم از هیچ رانتی استفاده نکرد، برای خودش سفارش نمی‌کرد و هر جا احساس می‌کرد حقی از کسی وجود دارد، آن را پیگیری می‌کرد. شهید سلیمانی مانند یک کارگر و یا سرباز انجام وظیفه می‌کرد و همین موجب شده بود در دل مردم جای بگیرد.

حضور سردار سلیمانی در اقلیم کردستان عراق

در ادامه این مراسم محمد حاجی‌محمود، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات اقلیم کردستان عراق هم به بیان خاطراتی از رشادت‌های سردار شهید سلیمانی به ویژه کمک‌های وی به مردم اقلیم کردستان عراق پرداخت.

وی با بیان اینکه بیشتر از ۳۰ سال با سردار سلیمانی ارتباط داشتم، بیان کرد: برای اولین بار در منطقه هویزه و در زمان جنگ تحمیلی سردار سلیمانی را دیدم. بعد از اینکه سردار سلیمانی به سپاه قدس آمد ارتباطش با ما و مردم اقلیم کردستان بیشتر شد، ارتباط دوستانه‌ای با مام جلال طالبانی و کاک مسعود بارزانی داشت و این جدای از ارتباط دیپلماسی بلکه براساس علاقه او به مردم کُرد و کردستان بود.

محمد حاجی‌محمود افزود: ارتباطات باعث شد حاج قاسم نزد مردم کُرد محبوبیت بالایی به دست آورد هر چند حاج قاسم خدمت بزرگی به اقلیم و تمامی مردم مستضعف و آزاده دنیا کرد. حاج قاسم توانست جنگ با داعش را مدیریت کند و به مردم لبنان، سوریه، یمن، عراق و افغانستان کمک کند و این از عهده هر کسی برنمی‌آمد.

دبیر کل حزب سوسیال دموکرات اقلیم کردستان عراق گفت: زمامی که داعش به موصل و تکریت حمله کرد، در یک شبانه‌روز ۹۰ هزار سرباز عراقی به اسارت درآمدند اما زمانی‌که به نزدیکی مخمور و اربیل رسیدند کاک مسعود بارزانی با سردار سلیمانی تماس گرفت و ایشان با اولین هواپیما صبح به فرودگاه اربیل آمدند و در زمانی کوتاه داعش را از منطقه بیرون کردند و از آنها کشته و زخمی‌های زیادی گرفتند. کمک حاج قاسم و حضور ایشان در اقلیم کردستان در حالی بود که قبل از ایشان با کشورهای دیگری ارتباط گرفته بودند اما تنها نیرویی که به اقلیم کردستان کمک کرد، نیروی ایران به فرماندهی حاج قاسم بود.

حاجی‌محمود بیان کرد: حاج قاسم مردی آزاده و شجاع بود و باور به خود داشت، در هر اجتماعی که حاج قاسم بود آن اجتماع پیروز بود. در همان جنگ سال ۲۰۱۶ با داعش، که حاج قاسم آمد در جایی قرار گذاشتیم و من قبل از سردار سلیمانی رسیدم و حاج قاسم با امکانات و تجهیزات به ما رسید، جلسه‌ای برگزار کردیم و در جلسات طوری برنامه‌ریزی می‌کرد که قطعا اجرای آن برنامه‌ها موفقیت‌آمیز بود.حاج قاسم با تمامی احزاب اقلیم کردستان ارتباط نزدیک و دوستانه داشت و گاهی جدای از جلسات دو نفره و خصوصی، جلسات جمعی هم در تهران و یا اقلیم داشتیم. تمام آزاده‌های دنیا روی حاج قاسم حساب ویژه‌ای باز کرده بودند چون او پشتیبان تمامی مظلومان و آزادی‌خواهان جهان بود و با شهادتش همه را نگران کرد.

وی افزود: حاج قاسم بعد از شهادتش نیز پیوندی عمیق بین نیروهای عراقی و ایرانی و سایر کشورهای منطقه ایجاد کرد، ایشان بیشتر از آنچه که در قید حیات به ملت ایران، اقلیم کردستان و سایر کشورها خدمت کرد، بعد از شهادتش خدمت کرد.

در ادامه این مراسم قاسم صرافان، شاعر ملی و سالار شریعتی، شاعر کردستان به قرائت اشعاری در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخته و سپس یک قطعه موسیقی با عنوان لالایی کوچ نیز پخش شد.

گفتنی است؛ رونمایی از ماکت ترجمه کُردی کتاب «صبح شام» خاطرات امیر عبدالهیان که به همت حوزه هنری کردستان در دست چاپ است از دیگر بخش‌های مراسم شب خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سنندج بود.

انتهای پیام
captcha